GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KORTE BERICHTEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KORTE BERICHTEN

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

, — EEN AMERIKAANSCHE STEM. — „Alle Europese regeringen, alle partijen, alle leidende figuren handelen net als of er nog een wereldoorlog op komst is.... Zowel voor Moscou als Londen komt het Duitse probleem in de grond der zaak hierop neer, of de Duitsers in geval van oorlog door de Russen of door de Westerse mogendheden als hulptroepen g; ebruikt zullen worden. Dat alles is vreselijk. ... en als er iets aan gedaan kan worden, ^an zullen de Verenigde Staten het moeten doen".

(„In de Waagschaal" 25 Mei 1946).

— KERKELIJKE. WAARSCHUWINGEN. Volgens „Paraat" kwamen eenige belangrijke gegevens naar voren bij een splitsing naar leeftijden; daaruit blijkt n.l. dat er in de nabije toekomst een vermindering van het aantal Hervormden en een toename van de Katholiekeii valt te verwachten en daarmee, gezien de correlatie van godsdienst en politiek, een verschuiving in dé politieke constellatie in ons land.

— RUS-LAND OVER DE NEDERLANDSCHE VER­ KIEZINGEN. Volgens „Paraat" maakte radio Moskou bekend:

„Nu de verkiezingen in Nederland nabij zijn, treden in Zuid-Holland duizenden gewapende fascisten op. De organisatie „de landsknechten", onder leiding van overste Koppert en met steun van de Rotterdamse grootindustrieëlen steekt de kop weer op. Zij heeft openbare vergaderingen gehouden in Rotterdam en andere plaatsen. Uit de Nederlandse concentratiekampen worden voortdurend nieuwe groepen fascisten ontslagen. Volgens de Irnkse Nederlandse bladen is de leidier van de Katholieke Volkspartij, Romme, tevens de leider van de fascistische reactie".

— - DE SCHULD VAN ZICH AFSCHUIVEN. De corruptie zijn we nog niet kwijt. Waarom niet? Omdat de particulieren en de particuliere ondernemers er' nog dag in dag uit behagen in scheppen, de ambtenaren in verzoeking te brengen. („Paraat" 17 Mei 1946).

— UITWERPEN EN OECUMENISCH ZIJN. „In het midden der Gereformeerde kerken heeft zich een kerkelijke actie ontwikkeld, die bedoelt verlevendiging en verdieping Van een oecumenisch besef op de basis van Gods Woord en de drie formulieren van eenigheid". („Trouw").

— EEN VERGELIJKING. „Ons Kerkblad" (N.-Brabant en Limburg) schrijft:

„Wat waren we dankbaar voor Engelands houding in 1940. Zij doorzagen het gruwelijke spel. Zij voelden het sdireeuwendie onrecht. En we hebben onzen God gedankt: „Gelukkig! Zij willen zóó geen vrede!"

Maar als in 1946 de Gereformeerde belijders, die zich .vrijmaakten van onschriftuurlijke leeringen en ongoddelijke schorsingen zeggen tegen de aanranders van waarheid en recht: zóó kunnen we met U niet gaan praten over vrede, want gij handhaaft Uw bezettingsrecht en gij wilt niet het gepleegde onrecht weer goed maken — dan krijgen deze menschen, die weten, dat de kerk nog iets heel anders is dan wereldsche politiek, te hooren uit synodocratisohe monden: gij zijt koppig en onwillig, gij wilt de scheur, gij wilt een eigen kerkje, gij kent geen liefde, enz. Wij steken U de hand toe, maar gij slaat die af I"

— METEN MET TWEE MATEN. „De Vrije Kerk" schrijft onder een artikel van dhr F. Tieleman:

„Met vreugde geven we dit schrijven door van een oud en eerbiedwaardig man, die reeds voor eenige jaren de synodalistische sfeer dermate bedorven achtte, dat hij de synode.. verliet. (En nooit deswege kerkelijk vervolgd werd. Dat bleef voor iemand bewaard, dien men als professor aan de school der kerken in z'n brood raken kon)". a.

— POOLSCHE KERKEN PROTESTEEREN. De Raad der Protestantsche kerken in Polen publiceerde een manifest gericht tegen de voorlichting in het buitenland over de deportaties der Duitschers. Wij ontkenen hieraan het volgende:

Onlangs publiceerde de katholieke bisschop van Freiburg een herderlijke brief, waarin hij met een beroep op de christelijke naastenliefde en geloofssolidariteit van den paus en van den primas Hlond, een soort propaganda voert', die maar weinig verschilt van die, welke de Duitsers gedurende de oorlog bedreven.

En even verder:

Herinnert u wat wij hebben geleden; gij hebt van dat leed toen niet geweten. Herinnert u dat toen niet de tranen van millioenen mensen v.loeiden, zoals thans de bisschop van Freiburg pathetisch uitroept, maar wel het bloed van millioenen Poolse burgers. De Duitsers hebben in Polen, zes millioen burgers, omgebracht. Toentertijd konden wij geen beroep op uw medelijden doen, want ons - land was één reusachtig en afgrijselijk Duits concentratiekamp, dat gescheiden lag van de gehele wereld.

Het volk, dat thans een beroep doet op de christelijke barmhartigheid, bewierookte toen in zijn over"wegende meerderheid zijn nationale idolen met de rook der crematié-ovens, waar men millioenen offers zonder erbarmen en zonder gerechtigheid verbrandde.

— NOG STEEDS DE N.J.G. In „Jeugdleven" (Groningen) staat het volgende te lezen:

„Verschillende leden van onze verenigingen hebben zich afgevraagd, waarom wij als Geref. Jeugd Centrale niet mee hebben gelopen in de grote stoet van de Groninger Jeugdverenigingen op de dag van de bevrijdingsfeesten.

Het antwoord kan kort zijn. Wij hadden geen uitnodiging ontvangen om mee te doen. Dit voorrecht was buiten de sportverenigingen en de kindergroepen slechts weggelegd voor hen, die bij de Ned. Jeugd Gemeenschap zijn aange- • sloten. Dat zijn wij niet en dus stonden wij er buiten.'

Verwonderlijk deed het aan, dat de „Geref. Jeugd Centrale" (de synodocratisohe) wel meeliep en daarmee demonstreerde, at zij nog steeds bij de N.J.G. is aangesloten.

— NIET GEREFORMEERD? Ds v. Hulsteyn schrijft in de Kerkbode van Amsterdam.

„In de Zeeuwsche Kerkbode van de Synodaal gebonden Kerken van 19 April j.l. drukt Dr N. J. Hommes, van Middelburg, lid der laatst gehouden appèl-synode zijner kerken, de volgende stellingen van bezwaardej intussen vrijgemaakte, zijde af:

a. dat al de' kinderen der gelovigen heilig zijn (1 Kor. 7 : 14) of in Christus geheiligd zijn (1 Kor. 1:2);

b. dat aan al die kinderen de heilsbelofte van dat verbond werkelijk toekomt (Hand. 2 : 39);

c. dat dus voor al die kinderen de doopsbediening is be^, tekening en verzegeling aan hen van het, verbond der genade (of de heilsbelofte).

Vervolgens verklaart Dr Hommes dat hetgeen in deze stellingen is uitgedrukt „niet gereformeerd" is, ja, „beslist ongereformeei'd".

Wie durft nog te zeggen, dat hij niet weet, waar hij met, de leerbeslissingen der Synoden 1942—^'1946 aan toe is? Wie is nog onzeker over de strekking der z.g. vervangingsformule? "

— „CLERUS" EN „LEEKEN". In Mededeelingen van Nieuw-Lekkerland lezen wij inzake het opgeworpen denkbeeld eener samenspreking van synodocratisch-gebondenen met vrijgemaakten:

„Hoewel wij een eerlijke verdeeling van • de spreelrtijd voorstelden, wenschten zij geen samenspreking over deze dingen in de tegenwoordigheid der gemeenteleden, want zei de Praeses, dan zou het kunhen zijn, dat enkele brs of zrs zouden zeggen: „die vrijgemaakten hebben toch gelijk" en dat zou de scheur nog grooter maken.

— REPATRIEERENDEN. In het kerkeraadsverslag van Groningen lezen wij:

„Bij de rondvraag Vfordt o.m. gewezen op de repatrieerenden uit Indië. De broeders ouderlingen worden opgedragen als er dergelijke personen of gezinnen in hun kluft komen wonen, deze zoo spoedig mogelijk te bezoeken".

— EMIGRATIE: In hetzelfde verslag: „Van Ds Brink was als rapporteur ter tafel een uitvoerig stuk van de Classicale commissie over het emigratie-vraagstuk. Bij de bespreking van dit schrijven kwam naar voren, dat de Kerkeraad van oordeel was, dat dit geen 'kerkelijke maar een maatschappelijke kwestie was. Wel heeft de kerk een taak en roeping tegenover de emigranten, maar het emigratie-vraagstuk behoort niet tot haar domein".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 juni 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

KORTE BERICHTEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 juni 1946

De Reformatie | 8 Pagina's