GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 309

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 309

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

m

al twee eeuwen aan de gang. Maar terwijl deze belangstelling jaren lang leefde in kringen van intellektuden, schrijvers, fi'het oosten' de enig mogehjke oplossing. losofen en min of meer elitaire beweOp het christendom heeft men ongeveer gingen met een vaak oudere aanhang die gehjksoortige kritiek. De kerk is een ach- vooral uit vrouwen bestond, is het thans terhaalde zaak, hoogstens goed voor ver- de jeugd die zich ertoe aangetrokken starde oude mensen. Bovendien is zij voelt. Het nieuwe bestaat hieruit, dat de volledig ongeloofwaardig geworden door 'jeugdmentaliteit' het oosten heeft onthaar onverdraagzaamheid, haar dogmati- dekt. Ook voordat deze ontdekking werd sche verstarring, haar steun aan de rijken gedaan, bestond er een jeugdbeweging en haar onderdrukking van de armen en die belangstelling aan de dag legde voor haar goedpraten en meedoen aan allerlei zaken als natuur, eenvoud, geheimzinnigoorlogen. Afgezien echter van dit soort heid, vegetarisme, (Germaanse) mytholokritiek vallen twee zaken op: 'Allereerst gie, kommunale samenlevingsvormen, anontdekken we dat Jezus Christus bepaald dere kleding, afkeer van geweld, veel niet onder die kritiek valt, integendeel, spelen en dansen, mijding van stadskulhij is in hoge ere. Er zal geen negatieve tuur, midzomer- en midwintervieringen, klank gehoord worden over Jezus, ja, alle besef van een nieuw tijdperk etc. 'Wie bewegingen zullen hem beschouwen als uitspraken leest van Vorrink van de AJC één der hunnen.' Volgens de oosterse re- (Arbeiders Jeugd Centrale) komt een ligies is Jezus echter binnen de kerken sfeer tegen die wel enige verwantschap nooit goed begrepen. 'Hij is daar misver- vertoont met de 'oosterse mentaliteit'. staan en ingepast in dogmatische kaders. De tendensen die ook vroeger al bij de (. . .) En laten we niet vergeten: Jezus jeugd aanwezig waren, vinden nu dankzij komt uit het oosten en daarom past hij in het losser worden van vele verbindingen één rij met de andere grote oosterse heili- in het westen en dankzij de grotere mogen als Zarathustra, Buddha, Krishna om gelijkheden tot kommunikatie met ande bekendsten te noemen. Volgens som- dere gebieden van de wereld een gewelmigen is Jezus, voordat hij in Israël op- dige aansluiting bij de oosterse godsdientrad, bovendien in de leer geweest bij de sten. 'Het nieuwe is niet gelegen in de mentaliteit van de jeugd, evenmin in de yogi's van India.' religies van het oosten als zodanig, maar hierin, dat deze beide elkaar in zo gróte Renaissance' mate hebben gevonden en zo goed saDr. Kranenborg schreef dat de belang- men kunnen gaan. De 'jeugdmentaliteit' stelling van de jeugd uit de subkultuur is buiten de westers-kulturele kaders gevoor het oosten en met name India, maar komen en heeft geen noodzaak terug te ten dele 'iets nieuws' vertegenwoordigt. keren'. De 'oosterse renaissance' is in het westen magazine

Yoga: beheersing van het lichaam Meditatie-centrum De Kosmos

Doorgangshuis Welke plaats nemen de verschillende religieuze groepen in, in het leven van de jongeren die zich erbij hebben aangesloten, jongeren die met de nodige voorzichtigheid (want onverantwoorde generalisaties liggen op de loer) als 'zoekers' kunnen worden gekarakteriseerd? Dat wil zeggen: als mensen die het niet konden vinden in de waarden waarmee ze waren grootgebracht, die veel andere dingen probeerden maar die het thans gevonden hebben. Volgens een theorie van ene T. Robbins zouden de oosterse religieuze groeperingen op een bepaalde manier als 'doorgangshuizen' functioneren. De druggebruikende jongere keert zich af van de maatschappij en zoekt een alternatieve levensstijl in drugs, maar raakt daarin gefrustreerd. Hij ontmoet iemand van een beweging die uit het oosten afkomstig is en vrij van westerse kultuursmetten. Het druggebruik is in die beweging echter niet toegestaan. Dat behoeft geen pro11

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 309

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's