GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

GEREF. KERKEN.

(Onderhoudende Art. 31 K.O.)

Beroepen te:

IJsselmuiden, L. J. Goris te Emmer-Erfscheidenveen. Zuidwolde (Gr.), D. Nieuwenhuis, cand. en hulppred. aldaar.

Aangenomen naar;

Delft, J. V. d. Schaft te Zwijndrecht-Groote Lindt. Hardenbe^, W. Vreugdenhil te Langeslag. Hoek (Zld.), eand. I. van Til te Kampen. Maastricht, H. Venema te Meuwerkerk-Oosterland (Z.), tijdelijk hulppred. te IJsselmuiden.

Bedankt voor:

Groningen (vae.-Prof. P. Deddens), O. W. Bouwsma te Breukelen.

Helpman (2e maal) en voor IJmuiden, H. J. Schilder te Bergschenhoek.

Emmer-Erf­ Hoogkerk en IJsselmuiden, L. J. Goris te scheidenveen.

Hilversum, D. W. Bouwsma te Breukelen. Mussel, cand. I. van Til te Kampen. Utrecht, P. K. Keizer te Groningen. Zuidbroek en Lopperaum-Westerenden, H. Venema te Nieuwerkerk-Ooaterland.

Afscheid van:

Neede, K. Meima. Tekst Num. 6: 22—27.

Intrede te:

Amersfoort, J. A. Vink. Tekst Openb. 22: 16. , Zwartsluis, S. Onessen. Tekst Jer. 1: 11—19.

Beroepiare Gandidaten:

K. Drost, Dahliastraat 167, Enschedé.

BROUWERSHAVEN. — Nadat op Zondag 7 April de meerderheid van den Kerkeraad met zijn Dienaar des Woords, Ds J. Meester, zich had vrijgemaakt van de zondige besluiten der Synodes 1942—1946, werd op Zondag 14 April voor het eerst als vrijgemaakte Gereformeerde Kerken, onderhoudende Art. 31 K.O., kerkdiensten gehouden in deze plaats.

DELFZIJL. — Adres Scriba Geref. Kerk (art. 31 K.O.): E. Koop, Abel Tasmanplein 3.

KAMPEN. — Geslaagd voor het Propaedeutisch examen de heer F. van den Bos te 's-Gravenhage.

— De classis Groningen der Geref. Kerken (onderhoudende Art. 31 K.O.) heeft praeparatoir geëxamineerd en daarna beroepbaar gesteld D. Nieuwenhuis, cand. en hulpprediker te Zuidwolde.

EBMELO. — De Kerkeraad der Geref. Kerk (onderh. Art. 31 K.O.) besloot, in principe, met den meest mogelijken spoed het beroepingswerk ter hand te nemen, en over te gaan tot het beroepen van een eigen Dienaar des Woords. In de eerstdaags te houden gemeentevergadering zal de Kerkeraad met omlijnde voorstellen komen,

OUDE BELDTZIJL (Pr.). — In Oude Bildtzijl hebben eenige belijdende leden zich vrijgemaakt, teleurgesteld door de besluiten der „appèl-synode". Zondag 31 Maart werd twee keer kerkdienst gehouden in de schuur van br. D. Krol te Nieuwe Bildtzijl, onder leiding van den kerkeraad van Minnertsga. Voorganger was Ds Jagersma.

— HULP VOOR EMMELOOBD (Noord-Oostpolder). Men schrijft ons:

Zooals U eenigen tijd geleden in dit blad hebt kunnen lezen, is in November 1945 in den Noordoostpolder de Kerk geïnstitueerd.

Sinds dien tijd is er veel veranderd ten goede. Van deze verbeteringen was wel de voornaamste het besluit van de synode, om de tosten te dekken, verbonden aan een predikant voor den arbeid in den Polder, zoowel voor de Gemeentelijke bearbeiding als wel voor zeer omvangrijken arbeid in de Arbeiderskampen. AUeen zij, die den Polder al eens bezocht hebben of gewerkt hebben in dit nieuwe land, kunnen zich voorstellen met welke moeilijkheden een dominee te kampen heeft om b.v. op Zondag op verschillende plaatsen diensten te houden. Doch de moeilijkheden zijn er om opgelost te worden en dat dat gebeurt, bewijst Zondag 30 Maart j.l. wel, toen heeft Ds de Waard, de predikant voor den Polder, vijf keer op verschillende plaatsen het Woord bediend.

Maar met dit al is er nu toch nog een moeilijkheid, die "svij zonder Uw hulp niet kunnen oplossen. En dat is het gebrek aan een orgel in de kerkzaal van Emmeloord, om den zang van de Gemeente te begeleiden. Maar o.i. is dit bezwaar met Uw hulp wel op te lossen.

Als U allen nu eens een kleine gÖt naar Emmeloord stuurde of overmaakte op de Postrekening van den Scriba der K'erk en een enkele bood een orgel aan, dan was de moeilijkheid gpgelost en de Gemeente in Emmeloord uit den zangnood.

Want heusch het zingen zonder orgel valt niet mee, vooral niet voor een kleine groep.

Broeders en Zusters, slaat de handen ineen en toont daardoor, dat U belangstelling hebt voor den arbeid der Kerk in den Noordoostpolder.

Het Gironummer van den Scriba is 497663, ten name van E. van den Berg, Eietstraat 46, Emmeloord.

Met broedergroeten.

Namens den Kerkeraad:

E. VAN DEN BERG, Scriba.

Naschrift. Alle aanvragen om hulp opnemen kunnen we niet. Maar de Noord-Oostpolder, dat voelt ieder, staat voor heel vreemde toestanden. We maken dus daarvoor een uitzondering en bevelen de aanvrage gaarne aan. JSedactie.

— WIL MEN OOK AL DE „GEMEENE GRATIE" AUTOBISEERENJ Het „Kerkblad van Zuid-Afrika" spreekt over een- „voorbereidende ekumeniese sinode wat D.V. in Augustus 1946 of so spoedig moontlik daarna in een van die stede van die V.S.A. sal vergader en waarop verteenwoordig sal wees dia drie Kerke wat met mekaar sedert jare in korrespondensie staan, n.l. die Gereformeerde Kerke in Nederland, die Chr. Geref. Kerk in Noord-Amerika en die Geref. Kerk in Suid-Afrika. Op die voorbereidende karakter van hierdie samekoms moet sterk nadruk val. Een van die vemaamste sake op die agenda sal juis wees die bespreking van die moontlikheid van 'n verteenwoordigende ekumeniese sinode wat D.V. later in Amsterdam gehou sal word. Dit sal hoofsaaklik gaan oor die status, samenstelling au werkwyse van so 'n ekumeniese sinode (of konsüie) van Geref. Kerke.

Verder sal behandel word leerstellige onderwerpe soos die inspirasie van die Skrif, die skeppingsleer teenoor die evolusieleer, die leer van die laaste ding, die leer van die gemene grasie, terwyl die vraagstuk van ons roeping in die moderne wereld ook aandag s.al geniet. Hier sal dit gaan oor die Geref. getuienis teenoor allerlei geestesstrominge van die moderne tyd. Besluite van hierdie voorbereidende sinode sal bindend wees vir die versMllende verteenwoordigende kerke nadat dit deur die naslonale sinodes bekrachtig is". Tot zoover het bericht.

Het is wel opmerkelijk. In de periode van de grootste verwarring en onzakelijkheid en — vergissingen wil men werkelijk ook nog een paar lievelingsgedachten met „autoriteit" bekleed zien,

— DE KINDEBEN LEEREN MEELEVEN. Te Dordrecht, men weet het, kwam een tweede vrijmaking. Naar aanleiding daarvan werd een gedenknummer van de „Mededeelingen" uitgegeven, op jaloersch makend papier. Aan den kop is een ruimte gereserveerd voor volgende, dooï ouders etc. in te vullen aanteekening:

Dit gedenkblad fs bewaard voor: door zijn/haar ouders, vader/moeder

(voornaam) achternaam) Zij hebien zich vrijgemaakt, opdat de kinderen zouden opgroeien onder de zuivere prediking van het Woord. „ZOO IS DAN HET GELOOF UIT HET GEHOOR EN HET GEHOOR DOOR HET WOOED GODS."

Bom. 10: 17.

K. S.

— ONDERWIJS AAN KRIJGSGEVANGENEN. Gedurende 18 maanden heeft tijdens den oorlog het Ministerie van Oorlog in U.S.A. aan duitsehe kr^gsgevangenen onderwijs laten geven in de zegeningen van de democratie (nicht nur ein Begiemngssystem, sondem eine Lebensform). Ze hoorden ook muziek, die in Duitsehland verboden was geweest (Mendelssohn, Offenbach), lazen in 25-ct.-editie3 boeken van verboden schrijvers (Thomas Mann, Werf el), zagen ook films, b.v. van Abel Lincoln in Hlinois, werden aangemoedigd, een eigen pers te onderhouden, en — ook de kerk werd in de gelegenheid gesteld, mee te werken. Het werk is eerst stil gehouden, om... de amerikaansche gevangenen niet bloot te stellen aan nationaal-socialistische leugenen halve-waarheid-propaganda. Nu is het bericht vrijgegeven als een now-it-can-be-told-story.

— CONTACT MET DE CHR. GEREF. KERK. De Kerkeraad van Nieuwendam-Amsterdam-N. heeft den Raad der Chr. Geref. Kerk gevraagd of deze bereid is een samenspreking te hebben over onze verhouding tegenover elkaar op den grondslag van de waarheid en het recht des Heeren in Zijn Kerk. Genoemde Raad antwoordt hiertoe gaarne bereid te zijn. In onderling overleg zal een avond worden bepaald.

— AVONDMAALSVIERING. In de_z.g. gemeentevergadering van Nieuwendam-Amsterdam-N. werd ook de viering van het H. Avondmaal een onderwerp van bespreking. De vrijmaking geeft ons aanleiding om op allerlei punten ons nader te beraden. Zoo stellen we ons ook de vraag: Hoe vaak' zuljen we en hebben we in trouw aan 's Heeren Woord Heilig Avondmaal te vieren? De K. O. zegt: ten minste alle 2 a 3 maanden. De historie werd nagegaan en het bleek, hoe telkens weer, vooral in de 17e en 18e eeuw onder drang van de massa en van de magistraten de kerk in dezeiTverviel in nalatigheid en ontrouw. Calvijn had daartegen ook zelfs al te strijden en drong aan op een viering per maand. Ook in de vorige eeuw werd naar meer getrouwheid gezocht. Prof. Lindeboom schreef in 1875: „Zou een vermeerdering van onze H.A.-vieringen niet noodig zijn? " Door de vrijmaking is de beteekenis van onze sacramentsbedieningen meer voor ons gaan leven. Bovenal hebben we te vragen wat is het gebod des Heeren? Zoo dikwijls wil toch niet zeggen zoo weinig mogelijk? Vaker Avondmaal vieren is evenals getrouw kerkgaan dienstig tot opbouw van het geloofsleven en verbreking van de sleur. Al deze redenen hebben den Kerkeraad geleid tot het besluit om zes maal per jaar het H. A. te vieren met de gemeente.

— EENHEID MET DE CHRIST. GEREFORMEER­ DEN. De classis 's-Gravenhage handelde over de voorstellen, die eenheid van alle Gereformeerde belijders beoogen. De eenheid met de Chr. Geref. Kerk vroeg veel aandacht. De kerken werden opgewekt ter plaatse te doen, wat God vraagt om te komen tot vereeniging.

— EEN CHRIST. GEREF. STEM. In zake de z.g.n vervangingsformule schrijft Ds Kremer van Leeuwarden: „Het komt mij voor dat men hier gezocht heeft naar een formule, waarbij men de scherpe kanten wat afgeslepen heeft om niet te duidelijk te zijn en zoodoende geen aanstoot te geven. Intusschen bedoelt men precies hetzelfde als in 1905 en 1942. Dit blijkt duidelijk uit de discussie ter synode. Deze formuleering heeft tenslotte bijna allen voor zich gekregen, omdat uitdrukkelijk verklaard werd, dat men de „beleden waarheden" van 1905 en 1942 opnieuw formuleeren wilde."

— NOG EEN CHRIST. GEREF. STEM. Ds Tamminga merkt in de kerkbode Enschedé op „De Geref. Kerken zijn dus even ver van huis als in 1905 en 1942, zoo nog niet verder, want ondanks al de bezwaren, uit Schrift en belijdenis naar voren gebracht, zijn zij in hun onschriftuurlijke gedachten blijven volharden.

Ook deze nieuwe formule kan dus geen basis zijn tot samenspreking met de Chr. Geref. Kerk."

Ds A. Veldman van Leiden voegt hier aan toe: „Ik geloof dat het een beetje brutaal was van den jongen Prof. Ridderbos om in Mei 1944 in de 'Zuiderkerk te beweren, dat de Geref. dichter bij de Chr. Geref. stonden dan ooit te voren."

— DE BASIS IS REEDS AANGEGEVEN. Ds Veld- . man van Leiden spreekt over de basis voor samenspreking ' en zegt daarvan: die basis ligt reeds- uitgedrukt in de Acte van Vrijmaking of Wederkeer, waarop men niet inging en die men opgeborgen heeft in het archief: de wederkeer tot de Drie Formulieren en de K. O.

— Ds J. MEESTER. Ds J. Meester polemiseert tegen het geschrijf van het synodocratische orgaan „De strijdende Kerk" in het blad van de vrijgemaakte kerken „Kerk en Leven". Eveneens deelt hij daarin mede een publieke uitdaging van Dr Hommes om eens te bewijzen waar de synode van Dr Hommes had geleerd, dat de doop aanwezige inwendige genade verzegelt, etc, publiek te hebben aangenomen, doch sindsdien nooit meer iets van Dr Hommes te hebben vernomen.

— JEUGDBONDEN. De drie vrijgemaakte Jeugdborideu richtten tot de J.V.'s en de M.V.'s het verzoek, gelden in te zamelen voor de noodzakelijkste dingen, o.a. inrichting Bondsbureau, uitgave van schetsen, enz.

— HARDENBERG nam een nieuw kerkgebouw in gebruik.

— „VANGFORMULE". Ds Koopman schrijft in Geref. Kerkbode Hardenberg: Het blijkt, dat gelukkig velen ontkomen aan de „VANG-formule" (in plaats van „vervangings-formule") der genoemde Synode.

— N. J. G. Nog in het nummer van 13 April '46 in het synodocratische orgaan van de classis Amersfoort schreef Ds F. H. V. Meyenfeldt: De zin van de Nederl. Jeugdgemeenschap ontgaat mij ten eeneiunale. Het lijkt mij één van de vele- vaagheden van dezen crisistijd. In elk geval heeft de Geref. Jongelingsbond een volkomen zelfstandigheid bedongen. Wij hopen van harte dat ze d i e daar kan handhaven. Tot zoo ver Ds F. H. r. M. Naief is het wel.

— KERK EN JEUGDVEREENIGINGEN. De classis N.-Brabant en Limburg behandelde een instructie van Treebeek inzake jeugdvereenigingen. De classis was van meening, dat geen enkele commissie uit meerdere verg. moet worden benoemd. Er kome of blijve contact tusschen kerkeraad en jeugd vereeniging. Vooral de D. d. W. heeft hier een taak! De ouders echter de voornaamste. In onze gezinnen keere .men terug tot de gehoorzaamheid aan 's Heeren Woord.

K. S.

-^ OOK TE ZAANDAM REACTIE OP DE GEEN- BEVISIE-SYNODE. Naai in de pers gemeld wordt, hebben verder ruim 40 leden der Geref. Kerk van Zaandam zieh met een adres tot hun kerkeraad gewend, waarin zij uiteenzetten, dat na de uitspraken en beslissingen van de appèl-synode der Geref. Kerken in Utrecht, , de synode het beleid harer voorgangsters, dat gekenmerkt werd door negatie van verschillende artikelen der K.O. en zich baseerde op kerkrechtelijke principes, die nimmer in de Geref. Kerken aanvaard zijn, over de geheele linie sanetionneerde, terwijl juist dit kerkrechtelijk beleid de oorzaak van de scheuring der Kerken was. Adressanten concludeeren, dat het eenheidsgebaar, dat de synode op instigatie van commissie III lanceerde, geheel van inhoud en waarde beroofd is door haar betrachting van de aloude, prestige-politiek in het spoor van commissie II., Adressanten zijn diep teleurgesteld door een dergelijk innerlgk tegenstrijdig beleid, dat uiteindelijk bewijst zich toch te onttrekken aan den Schriftuurlijken eenhei dseisch, die eerst ter synode zuiver geformuleerd en schijnbaar in gehoorzaamheid aan Christus gegrepen werd. Droefheid en ergernis verdringen bij adressanten hun waardeering van het verrichte synodale werk.

Adressanten binden den kerkeraad den Schriftuurlijken cisch der eenheid met klem op de eonscientie en verzoeken den kerkeraad zich uit te spreken, dat hij de kiSrkrechtelijke conclusies niet voor zijn rekening neemt alsook plaatselijk het contact met den kerkeraad van do Geref. Kerk naar artikel 31 K.O. en de Chr. Geref. Gem. op te nemen en deze gedragslijn onder de aandacht der zusterkerken te brengen, teneinde te bevorderen, dat de reformatorische bestrijding van de zonden der verdeeldheid plaatselgk ter hand genomen worde nu de synode op dit punt haar roeping verzaakt heeft.

Tot zoover het bericht. Natuurlek schijnt deze houding ons niet geheel aanbevelenswaardig. Want adressanten weten, dat de opwekking om besluiten niet voor eigen rekeningte nemen, bij anderen schorsenswaardig genoemd en met schorsing- gestraft is. Zelfs wanneer het nog niet eens in dien vorm gebeurde. Zij mogen dus met die geschorsten zich vereenigen, de kerk Voortzetten, en kunnen dan verder zien. Intusschen is na Dordrecht ook dit bericht van beteekenis.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 april 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 april 1946

De Reformatie | 8 Pagina's