GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Gereformeerde Bond

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Gereformeerde Bond

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het orgaan „Der Waarheid Getuigenis geven" lezen we over den Gereformeerden Bond in de Hervormde kerk:

Ik kan me indenken, dat, als men in zijn ambtsbediening altijd ondeugdelijke reglementen handhaafde, het rechtsgevoel zodanig is afgestompt, dat men zich moeilijk zal kunnen indenken, waarom dit blad zich over handhaven van 's Heeren rechten in de kerk zo druk kan maken, en waarom men deze verwerpelijke kerkorde eveneens, niet aan de gemeenten zou kunnen opleggen. Toch' is daar wel verschil. De regl. van 1816 waren onwettig door Staatsgeweld der Kerk opgelegd. De kerk had die wetten MELF NOOIT begeerd. DEZE kerkorde is daargesteld door de kerk ZELP. En de Vrljz. Ds Reddingius, die, na aanneming der kerkorde, zeide: „DEZE kerk is nu de VERKEERDE Kerk", heeft daarmede een richtlijn gegeven voor de G.B. Ook voor . de G.B. is de Herv. Kerk thans de verkeerde kerk. De voorstemmers brengen hen dat al aan 't verstand.

In , , Vrij Nederland" gaf de Herv. Ds J. de Jong te Amsterdam een hevige slag tegen de G.B. als volgt: „Het grote blok tegenstemmers is gevormd door de uiterste rechtervleugel van de Herv. Kerk, de z.g. Ger. Bond. Deze schakering was met 14 leden in de dubbele Synode vertegenwoordigd. 12 van de 14 stemden tegen. En het zal de ervaring wel zijn van allen, die de jaren door Insider waren in het synodale werk, dat deze groep zich blijvend een secte heeft betoond, die hermetisch gesloten was en bleef".

Nu voegt Ds Vroegindeweij uit Veenendaal Ds de J. in het Geref. Weekblad toe: „Deze vrijzinnige predikant blijkt weinig kerkelijk begrip te hebben ".

Dat is NIET zo. Ds de Jong deed niets anders, dan aan de hand van de vastgestelde Kerkorde de conclusies trekken t.a.v. de Geref. Bond. De G.B. bedenke wel, dat het spel, hetwelk gespeeld werd onder de reglementen, n.l. met WOORD, Schrift en Belijdenis propageren, en met de DAAD de regl. uitvoeren VOOR GOED ten einde is. De kerkorde MOET met WOORD en DAAD beleden worden. Art. 10 zegt duidelijk: „Wie het belijden der kerk weerspreekt, wordt geweerd".

'Nu schrijft Ds V.: „Wij wensen de Belijdenis" enz. Ds V. U hebt niets meer te „wensen", dat was onder het oude reglement mogelijk. Nu niet meer.

Men zal zeggen: Maar in art. 10 lees Ik toch over de „belijdenis der Vaderen". Zeker, maar van die belijdenis is NIETS concreet verplichtend gesteld.

Men moet slechts „in gemeenschap met de Vaderen" concreet belijden „Christus als Heer der wereld en Koning der Kerk ".

Men behoeft, volgens art. 10, Christus niet te erken-.nen als de Zone Gods. Als Ds V. dan schrijft: , , De belijdenis zal nu op tafel kunnen komen", dan is dat VOLSLAGEN onjuist. Het gaat in art. 10 NIET over de belijdenis, maar over „het belijden der Kerk". Dat is heel wat anders. Wat men onder „de Kerk" verstaat zegt ons Ds de Jong: „De Kerk, dat is de meerderheid, die 76; die 14 is DE SECTE. Zuiver de socialistische idee. De Kerk duldt geen minderheden. Daar mag tegen de meerderheid niets worden ingebracht. Art. 10 zegt niet: „wie de belijdenis weerspreekt", doch er staat: „Wie het belijden der Kerk weerspreekt wordt geweerd", enz. De belijdenis heeft AFGEDAAN. Principieel is de kerkorde zoiets als WATER, n.l. kleurloos, reukloos smaakloos. Een algemene term is voorgeschreven, waarop Iedereen, van rooms tot methodist , , ja" zeggen, n.l. Christus Heer der wereld — Hoofd der Kerk. Voorts zal straks de MEERDERHEID der Synode, die „de kerk" wordt genoemd, aan „het belijden der kerk" geur en fleur geven. WAT die „meerderheid" straks wil belijden, dat staat VRIJ. Daar trekt de kerkorde zich niets van aan. Er staat in art. 10: De Kerk belijdt in haar herderlijke brieven, kanselboodschappen, enz. (DAT VORMT NU , , de belijdenis"). De „meerderheid" van de Synode behoeft zich daaraan echter niet te houden, want ALLES kan worden gewijzigd, krachtens art. 27, waar staat: „Voorstellen tot wijziging kunnen worden gedaan, enz.". Wat er heden in staat, kan er morgen worden uitgelicht. Ik voorzie, dat de „meerderheid" onmiddellijk uit de Kerkorde zal schrappen, waar de confessionelen NU zo blij mee zijn. Het wordt NU zó: De Kerk belijdt, wat de meerderheid belijdt. Mocht die meerderheid van inzicht veranderen, welnu, dan wijzigt men wat men vroeger beleed. Zo kan de Herv. Kerk van de ene hoek naar de andere tollen door alsmaar te wijzigen. Om zóó Kerkje te kunnen spelen, heeft men een bepaald , soort" mensen nodig. Dat leert ons ook Ds de Jong, n.l. „Men mag niet hermetisch gesloten zijn". Men moet openstaan voor ALLES en ALLEN. En men mag vooral niet vasthouden aan een bepaalde belijdenis. Men MOET belijden, wat de meerderheid der Synode belijdt. Zó MOET men van af 1 Mei 1951 „Hervormd" zijn. Dat is men ook VERPLICHT. De G.B.-ers vormen vanaf 1 Mei a.s. volgens deze kerkwet „een secte". Dat heeft Ds de Jong zéér juist gezien. Onder deze kerkorde heeft de G.B. geen belljdeniswensen meer te koesteren. , , Tién jaar geen leertucht", voorgesteld door Ds Kievit betekent slechts een uitstel van executie". De Herv. Kerk is HEDEN een getrouwe afbeelding geworden van de Roomse kerk. De Synode maakt uit, wat waarheid is, niemand mag dat weerspreken. De Synode stelt in haar kanselboodschappen vast ALLE DOGMA'S, en vermag die steeds naar eigen goeddunken te wijzigen. Aan dat ALLES is iedere Hervormde met WOORD en daad CADAVBRGEHOORZAAMHEID verschuldigd. Wat de Synode, los van elke belijdenis belieft vast te stellen, zijn ONFEILBAAR vaststaande feiten.

Deze kerk bleek rijp voor die CADAVERGEHOOR-ZAAMHEID met 76—14-verhouding. De kerk Is teruggevallen in het dieusthuls, waaruit God zijn volk ten tijde der Reformatie uitleidde. Een kerkwet gaat over haar functioneren, waaronder ze zich NOOIT zal kunnen uitwerken. Het is daarom een schande voor de G.B., dat er nog 2 G.B.-ers hebben voorgestemd. Blijft de G.B. in dat Genootschap? Gaat de G.B. mee terug in Rome's diensthuis van cadavergehoorzaamheid en beginselverzaking ? U moet dat zelf maar weten ' Maar wie zich moedwillig en vrijwillig in het geestelijke Sodom, dat thans Herv. Kerk heet, begeeft, sluit • zichzelf ook BUITEN.

Ieder christen zal THANS zeggen: „Dit is de VALSE KERK, die aan zich en haar ordinantiën meer gezag toekent dan aan de Woorde Gods. Het moet Ds Vr. en de ganse G.B. toch bekend zijn, dat vanaf 1 Mei 1951 de gehele Herv. Jeugd practisch aan iedere Herv. Kerkeraad zal zijn onttrokken en gesteld zal zijn onder de Herv. Jeugdraad en de bedieningen. Zo wordt er een opgroeiend geslacht gekweekt, dat „rijp zal zijn voor cadavergehoorzaamheid". De practijk heeft geleerd, dat, als men de jeugd maar goed laat dansen, voetballen, en met film en televisie vergiftigd, dan hebben ze geen belljdeniswensen meer. Dat voltrekt zich per 1 Mei in de Kerk practisch in alle gemeenten en in alle Herv. gezinnen. Wanneer Ds Vr. CS. lust hebben, dat In Veenendaal en overal elders in den lande openlijk of bedektelijk door te voeren, en dan 's Zondags toch nog bevindelijk te preken dat IS hun zaak.

Aangaande mij en mijn huis, wij zullen de Heere dienen. Wij zullen onze 7 kinderen niet uitleveren aan deze verdervers.

Vanaf 1 Mei 1951 zal ledereen, die in de Herv. Kerk tot de Evangeliebediening wordt toegelaten, krachtens ord. 7, art. 16, door middel van 't colloqium naarstig worden getest en onderzocht, hoe hij staat t.o.v. „Kerk en Wereld". Ieder, die belljdeniswensen koestert, wordt niet meer toegelaten. De G.B. vormt vanaf 1 Mei een uitstervend ras. Er gaan door overlijden en emeritaat predikanten met belljdeniswensen heen, en tengevolge van het colloqium komt er niet één meer bij. Thans kan de G.B. nog glansrijk de overwinning behalen, en met medeneming van al hun kerkelijke goederen, een geweldig Calvinistisch bloc vormen. Ook de positie der confessionelen zou. dan in de Kerk onhoudbaar worden. De Reformatie zou dan In Nederland als een wervelwind doorbreken. En wanneer dan de Geref. gezindheid in Nederland eens deed, wat Ds de Jong adviseerde, n.l. niet hermetisch voor elkander gesloten blijven, maar meer beseffen, dat in die Geref. kringen, waar men elkander nu links laat liggen, toch talrijken zijn, die later in dezelfde oorden zullen vertoeven, om gezamenlijk God te dienen.

Wanneer dat besef door zou breken DAN WE ER. ZIJN

1 Mei 1951 Is voor land en volk een fatale datum. Dan gaat een millioenenkerk (origineel kerk der reformatie) terug r.aar-het oude DIENSTHUIS. Laat de G.B. deze datum zonder meer passeren, dan kan niet de „lasterende reus", maar de toorn Gods u wel eens doen sidderen. Op 7 December 1950 is de Herv. Kerk volledig GEDEFORMEERD.

Voor de GEREFORMEERDE BOND blijft er nu maar EEN tegenzet mogelijk, n.l. de REFORMATIE.

Tot zoover het blad. Reformatie, vrijmaking, dat blijft het eenige parooi.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 maart 1951

De Reformatie | 8 Pagina's

De Gereformeerde Bond

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 maart 1951

De Reformatie | 8 Pagina's