Het lastige woordje
Ik beweer dus: dat lastige grieksche woord metarrhuthmizal beteekent niet: de elementen veranderen, maar overbrengen in een ander kader. Dat hompje • brood en die teug wijn worden uit het kader van de in-zichzeU-nietsbijzonders-hebbende larven (gedaanten, figuren, doodgewone materie-dingen) overgebracht in het kader van door God met kracht verbonden middelen-van-genade (geestelijk voedsel, heet het nu, bij Chrysostomus). Niet magisch geladen, nog eens, want Judas zou d& n heusch „wat hebben ingeslikt", zooals de roomschen dan ook hoorden twisten over de vraag, of een muis, die den ouwel had opgegeten na de consecratie, nu wat van die heilige nieuwe substantie in de maag had, ja dan neen. Och neen, als Judas eet, krijgt hij in die elementen (afgezien van het bijkomende Woord) een „schema", maar niet dé, t. Maar wie gelooft, wel, er is een „mandatum adlunctum", een bijkomend Woord van God, eet maar, en drink, hoor het Woord: teeken en beteekende zaak zijn één, maar door het Woord. „God spreekt alzoo niet zonder groote oorzaak", want Hij heeft het schema kracht gegeven, onze Hoogepriester.
Hoeveel protestanten laten zich nog altijd op sleeptouw nemen door roomschen? Wie Calvijn wil corrigeeren, moet beginnen de , , patres" uit liberale en roomsche handen los te maken. Tenslotte zijn het toch ónze vaders, al hadden ze 't vaak mis. Ook die „Guldenmond", Chrysostomus. Die zegt trouwens zeU: het is geen mènsch, die dat teeken doet „zijn" Christus' lichaam en bloed; dat kan alleen Gods kracht, gelijk die spreekt uit den mond van onzen Priester.
En toch zegt Dankbaar: dat priestermannetje doet het volgens Chrysostomus met zijn parool.
Houd op: het is uw eigen Catechismus: waarom noemt dan (in die opperzaal) Christus het brood zijn lichaam en den wijn zijn bloed? Antwoord: niet zonder groote oorzaak deed Hij dat: Hij bracht het Woord bij 't teeken; zijn mandatum adlunctum.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 november 1950
De Reformatie | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 november 1950
De Reformatie | 8 Pagina's