GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 333

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 333

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

nog op hetzelfde standpunt dat hij in 1963 innam: 'Kapitalisme', zei hij toen, 'heeft wonderen verricht'; hij noemde het 'het beste produktiesysteem in de geschiedenis' en voegde daaraan toe: 'Dit alles is schitterend'. Het enig gevaar dat hij toen zag was, dat kapitalisme misbruikt zou kunnen worden en dat dit 'zou kunnen leiden tot tragische uitbuiting'.

dat de krottenwijken het gevolg zijn van het 'moordend systeem' van de 'blanke samenleving'en de 'blanke machtsstructuur'(Trumpet of Conscience: pag. 15, 16 - in dit boek gebruikt hij ook voortdurend de termen blanke man, blanke machtsstructuur). Zijn bedoeling met de Poor People's March was een totale verstoring en een revolutie teweeg te brengen die door niemand zou kunnen worden genegeerd. 'De echte revolutionair', zei hij op pag. 72 van Trumpet 'of ConTe mooi? science, 'is een man die niets te verliezen Nu, vier jaar later weet hij van armoede op internationale schaal en hij weet dat het heeft... In het nieuwe jaar zullen we 3.000 van Westen het vermogen heeft om haar uit te de armste burgers oproepen...dan zullen we bannen; 'De rijke landen moeten deze rijk- naar Washington gaan'. dommen delen. Zij moeten het zien als een Nog steeds is onduidelijk wat King met deze morele verplichting kapitaal en technische bij- actie beoogde. Kan hij onder deze omstanstand te verschaffen aan de onderontwikkelde digheden hebben gehoopt haar drie maanden gebieden'. Hoewel hij waarschuwt tegen lang geweldloos te doen verlopen? Hij heeft paternalisme en neo-koloniahsme, pleit hij tegelijkertijd voor 'begrip voor de moeilijke situatie, waarin de arme landen verkeren' en concludeert dat 'het Westen nederig en berouwvol het programma ter hand moet nemen'. Klinkt dit niet tè 'moreel', tè mooi om waar te zijn? Dit kan alleen gezegd worden, wanneer we ons hebben gerealiseerd dat King in feite, misschien onbedoeld, onze zogenaamde westerse samenleving (zelfs christelijke westerse samenleving) aan de kaak stelt als te waar (trouw aan haar eigen boze natuur) om mooi te zijn. Daardoor schiet Kings ethiek te kort in haar kritiek op de structuren en de ideologie van de Amerikaanse samenleving. Op dit punt in zijn leven geloofde hij nog in de Amerikaanse democratie en kon hij nog schrijven: 'De Amerikaanse rassenrevolutie was eerder een revolutie geweest om binnen te komen dan omver te werpen. Wij willen een deel van de Amerikaanse economie, de huisvesting, het onderwijs en kansen in de maatschappij'. Maar Malcolm X . . . aasgier-achtig systeem . . . op de een of andere manier wist hij, dat er iets van' verdergaande strekking gebeurde met de zwarte bevolking; en met hemzelf, zelf toegegeven dat er geen sprake zou zijn mogen we era^n toevoegen. In de 'The van 'een beroep doen op Amerika's geweten', Trumpet of Conscience' merkte hij op: maar van confrontatie en conflict. 'De vraag is niet of we vrij zullen worden, maar Was Albert Cleage dichter bij de waarheid langs welke weg wij zullen winnen'. (en wisten de gevestigde machten dat dit En je vraagt je af wat er zou zijn gebeurd, waar was?) toen hij schreef: 'Op de een of als hij de tijd had gekregen om uit te werken andere manier dacht hij (King) dat het gewat hij op pag. 25 van hetzelfde boek zei: weldloos kon. Hij had ongelijk. Met geen 'De negeropstand gaat om meer dan het zoeken mogelijkheid ter wereld kon hij daar in naar de-segregatie en gelijkheid'. Op deze Washington geweldloos blijven...hij zou een uitspraak komen wij nog terug. confrontatie-situatie hebben geschapen. (De blanke man) zou er genoeg van hebben gekregen en zou eropaf zijn gegaan zoals Buil Militanter Tegen het einde werd Martin King ontegen- Connor. En als dat zou zijn gebeurd, zou in zeggelijk militanter. Toen hij de Poor Amerika de hel zijn losgebroken. Het was een People's March (mars der armen) in Mem- confrontatie die King organiseerde'. Het is in phis voorbereidde, had hij een genuanceer- deze context opmerkelijk dat Cleage zegt dat der vorm van Black Power aanvaard en hij naar zijn mening de dingen die King zei niet droeg een 'button' met daarop 'Black is in relatie stonden met de dingen die hij deed. Beautiful'. Zijn inzicht had zich verscherpt Zoals wij al zeiden, zag King in dat het niet en hij sprak niet meer uitsluitend over de om een geïsoleerde strijd ging, maar hij 'wanhoop' vap de zwarten in het ghetto, verbond hem niet langer met mythische wanneer hij het over de rellen had. Hij zag in krachten in het heelal maar met de actuele

strijd van arme mensen over de hele wereld. Hij wist dat de strijd 'niet was los te zien van een internationale noodtoestand, waarbij de arme, de ontrechte en uitgebuite mensen in de hele wereld waren betrokken'.

Democratie Toen hij dit alles ontdekte, kwam Martin King langzaam maar zeker dichter bij de waarheid; hij kwam kritischer tegenover het kapitalisme te staan, terwijl hij zijn vroegere kritiek op het communisme volhield. Het was overduidelijk dat hij naar iets anders zocht, hoewel hij niet precies wist wat: 'De goede en rechtvaardige maatschappij', schreef hij in 'Chaos or Community', 'is noch de these van het kapitalisme, noch de antithese van het kommunisme, maar een sociaal bewuste democratie, waarin de waarheden van het individualisme en collectivisme met elkaar zijn verzoend'. Kings nieuwe radicaliteit dwongen hem tot een meer kritische kijk op de Amerikaanse rol in de wereldpolitiek en zijn aanval op de Amerikaanse inmenging in Indochina die daarvan het gevolg was, was even scherp als zijn aanval op de gewelddadigheid van Black Power-aanhangers. Hij kon weinig anders, om de volgende duidelijke redenen: 1. Hij realiseerde zich duidelijker dan tevoren dat deze zaken met elkaar verband hielden. 2. Hij was zich steeds meer bewust van het feit dat hij winnaar was van de Nobel Vredesprijs. 3. Omdat liefde en broederschap voor hem steeds belangrijker werden, toen steeds meer mensen het geloof in hem en zijn programma begonnen te verliezen. Zijn geweldloze houding 'thuis' maakte hem geweldloos in 'het buitenland' en - nog altijd bezig met broederschap, doel en middelen - schreef hij in 'Chaos or Community': 'Eens moeten we ons realiseren dat vrede geen vèrgelegen doel is dat we najagen, maar een middel waardoor we tot dat doel komen. We moeten vreedzame doeleinden nastreven met vreedzame middelen'. Bovendien werd de Amerikaanse inmenging in Vietnam in stand gehouden tegen hoge kosten. Niet alleen in mensenlevens, maar ook in geld, dat hard nodig was om het lot van de miljoenen die hongerden in de VS te verbeteren, werd opgeslokt door het defensiemonster. Hierdoor werd de oorlog in Vietnam in verband gebracht met de zwarte strijd.

Tweederangs burgers Er waren daarbij ook nog andere redenen: 'Tweemaal zoveel zwarten worden voor de strijd opgeroepen. Zij vormen meer dan twintig procent van de manschappen die in de frontlijn staan in een ongekend beestachtige oorlog, hoewel ze slechts 10% van de bevolking vormen. Zij trekken op, onder de vlag van democratie om een regering in Saigon te verdedigen die democratie minacht. Zij weten dat thuis geen 35

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 333

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's