GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE BUITENLANDSCHEKERKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE BUITENLANDSCHEKERKEN

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

WE ALSO HAD TROUBLE....

Zomer 1945, Vrijheidszomer, ontdekte ik in een Zondagsavonddienst onder m'n gehoor een Canadeesch militair. Terstond na den dienst kreeg ik gelegenheid met heni kennis te maken. Hij bleek al een woordje Nederlandsch te kunnen spreken en verstaan. Zoover was hij gekomen o.a. door het steeds naast elkaar lezen van een Ehgelsch en een Nederlandsch Nieuw Testament. Zoowel uit dit la, atste als ook uit zijn kerkgang bleek reeds, dat zijn belangstelling wel wat anders was gericht dan die van vele zijner kameraden. Hij bleek Baptist te zijn en wei-d spoedig een geregelde bezoekervan de pastorie, kwam zelfs enkele dagen met een „pass" logeren, om onzen tuin in orde te brengen.

Kurt en ik waren nooit lang* in eikaars nabijheid of we spraken over de Schrift, de kerk, de ontwikkeling der wereldgeschiedenis naar het einde enz. Onder deze gesprekken stelde Kurt dikwijls vast: , , We think on the same line". (Onze onvattingen zijn nauw verwant.) Inderdaad was dit ook zoo. Niet^ altijd natuurlijk, bijv. niet als Kurt als echt Canadees Bantist rooken afkeurde. Hoewel ziin afkeuring toch ook weer niet zoo ver ging, dat hii m'ii niet zoo nu en dan zelf tot rooken in de gelegenheid stelde.

Kurt zei me meermalen zich te bedroeven over de onnerv^iakkige toesnraakies vs.n hun ..padries" (veldnredikers). De staa-ltfes, die hij vertelde, waren ook inde-^daad sterk. Hij stelde steeds, ook t. o. modernistische nadries de' Hoodzaak voorop: , , to be born again" (wederom geboren te worden).

Hii bekende eerliik het vaak moeilijk te hebben temidden vau lichtzinnigheid en zei steeds bij 't weggaan: Domnee, pray for me, I will pray for you.

On een Zaterdagavond, vlak na de vrijmaking» van onze gemeente, verschijnt Kurt. Ik moet hem vrel iets vertellen over wat er .gebeurd is. want als hij den volgenden dag in het kerkgebouw komt, waar hij anders kwam, zal hij mij daar niét zien ontreden. Ik heb er echter nauwelijks den moed toe, geneer me eigenlijk voor den kerel. Ik zeg hem, dat er ..trouble in the church" is (moeilijkheden in de kerk), dat ik hem er later wel eens meer van zal vertellen en dat ik morgen in een ander gebouw preek. y

Kurt is een > noosie heel stil, knikt eena Mikt me eens onderzoekend aan en Zegt dan: ..We also 'ip.d trouble in our church, so much, the whole church snlit up". (Wij hadden ook moeiüikheden in onze kerk. zo hoog ging het. dat de heele kerk "chenrde"). Daar kük ik van on. Nu durf ik ineens > > eter. Ik tracht hem eenigszins uit te leggen, i«i-a.arover het bij ons gaat. Zeg. heja, .„dn, t ik vern]icht_word er vanuit te gaan.^dat alle kindertjes, a, ls ze .gedöont worden, al een nieuw, wpdergeboren hartie ontvangen hebben, 't Is wa.t moeilijk de iuiste ermen te vinden, 't Blijkt echter, dat de Canadoe^cbe Bantist snoediger ingewerkt is dan vele ederl andsche Gereformeerden. Ziin doopsbeschouing is niet Gereformeerd, maar hij weet althans, dat het bij „bom again" (wedergeboren) om een. zaak van hem.el- en aarde omvattende beteekenis gaat. Vele Nederlandsche , .Gereformeerden" schijen tegenwoordig wedergeboorte en zo maar een twesde-rangskwestie te vinden. Gezanig en knus voortsiokken in een kerkeüjken tredmolen is voor zulke lieden een eerste-rangskwestie. Heeft de comnromis-geest van 1905 ons die mentaliteit beorgd ?

Als .ik Kurt eenigszins heb duidelijk gemaakt at ik m.oet preeken en leeren, exclameert hij: „O o, impossible. It ou.ght to be so. She m-ust be bom gain." (O nee, dat kunt u nooit doen. 't Moest zoo ezen, dat v/e daarvan maar konden uit, gaan. Ze oeten wederom geboren v/orden.) Behartigensaardige" opmerkingen voor een Gerefprmeerde, al ijn ze van een Baptist.

Dan denk ik er echter aan, dat ook Gurt's kerk scheurde. Ik vraag hem waarover bij hen dan toch het geschil liep. Hij antwoordt: „The question of water-Baptism and Holy Spirit-Baptism". (Waterdoop en Heilige Geest-doop.) Van verdere bespreking over dgze kwestie komt niet veel meer, 't is Zaterdagavond. Maar ik heb een ontdekking gedaan. Ook kerkstrijd in Canada, en juist bij hen, die nog ernst maken met de zaken. Een tweede ontdekking heb ik gedaan: 't liep daar over diezelfde groote hoofdzaak der kerk als bij ons: de doop. Nog sterker: Evenals bij ons ging het in elk geval toch ook over het verband tusschen het teeFen van den doop en de beteekende zaak, de ontzaglijke gave van den Heiligen Geest.

Hierover zijn Kurt en ik hef roerend eens. , jB s sad, very sad." (Het is droevig, indroevig). Als

hij zegt: „It 's the work of the'devil" ('t is het werk van den" duivel) kan ik ook dat toestemmen, al moet er aan worden toegevoegd, dat Reformatie een werk Gods is. Kurt informeert, waar ik nu preek en zegt: „I come in your church". (Ik kom in Uw kerk.)

„Domnee, I will pray for you, you pray for me. God bless you."

Naschrift. Dei wereld draait. Driehonderd jaar geleden hadden de theologen het al te kwaad met den samenhang van baptismus fl a minis (Geestesdoop) en baptismus flu minis (waterdoop.)

Redactie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 maart 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE BUITENLANDSCHEKERKEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 maart 1946

De Reformatie | 8 Pagina's