GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

GRONINGER BRIEVEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GRONINGER BRIEVEN

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Amice frajer.

Het sleepend rechtsgeding te Neurenberg, waar de Duitsche oorlogsmisdadigers geoordeeld zullen worden, doet de aandacht voor dit geding verslappen. Men let nu meer op het gevaar, dat uit Rusland dreigt.

Ook moet daarop zeker gelet. Maar de Duitsche nationaalsocialistische revolutie mag toch door ons niet worden vei"onachtzaamd.

Vooral niet, omdat eenzelfde spel in de Christenheid wordt gespeeld als een goede eeuw geleden ten aanzien van den gruwel der Fransehe revolutie van 1789 en verdere jaren.

Voordien was de goedheid van den natuurlijken mensch in allerlei toonaard bezongen en zijn grootfieid geprezen, vooral als hij God eir Zijn dienst verliet.

Daarna kwam de practijk en sprak de ware beteekenis van de beginselen der revolutie, verlating van God en Zijn dienst, driest ongeloof, opstand tegen de souvereiniteit Gods, te duidelijk, dan dat men hierover kon zwijgen.

Maar aanstonds waren de humanisten weer gereed om dit alles te verdoezelen. Het kwaad stak niet in de beginselen, die waren goed, maar in de toepassing door misdadige lieden of te driftige menschen.

Die misdadigers ontvingen hun gerechte straf, de menschheid zelve was en bleef goed, ja was braver dan ooit. Nimmer is van af het schoolboekje tot de prediking in de kerk of het onderwijs aan de Universiteit de mensch braver geweest dan in de eerste tientallen jaren van de negentiende eeuw. In stee van verootmoediging was er groote zelfverheffing.

• Groen van Prinsterer heeft zijn best gedaan de leugen in dit alles te doen zien. Vooral in zijn groote werk „Ongeloof en revolutie". Hij teekende ons de leiders der groote revolutie als ongeloovigen, die in hun machtswaan zich verzetten tegen den Drieëenigen God en aan niets dachten dan aan hun macht, , door geweld te winnen en te bevestigen voor altijd.

Er waren onder die mannen misdadigers, ellendelingen.

Maar de machtigste leiders konden, wat hun particuliere leven betreft, ' door hun eigen kring onberispelijk' worden genoemd.

Dantori was geen schurk, alleen een bezetene door de, zucht naar macht en de begeerte Frankrijk groot te maken.

Uwe stoutmoedigheid, dus zeide een zijner rechters, is uw misdaad. Danton antwoordde: als het om individueele dingen ging, zoudt gij gelijk hebben, maar het ging mij om Frankrijks grootheid en dan is alle middel geoorloofd.

Robespierre was in zijn particulier leven g& en misdadiger. Hij gold voor onomkoopbaar. Hij was eenvoudig en zelfs zacht van aanleg. Als kind zou hij geen vlieg dooden.

Maar het booze beginsel dreef hem en dan ontzag hij niets en niemand.

Van St. Just wordt getuigd, dat hij een jonge man was met hooge „idealen". Hij wilde de menschheid gelukkig maken en ook dan weer was geen middel te schuwen.

Het kwaad zat in het beginsel der revolutie.

Maar het conservativisme en liberalisme van Groens dagen wilde daarvan niet weten.

Precies hetzelfde zien wij nu gebeuren.

Heel de gruwel van het nazi-dom doet ons zien, dat de mensch van nature een hater is van God en den naaste.

De grond van deze nieuwe revolutie is de opgeheven vuist tegen God en de haat tegen Zijn Woord.

Maar dat rnoet nu weer verdonkeremaand'. De mensch bedriegt zich zelf zoo gaarne.

De volkeren en hun overheden die zich keerden tegen de regeering van den Christus der Schriften, zijn niet schuldig. Schuldig zijn alleerf de oorlogsmisdadigers. Schuldig is ook et Duitsche volk. Alle andere volken zijn goed.

De „burger" der Fransehe revolutie, een wezen van niet art'goedheid en nobelheid, is nu vervangen door den „areider" der moderne revolutie. Ook al weer een wezen zonder ebrek. De afgod „kapitaal" vervangen door den afgod arbeid".

Heil kan alleen komen, zoo denken velen, van- het Rus-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 juni 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

GRONINGER BRIEVEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 juni 1946

De Reformatie | 8 Pagina's