GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

MIDDELBURG. — Van den heer J. P. te M. ontvingen wij het verzpek den lezers het volgende mede te deelen inzake de kwestie van het ter hand stellen van een serie vragen aan Dr Hommes, dat de vraagsteller part noch deel heeft aan dezen handel, wat aan

de zaak zelve natuurlijk niets verandert.

's-HERTOGENBOSCH. — Ter correctie op in de pers circuleerende berichten meldt ds H. Veltman ons uit Den Bosch:

1. „De kerkeraad" heeft zich over al- of niet-conformeeren aan de synodale besluiten niet uitgesproken en dus kan ook niet geconstateerd worden, dat hij met de uitgesproken vonnissen accoord gaat. Of sommige kerkeraadsieden dat wellicht zouden willen doen, is een andere zaak. *

2. Uit het sub 1 gezegde moet dus volgen, dat , , de kerkeraad" ook geen uitspraak heeft gedaan over de vraag: moeten we de geschorste en afgezette ambtsdragers niet beschouwen als van 'sHeeren wege uit het ambt gestooten en dus voor de wereld eerloos en der kerk schandelijk? Indien sommige kerkeraadsieden dat zouden willen doen, zou dat voor hun rekening zijn.

3. De kerkeraad stelt niet aan de classis voor om deze ambtsdragers als afgevaardigden van de vrijgemaakte kerken uit te noodigen op de meerdere vergaderingen der synodale kerken met adviseerende stem. Wat is het geval? De kerkeraad heeft aan de Particuliere Synode verzocht te overwegen of:

Ie. op het getuigenis van de Classis Hardenberg en het besluit van den Utrechtschen kerkeraad inzake de „Verklaring van gevoelen" van dé bezwaarde predikanten en ouderlingen als basis in haar ressort alle moeilijkheden met bezwaarde leden en kerken voorkomen kunnen worden en het contact met de vrijgemaakte kerken en leden hersteld kan worden.

De vraag was dus: is hier een mogelijkheid om op een goede basis- tot de zoozeer gewenschte eenheid te komen? Maar er is onmiddellijk èn op den kerkeraad én op de Part. Syn. door mijzelf op gewezen, dat dan ook de binding aan de leerbeslissing inzake het „houden voor enz." herroepen moet worden; èn dat de schorsingen en afzettingen ongedaan moeten worden gemaakt, aangezien de Koning der kerk niet van Zijn .Avondmaalstafel weert degenen, die voor Zijn waarheid en recht opkomen en den kansel niet toesluit voor degenen, die Zijn Woord getrouw bedienen.

Achteraf is gebleken op de vergadering der Generale SYnode, dat de Utrechtsche verklaring inderdaad géén basis is voor samenleven, omdat ze weer door allerlei gemanipuleer van haar, kracht beroofd is; terwijl punt 1 van die Utrechtsche verklaring reeds haar eigen zwakheid had.

Maar het ging, toen óns besluit geboren werd, slechts om de vraag: is hier een mogelijliheid om tot herstel an contact te komen en dus voor het aangezicht Gods og eens saam te spreken over hetgeen tot zoo groote erdeeldheid aanleiding gegeven heeft en geeft.

Verder heeft de kerkeraad verzocht aan de Part. Syn. e overwegen of:

2e. er middelen en wegen gevonden kunnen worden m leden en kerken, meerdere en mindere vergadeingen te doordringen van de noodzaak niet alleen elander als Gereformeerde broeders en zusters te zoeken n vast te houden doch ook de vereeniging in één verand uiteindelijk na te streven met onze broeders en usters in de Chr. Geref. Kerk, de Geref. Gemeenten n de Ned. Herv. Kerk;

3e. zij zelf hiermede een begin kan maken door op aar vergaderingen afvaardiging met adviseerende tem te noodigen van genoemde kerken, de hoop uitprekende, dat dit over en weer algemeene practijk moge worden ter verkrijging van de zoo noodige beangstelling voor en het contact met elkander.

Er is in deze twee punten geen sprake meer van de , Vrijgemaakte kerken", zoodat het ook de bedoeling iet is. wat een of meerdere Mededeelingenbladen chrijven: „Niettemin stelt deze kerkeraad aan de lassis voor om deze ambtsdragers als afgevaardigden an de vrijgemaakte kerken uit te noodigen op de eerdere vergaderingen der synodale kerken met adiseerende stem. Eenerzijds erkent men ze dus als onaardige scheurmakers, anderzijds wil men ze uitnoodigen mee te bouwen aan de kerk."

De vraag van den kerkeraad te 's-Hertogenbosch was lechts: hoe krijgen we met de sub 2 genoemde broeders n zusters (het „hiermede" van ten 3e slaat toch duidelijk terug op de sub 2 genoemden), dat zal kunnen leiden tot de éénheid van allen, die den Bijbel erkenen als Gods onfeilbaar Woord en Christus hun Zaligaker en Koning weten. Want is die éénheid door em niet geboden? Mógen we onze broeders en zusters n de Chr. Geref. Kerk, de Geref. Gemeenten en de ed. Herv. Kerk dan loslaten? Wat weten wij in 't lgemeen van hun moeilijkheden at en zij van de onze? s het niet dringenld gewenscht elkander te leeren ennen en na te gaan: wat scheidt en wat vereenigt ns? Men kan natuurlijk over de wijze, waarop dit geeuren moet, van meening verschillen met elkander. aarom was het ook slechts een , , verzoek tot overeging".

Maar over de Vrijgemaakte kerken ging het hier niet het zij nogmaals gezegd. Want in dat stadium, waarin e „vraag" van 's-Hertogenbosch geboren werd, hadden e nog een kleine hoop, dat zoowel de leerbeslissing ls de schorsingen en afzettingen herroepen zouden orden; althans gold dit voor een deel van den kerkeaad. En was dat gebeurd — dan behoefde immers ver het „uitnoodigen van deze afgevaardigden met adiseerende stem enz." niet gesproken te worden. Dan as de éénheid met hen hersteld! Punt 1 gaat daar ver — en 2 en 3 handelen over iets anders!

4. Ik hoop van harte, dat men thans eenigszins in taat zal zijn de sluitrede te vinden.

Wat mijzelf betrefi: — ik spreek nu niet over - , , den kerkeraad" — ik heb ter plaatse, waar zulks behoorde, duidelijk genoeg gezegd hóe ik over de leeruitspraak inzake het „houden voor enz." denk en over de schorsingen en afzettingen. God moge hen genadig zijn, die dit alles voor hun rekening nemen!

HATTEM. — Het adres van den scriba der vrijgemaakte kerk van Hattem is thans: H. Lijster, Ridderstraat A 299, Hattem.

De vacatures ontstaan door het zich onttrekken aan het opzicht van den wettigen Kerkeraad van een 4-tal ouderlingen zijn thans weer vervuld, zoodat de arbeid weer op normale wijze voortgang kan hebben.

Het aantal leden der kerk bedraagt nu plm. 1000, vóór de vrijmaking ruim 1100.

GORINCHEM — In de vergadering van den kerkeraad der Geref. Kerk te Gorinchem is het op Dinsdag 11 September tot een vrijmaking gekomen. Door een aantal leden was een smeekschrift bij den kerkeraad ingediend zich van de binding van de leerbeslissing te willen vrijmaken. Daar de kerkeraad aan dit verzoek niet heeft willen voldoen heeft één ouderling zich vrijgemaakt. Nog drie oud-ouderlingen, die nog op deze vergadering aanwezig waren, doch wegens periodieke aftreding juist van het ambt waren ontheven verlieten-^ tegelijk de vergadering. Onder hun leiding, met medewerking van den kerkeraad van Giessendam is de gemeente tegen Zondag 16 September voor de eerste maal opgeroepen tot den dienst des Woords.

NIJKERK —• De kerkeraad (syn.) in correspondentie met bezwaarde broeders sprak op desbetreffende vragen uit: Ie. De kerkeraad stelt zich achter de leerbeslissingen van 1905 en 1942. Zij die leeren, dat de Doop alleen beteekent en verzegelt de beloften van het Genadeverbond met uitsluiting van de innerlijke heiliging, worden voorwerpen van kerkelijk vermaan.

Eén ouderling verklaarde, zich hiermede niet te kunnen vereenigen. De kerkeraad drong er op aan om zich van een beslissenden stap te onthouden op het moment dat in de Synode beraadslaagd wordt over een poging tot hereeniging!

GENERALE SYNODE — Als primi naar de Gen. Synode werden door de Part. Synode van het Noorden aangewezen: Ds B. A. Bos, Ds D. van Dijk, Ds J. Schelhaas, Ds J. Waagmeester. Voorts de ouderlingen J. W. Broekema, Hoogeveen; G. C. Homan, Drachten; E. Kamininga, Uithuizermeedeni A. Zijlstra, Groningen.

IJSSELMUIDEN — , , Ter voorkoming van verder misverstand deelt Ds H. Venema mee, dat hij op 13 Juli '45 door de kerkeraden van Nieuwerkerk en Oosterland (Z.) is vervallen verklaard van zijn predikambt in die kerken, vanwege zijn dienst doen in vrijgemaakte kerken. Dat zich in Nieuwerkerk en Oosterland geen vrijgemaakte kerk heeft gevormd. Dat hij nu wel diensten verricht in de vrijgemaakte kerk van IJsselmuiden— Grafhorst, maar daar geen beroepen predikant is. Dat hij dus in de gelegenheid blijft andere vrijgemaakte kerken te dienen in de prediking en ieder beroep in ernstige overweging kan nemen. Zijn adres is; Nieuwe weg 178, IJsselmuiden, post Kampen."

NIEUW-BUINEN — Nadat Ds H. Drost den 4en September bij zijn kerkeraad een verklaring had ingediend en den kerkeraad had opgewekt zich met hem vrij te niaken van de besluiten der Synode, kon hij als gevolg daarvan Zondag 9 September niet het Woord bedienen in de Geref Kerk in synodaal verband. Daarop heeft Ds Drost zich Dinsdag 11 September in een vergadering van den kerkeraad vrijgema, akt. Geen der kerkeraadsledeu, wel twee oud-ouderlingen en één oud-diaken, zijn hem gevolgd op den weg der gehoorzaamheid.

LISSE — Het adres van den scriba van de vrijgemaakte kerk is G. Rietkerk, Hyacinthenstr. 16.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 september 1945

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 september 1945

De Reformatie | 8 Pagina's