GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

STEMMEN UIT ONZE KERKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

STEMMEN UIT ONZE KERKEN

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het paganisme van Angelus Silezius = Scheffler uit Breslau, myst. (1624—1677). Johann

Menaoh, wo du deinen Geist sohwingst über Ort und Zeit, So kannst du jeden Augeniblic'k sein in der Ewigkeit. Zeit ist wie die Ewigkeit und Ewigkeit wie Zeit, So du nur setber nicht maclist einen Unterscheid. Ich selbst Mn Ewigkeit, wenn ioh die Zeit verlEisse, Und mich in Gott und Gott in mioh zusammenfasse. Ioh weisz, dasz ohne mich Gott nicht ein Nun kann leben, Werd' ich zu nicht', Er muss vor Not den Geist aufgeben.

Dasz Gott so selig ist und lebet obn Verlangen, Hat Er eowohl von mir als ioh von Ihm empfangen. 10 lob bin so gross als Gott, Er ist als icb sa klein, Er kann nicht über naich, ioh unter Ihm nicht sein. Ich musz Maria sein und Gott aus mir gebaren, Soil Er mir ewlglioh die Seligkeit gewahren. Der waiire Gottessohn ist Christus nur allein, Doch musz ein Jeder Mensch derselbe Christus sein. Wird Christus taus'endmal in Bethlehem geboren, Und nioht in dich, du bleibst doch ewiglich verloren, D'as Kreuz zu Golgotha kann dich nicht von dem Bösen, Wo es nicht auch in dir wird aufgericht 't, erlösen. 20

Stirb, ehe du noch stirbst, damit du nioht darfst sterben. Wenn du nun sterben solist, sonst möchtest du verderben.

Ich glaube keinen Tod, sterb' ich gleich alle Stunden, So hab' ioh jedes m.al ein besser Leben funden. Ioh sterb' und lebe Gott. WiU ich Hun ewig leben, So muss ioh ewig auch vor Ihm den Geist aufgöben. Ich sterb' und leb' auch nicht, Gott selber stirbt in mir, Und was ioh leben soil, lebt er auch für und für. Wenn du gestorben bist und Gott dein Leben worden, So trittst du erst recht in der hohen Götter Orden. 30 Drum sag' ioh, weit der Tod allein mie.'; „, j: "het frei, Dasz er das beste Ding aus allaïi Dingen, sei. ^

Dit vrome gedicht is één Gods-Jastering. Veel predikanten, ook Gereformee.r: de, citeerea de regels 17 en 18 gaarne in de advents- en Kerstpreeiken. De regels 5—10 toonen duidelijk de ontkenning van de grens tusschen Schepper en schepsel. De regtJs 7—^12 zijn niet anders dan het oprichten van een afgrij^ijten afgod. Regel 15 klinkt Schriftuurlijk, maar rell|l 17 interpreteert het in puur blasphemischen zin. Regel 27 toont dezelfde houding als de regels 5—^12. Regel 82 verheerlijkt als ©en goed wat voor den Christus het dieptepunt van droefheid was: Mijn ziel is geheel bedroefd, tot den dood toe.

K. J. POPMA.

Naschrift. In den lOen of Hen jaargang schreef ik over Angelus Silezius (het artikel kan ik thans niet vinden; wie heeft ook weer de jaargangen geleend zonder ze weer te geven? ) Het artikel is getiteld: „In u",

als ik me wèl herinner'.

' K. S!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 september 1935

De Reformatie | 12 Pagina's

STEMMEN UIT ONZE KERKEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 september 1935

De Reformatie | 12 Pagina's