GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

16 minuten leestijd Arcering uitzetten

GEREF. KERKEN (onderhoudende Art. 31 K.O.).

Wij willen hier nog even er de aandacht op vestigen dat wij gaarne van de Geref. Kerken (onderh. art. 31 K.O.), alle kerknieuws opnemen. Wil men er voor zorgen dat wij dit kerknieuws uiterlijk Zaterdagmorgen in ons bezit hebben?

TWEETAL te Amsterdam (Nieuwendam): J. F. van Hulstijn JFzn. te Slikkerveer en E. Tennis te Oostzaan. Te Rijnsbuig-ValkenbuTg: J. Verlare te Mussel en J. -V. d. Zwaag te Ambt-Vollenhove. Te Ameislooit: L. Doekes te Feyenoord en P. K. Keizer te Groningen.

Te Utrecht: 3e pred. plaats, C. H. Lindeboom Jr te Kampen en G. Visée Jr te Leerdam. BEROEPEN te SUediecbt: F. Hey te Langerak b/z de Lek.

Lek. Te Diachten: S. Cnossen te Blokzijl. Te Amsterdam (Z.): J. A. Vink te Berkel. Te Dordrecht; J. Keizer te Krommenie. Te Spakenburg: J. A. Vink van Berkel en Rodenrijs. AANGENOMEN naar Zwolle: (2e pred. plaats) drs R. H. Bremmer te Helpman; naar Groningen (5e pred.plaats): J. Groen Jr te Bilthoven; 6de pred.plaats: J. P. v. d. Stoel Jr te Overschild. BEDANKT voor Amsterdam (C): F. A. den Boeft te Rotterdam-Kralingen; voor Bunschoten-Spakenburg: W. Scheele te Zwijndrecht;

voor 's-Gravenhage-Wesf; J. Groen Jr te Bilthoven; voor Dellt: J. P. v. d. Stoel Jr te Overschild; voor Assen: (vac. B. A. Bos): drs R. H. Bremmer te Helpman;

voor Hengelo: H. Bouma te Niezijl. HILLEGERSBERG STRAATWEG. — Een aantal leden van de Geref. Kerk alhier, die zich vrijgemaakt hadden, woonden tot op heden in bij de kerk van Hillegersberg- Centrum. Thans is het tot een eigen zelfstandig kerkelijk leven gekomen. 3 Ouderlingen en 2 diakenen werden gekozen. De diensten worden gehouden in het gymnastieklokaal van de Julianaschool aan de Margrietlaan te Hillegersberg.

BILTHOVEN en KROMMENIE. — De (vrijgemaakte) kerk van Bilthoven die in hooger beroep ging, is weder in het gelijk gesteld voor wat betreft de kerkelijke goederen. We kunnen eraan toevoegen, dat voor de (vrijgemaakte) kerk van Krommenie hetzelfde geldt. Dit is te meer verblijdend wijl aanvankelijk in kort geding onze vrijgemaakte broeders uit het kerkgebouw zijn „gezet". Thans treden zij er weer binnen.

LANDELIJK GEREF. JEUGDCONGRES IN DE WESTER- KERK te AMERSFOORT 15 EN 16 NOV. 1945.

, , A1 tracht men ook de jeugdige plant neer te trappen, de palm groeit onder de verdrukking". (Uit Vonkenberg's openingsrede op den Isten Bondsdag 1889).

Het was in eenzelfde spanning als in de dagen dat onze Bond van J. V. op G. G. werd opgericht, toen wij op 15 en 16 Nov. j.l. bijeen kwamen als afgevaardigden van de Geref. Jeugdvereenigingen die staan o. t. van de Ger. Kerk (art. 31). Ook nu als gevolg van den kerkstrijd onzer dagen, is er de felle strijd om den Geref. Grondslag van ons jeugdwerk. Velen onder ons hebben het ingezien dat men niet langer kan samenwerken met hen, die dien ouden grondslag hebben verlaten.

Daarom zijn we uiteen gegaan en daarna weer bijeen gekomen in een eigen Jeugdcongres, om verder te gaan werken op den ouden grondslag.

Na de opening met de klanken, waarmede de eerste Bondsdag in 1889 werd geopend, het zingen van Ps. 103 : 1 en 2 en 't lezen van Ps. 98 en openingswoord van dhr v. Oord, gaf Ds Vink, van Berkel en Rodenrijs , , de aftrap", met zijn referaat over , , de organisatorische opbouw van ons eigen jeugdwerk". We dachten een dorre verhandeling te krijgen, maar 't bleek weldra, dat Ds Vink de kunst verstond om een organisatorisch onderwerp voor ons toch smakelijk op te dienen.

Bij zijn inleiding merkte Ds Vink allereerst op, dat de organisatie nooit het belangrijkste moest zijn. Het moet alleen noodig zijn om het gewone vereenigingswerk te steunen. Géén beweging, geen parade's! Het karakter van onze plaatselijke vereeningen moet zijn, 'dat wij ons als het zaad des Verbonds overgeven aan den God des Verbonds. Geen beginselstudie, als een holle leuze, maar leeren te onderhouden aJ wat de HEERE geboden heeft.

HEERE geboden heeft. Verder bepleitte Ds Vink dat ons jeugdwerk in zijn opzet blijve bepaald door zelfwerkzaamheid en zelfleiding, wat geheel past bij het karakter van ons jeugdwerk.

Het gebrek der goede leiding blijkt nog altijd een probleem te zijn.

De bonden zullen daarom hun volle aandacht moeten schenken aan hen, die in het plaatselijk vereenigingswerk leiding moeten geven. Het instellen van , , leiders"cursussen verdient wel overweging.

Wat in de bespreking veel naar voren kwam was de , , gemengde" vereenigingen die veelal in den bezettingstijd en ook na de scheuring in ons kerkelijk leven ontstaan zijn.

Toch, hoe gezellig dit ook moge zijn een afzonderlijke vereeniging van jongens en een van meisjes zij normaal. De stemmen uit de practijk, die wij bij de bespreking hier over te hooren kregen bewezen wel dat het toch niet , , ideaal" is.

De gedachte van Ds Vink om aanvankelijk tot één landelijk verbond van jeugdvereenigingen over te gaan, vond vooral bij de meisjes geen weerklank. (Hoe kan het ook anders! Ze hebben geen steun noodig, dat bewijst wel de , , manlijke" houding van ons meisjesbondsbestuur t.o.v. het Geref. Jeugdwerk!) Wel waren de meisjes te vinden voor de gedachte van Ds Vink om zoo spoedig mogelijk te komen tot één orgaan.

Ook achtten velen met Ds Vink het van groot belang, dat de vereenigingen sterk vertegenwoordigd waren in de bondsbesturen. Er moet een levend contact blijven met de vereenigingen. We moeten er voor waken dat we weer een zwevend bestuur krijgen hoog boven de vereenigingen uit en waar alleen zij leiding geven die plaatselijk buiten den vereenigingsarbeid staan. De zelfwerkzaamheid en zelfleiding moet ook hier ten deele doorgevoerd worden.

Maar na den „aftrap" van Ds Vink (een woord van hemzelf, blijkbaar een enthousiast voetballer!) zal de organisatie wel overal spoedig ter hand worden genomen.

Al zal het wel eerst tot een „scheuring" moeten komen.... in die z.g.n. , , gemengde" vereenigingen. Deze , , noodwoningen" moeten spoedig worden verlaten. Anders loopt de organisatie fout, want samen in één, bond mogen we toch niet van Mej. Parmentier!

In de avondvergadering was Ds Vogel uit Enschede belast niet de behandeling van een zeker niet minder belangrijk onderwerp n.l. , , De methodiek". Dit altijd moeilijke vraagstuk zou eerst door Prof. Veenhof besproken zijn. In verband met diens ziekte mocht nu Ds Vogel hierover ons „college" geven. Deze „leerstoel" was hem wel toe vertrouwd. Ds Vogel begon met te zeggen dat de bekende leeruitspraken van '42 de noodzakelijke consequenties met zich brachten. Ook t.a.v. ons Jeugdwerk. Want dit bepaalt de geheele methodiek.

Bij ons Schriftonderzoek mogen wij nooit gebruik maken van wetenschappelijke constructies en theorieën die naast de Schrift staan. Veelal ging het in de oude cursusmatige methode om den Jongeling en niet om God te kennen. Dit bracht ons tot een wetenschaps- en persoonlijkheidsverheerlijking.

Als uitgangspunt van de methodiek moet de schriftuurlijke lijn V. h. verbond worden vastgehouden. Het is toch immers het verbond Gods dat ons naar de jeugdvereenigingen drijft. Het gehoorzaam buigen voor Zijn bevelen, dat is onze gang naar de J. V.

Zoo besprak Ds Vogel de wenschelijkheid om maar enkele vakken te behandelen. Vooral moet het geen cursus worden. Voor behandeling van vrije onderwerpen moet men bij 't opstellen v.h. rooster terdege rekening houden. Vooral moet men er meer aan om één onderwerp per avond te behandelen. Vandaar de gedachte om op de plm. 40 vergaderavonden, die we in één jaar houden 60 onderwerpen te behandelen. De leidraden moeten zoo opgesteld worden, dat ze het midden houden tusschen de oude leidraden en de schetsen. Aan 't eind van zijn referaat gaf Ds Vogel ons het volgende schetsje in overweging: Wij krijgen dan 3 hoofdvakken te behandelen, verdeeld in:

a. De Schritt. 1. De bijbel zelf. 2. De bijbelsche geschiedenis. b. De Kerk. 1. Geschiedenis. 2. Belijdenis. 3. Inrichting en taak. c. De overige terreinen.

1. Gezin. 2. Staat. 3. Maatschappij. Dat op dit referaat een breede bespreking volgde, is el te begrijpen. Predikanten en één Prof. maakten het oor Ds Vogel niet eenvoudig om ze allen tevreden te stellen.

Na dien eersten dag konden wij God danken voor Zijn groote genade dat op dit congres de roep gehoord werd: Terug naar het levende, concrete woord van God! Voordat wij uiteen gingen lazen we een gedeelte van Ps. 119: , , Maak mijne voetstappen vast in Uw Woord.... en zongen we: „Hoe wonderbaar is Uw Getuigenis". Ds de Vries van den Haag vertolkte onzen dank aan den Heere.

Vrijdag 16 Nov. 2e Congresdag. De bespreking van het referaat van Ds Vogel werd nog voortgezet. Hierbij kwam vooral naar voren het stieven naar meerdere vereenvoudiging en concentratie van de te behandelen vakken.

Alles moet beheerscht worden door het ééne principe n.l. de openbaring Gods in de H. Schrift. De schetsen van Ds Veenhof (Handelingen) en Ds Bremmer (Daniël) ondervinden algemeene waardeering.

Prof. Holwerda hield nu zijn referaat over: „De taak der Kerk tegenover haar jeugd in dezen tijd". Prof. H. liet ons eerst zien de groote nood, waarin de na-oorlogsche jeugd nu verkeert. Opgegroeid in een wereld van wetteloosheid, verstaan velen niet meer den zin van het leven. Een groote categorie heeft geen aansluiting meer, een stuk verleden is weggevaagd. Alle idealisme is bij de jeugd gedoofd, omdat zij den gruwel van het leven heeft gezien. Dit verschijnsel is niet van voorbij gaanden aard. De crisis die de jeugd vandaag doormaakt is een structuur crisis die blijvend is. Het leven vertoont de stijl van het „laatste der dagen". De eugd mist de vaste principiëele leiding, er zijn geen rofeten meer Ook de Kerk vertoont een ander type, aldus Prof. H. De Gereformeerde Kerken gaven geen leiding in den bezettingstijd. Scheuring is het resultaat van hun tallooze vergaderingen. De belijdenis is los gelaten. Dit heeft ons gebracht tot vrijmaking. De jeugd is door dit alles vereenzaamd.

De Herv. Kerk gaf méér leiding, al geeft de tegenwoordige ontwikkeling wel aanleiding tot ongerustheid. De kerk sprak zich uit voor het nationale (Radio) en verloochende de anti-these. We zijn hierdoor meer in ons isolement gekomen. De strijd gaat nu meer concreet over, of de Kerk kerk zal blijven! Elke kerkstrijd is symptomatisch. De vastigheden van het verbond Gods worden ondergraven, de wetteloosheid dringt de kerk binnen, zoo komt de botsing der Geesten op elk terrein van het leven.

De taak der Kerk ligt nu in haar prediking. Ze moet zich blijvend openbaren als moeder der geloovigen. Haar eenige taak de levende verkondiging v. h. Woord ag niet zijn sensationeel-actueel maar eschatologisch._ Voortgaande reformatie noodzakelijk. He; t kerk-toezicht" over de jeugdvereenuigingen is geen loochening van de souvereiuiteit in eigen kring. De Kerk vervult hier in haar moedertaak. Kerk en jeugdorganisaties moeten elkander zoeken.

Op dit zeer leerzame referaat (wat in druk zal verschijnen) volgde een levendige gedachtenwisseling. Na hel vaststellen der conclusies (die met algemeene stemmen werden aanvaard) hield Ds den Boeft van Kralingen een passend slotwoord. Na de grootsche opdracht die wij nu van Chr. ontvingen moeten wij ons afvragen: Wie is tot deze dingen bekwaam. Want de strijd zal hard zijn.

„Zoo ik niet had geloofd...." Dat mochten we aan 't einde zingen. In dat vertrouwen gesterkt gingen we huiswaarts om den strijd voort te zetten, om het vaste Woord alléén! Utrecht. Jaap Zomer.

NIGTEVECHT EN LOENEN.

— Ds A. Hordijk te Loe-

nen a.d. Vecht meldt ons: Ter aanvulling van ons eerste bericht over Nigtevecht kunnen wij U thans nog het volgende meedeelen. Besloten is, dat de vrijgemaakte gezinnen uit Nigtevecht voorloopig bij de kerk van Loenen zullen inwonen. Wel worden er te Nigtevecht lederen Zondag vanwege de kerk van Loenen aparte Diensten gehouden. Het adres van de vrijgemaakte gezinnen te Nigtevecht is bij ouderling H. Bos, Kanaaldijk 35, die thans als zoodanig zitting heeft in den kerkeraad van Loenen.

EMMEN. In September j.l. gaf Ds B. A. Bos van Assen voor de bezwaarden alhier een voorlichtingsavond in de zaal van een café. Een lokaal van de Geref. Kerk hiervoor aangevraagd werd geweigerd, evenals dat van de Ned. Herv. Evangelisatie. Deze vergadering, waar plm. 130 personen aanwezig waren, stond onder leiding van een ouderling. Daarover vermaand, legde deze op de kerkeraadsvergadering een verklaring af, dat hij zich niet langer kon conformeeren aan de bekende besluiten der Synode.

Hierop is hij ten slotte voor drie maanden geschorst. Donderdag 1 Nov. trad Ds H. Vogel van Enschede op om nogmaals van voorlichting te dienen, thans voor ongeveer 200 personen. Na deze vergadering hebben 40 belijdende leden de akte van vrijmaking geteekend. Zondag 4 Nov. werd vóór 't eerst Dienst des Woords gehouden in de zaal van een hotel, waarin Ds L. J. Goris van Emmer-Erfscheidenveen voorging, des voormiddags met 60 personen, des avonds met 85 personen. Na den morgendienst werden nog 2 ouderlingen en 2 diakenen gekozen, die in den avonddienst werden bevestigd. Het adres der vrijgemaakte kerk is: H. Doevendans, scriba, Hunenbaan 3, Emmen.

NIEUWER-AMSTEL. — 8 November j.l. sprak Ds H. Vogel van Enschede alhier over het kerkelijk conflict. Reeds hadden 3 ambtsdragers (2 voor Nieuwer-Amstel- . en één voor Amstelveen) zich vrijgemaakt). Op deze ergadering werd een acte vrijmaking gelezen en ter teekening gelegd. Zondag II Nov. leidde Ds Vogel den dienst des oords. 's Morgens waren er 160 en 's middags 180 erkgangers.

Het aantal belijdende leden dat zich vrijmaakte steeg dien Zondag tot 61. Na den middagdienst werd' een gemeentevergadering gehouden ter verkiezing van 3 ambtsdragers.

GAMEREN (Gld.). — Te Gameren (Bommelerwaard) heeft de meerderheid van den Kerkeraad (ds R. Brands in die meerderheid begrepen) zich vrijgemaakt van de slechte, onschriftuurlijke, kerkrechtelijk veroordeelde besluiten der „synode", en dus de kerk herleid tot haar grondslag.

IJMUIDEN. — Op 5 Nov. hield Prof. Dr K. Schilder alhier en voorlichtingsrede voor een zeer druk bezochte vergadering. De kwestie der vrijmaking is hier zeer accuut.

's-HERTOGENBOSCH. — Ds H. Veltman houdt thans kerkdiensten in het kerkgebouw der Ev. Luth. gemeente. In de eerste diensten waren 's morgens 150 en 's avonds 200 kerkgangers.

SCHIEDAM. — Uit het kerkeraadsverslag: „Rapporten van de Commisie, benoemd inzake 2en predikant. De kerkeraad kan zich vereenigen met de conclusie van het rapport, dat een 2e predikant noodzakelijk is en besluit stappen te doen tot het beroepen. De zaak wordt ter fine van advies verwezen naar de C, v. B., waarna binnen zeer korten tijd de gemeente ter vergadering zal worden opgeroepen.

LEIDEN. — Uit het kerkeraadsverslag: „Een tweetal deputaties n.l. uit Leiderdorp en Oegstgeest vragen en verkrijgen toegang tot de kerkeraadsvergadering om een verzoek toe te lichten betreffende het instellen van aparte spreekplaatsen in de genoemde plaatsen. Besloten wordt om gedurende de maanden November en December in beide plaatsen één dienst per Zondag te houden. De kerkeraad nam dit besluit met algemeene stemmen". 18 November gaat de regeling in. In Oegstgeest wordt dan 's middags om 3 uur, in Leiderdorp 's avonds om 6.45 uur kerkdienst gehouden,

UTRECHT. — Uit het kerkeraadsverslag: „De C. v. B, acht de mogelijkheid tot stichting - ^an de 3e prèdikantsplaats aanwezig, waarom de kerkeraad besluit, de gemeente op te wekken al het mogelijke te doen om hiertoe te komen.

MEPPEL. — Naar we vernemen , is men ook te Meppel gaan schorsen; ondanks de er-is-toch-niets-ernstigsgebeurd-artikelen van het door een Meppeler predikant weder geredigeerd synodocratisch kerkblad voor Drente en Overijsel. De geschorsten zijn twee ouderlingen, de brs Feenstra en Dingstee. Volgens ons verstrekte mededeeling is men op 18 Nov. 1945 voor het eerst weer in dienst des Woords saamgekomen op den ouden grondslag.

KAMPEN. — Kerkelijke huwelijks-bevestiging. De kerkeraad van de Geref. Kerk te Kampen (onderh. art. 31 K. O.) nam, na breede bespreking, het volgende besluit: 1. Een huwelijk van een geloovige met een ongeloovige kan onder geen enkele voorwaarde bevestigd worden, omreden de H. Schrift zulk een huwelijk verbiedt. 2. Een huwelijk van doopleden, of waarvan één der partijen dooplid is, kan als regel niet kerkelijk bevestigd worden, omreden dezulken niet in kerkrechtelijken zin als geloovigen kunnen worden aangemerkt. 3. Als regel zullen alleen huwelijken van belijdende leden der kerk bevestigd kunnen worden.

4. Een huwelijk van een belijdend lid der kerk, met een belijdend lid van een andere kerk-formatie kan, na ernstige bespreking, met inachtneming van wat hierover is opgemerkt, toegestaan worden. Daarbij arbeidende in het geloof dat voortgaande Reformatie deze uitzondering overbodig zal maken. Wij komen hierop nader terug.

MONTFOORT. — Twee gezinnen hebben zich alhier vrijgemaakt. Zij wonen in bij de kerk van Vleuten-de Meern. Bij deze vrijgemaakte groep is br. G. van Muiden, die de Geref. kerk alhier 19 jaar in het ambt gediend heeft, waarvan 15 jaar als scriba.

WIERDEN. — Hier hebben zich eenige brs en zrs vrijgemaakt. Door de kerk van Almelo worden thans ook diensten in Wierden gehouden.

AMSTERDAM, 16—11—'45.

WAARHEID!

In een gesprek, dat ik met één der Predikanten had over de kerkelijke kwestie, heb ik o.a. ook gezegd, dat het mij tegen de borst stuitte, dat in de ene Geref. Kerk ambtsdragers werden geschorst, wanneer ze zich niet conformeerden aan de besluiten der Synode, terwijl men in een andere Geref. Kerk van hetzelfde verband, daarin geen aanleiding vindt. Het antwoord was, dat er nog geen ambtsdragers zijn geschorst enkel om het feit, dat ze zich niet conformeerden aan de besluiten der Synode. Ze zijn geschorst uitsluitend om 't feit, dat ze met hun bezwaren niet de kerkelijke weg wilden bewandelen Ik betwijfelde dit, omdat de mededelingen in de pers daarvan niet altijd repten. Die zaak is dus voor velen niet duidelijk en toch lijkt het mij de moeite waard, dat op dit punt de waarheid aan de dag treedt. Heel gaarne zou ik daarom van de brs die geschorst zijn, uitsluitend om 't feit, dat ze zich niet konden conformeren een kort berichtje ontvangen. Een briefkaart met een enkel zinnetje met naam en adres is voldoende. U zoudt mij daarmee een grote dienst bewijzen dienen. en de waarheid

Bij voorbaat dank.

G. J. VRIJMOETH.

Willem Leevendstraat 10, Amsterdam West.

(Naschrift. Men speelt met woorden. De kerkelijke weg bestaat niet meer; wie hem werkelijk volgt, wordt daarom uitgeworpen, zooals ondergeteekende. Overigens is in synodalen stijl „zich conformeeren" niets anders dan bukken. M.a.w. het zich niet conformeeren, dat dien naam VERDIENT is de reden tot schorsing. Red.)

DE LIER. — Het adres van de Geref. Kerk te De Lier is thans p/a. J. C. Hoegen, Lierweg 23.

WESTERBORK. — De kerk alhier „in synodaal verband" gaf een voorlichtingsavond. Het kon toch geen , , kwaad", ook eens van andere zijde voor te lichten. Het initiatief daartoe genomen door enkele bezwaarden (nu inmiddels vrijgemaakt), stuitte op heftigen tegenstand. Er gingen pamfletten door de gemeente, waarin werd gesproken over „scheuring" en „kerkontbindende actie", en nog meer. Zoo moet de gemeente hier onkundig blijven over dingen die ons kerkelijk leven beroeren.

BRMELO. Men schrijft ons;

Diaken A. Gerber te Ermelo heeft in een uitvoerig bezwaarschrift aan zijn kerkeraad mededeeling gedaan, dat hij de besluiten der Synode 1942/43 niet voor vast en bondig houdt, of kan houden, em dat hij zoowel de dogmatische als de kerkrechtelijke besluiten der Geneale Synodes van 42, 43, 45 niet alleen ambtelijk, maar ook particulier in woord en daad zal moeten bestrijden. Over dit bezwaarschrift werd op 17 Sept. door het moderamen een samenspreking met br. G. gehouden, uit een nader schrijven blijkt dat br. G. zijn gravamen ten volle handhaafde. In haar vergadering van 1 Nov. '45 dringt de kerkeraad er bij br. G. op aan dat hij zich ten opzichte V. d. leeruitspr. van 1942 blijve voegen en bij behoud v. bezwaren zich begeve i. d. kerkelijken weg. [Dat kan natuurlijk niet meer; de kerkelijke weg bestaat niet meer; en zoo kan men de kerkelijke zonden rekken en de reformatie tegenhouden toi in de verste toekomst. Redactie].

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1945

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1945

De Reformatie | 8 Pagina's