Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 278
ONDEKWIJSQUAESTIE.
278
want
belastingsom schuilt het bloed der natie/'
de
in
dan
gekeerd wordt tegen de natie
van conscientie,
vrijheid
tegen haar heiligst recht, tegen de
zelve,
Kroon hiertegenover machteloos
terwijl de
en
hoofde
dien
Uit
Hoeveel erger
bloed der natie niet slechts ruim geheven, maar
dat
indien
niet,
op
die
staat ?
gronden beweer ik derhalve, dat
er
verandering moet komen, Mijnheer de Voorzitter, en dat herziening van de wet op het lager onderwijs onverwijld noodzakelijk
traging
slechts
Niet
schaden.
zou
door een tooverslag redden kon.
dat langer ver-
wet ons
dier
als
Vraagt men, of hoogere
Integendeel.
ontwikkeling opeens
intellectueele
herziening
alsof
is,
gebreken in den nationalen toe-
alle
stand zou kunnen verbeteren, of een hooger peil van intellectueele ont-
wikkeling
als
panacè kan beschouwd, waardoor
alle
krankheden van ons
nationaal bestaan eensklaps zullen verdwijnen, dan antwoord ik: Allenninsl.
kon
Al den
lande,
kind van twaalf jaren,
elk
rekenen,
en
schrijven
lezen,
dus iedere volwassene in
en
dan
zouden wij daardoor
o})
komen dan de Chineezen. Zij toch brachten het zoo ver. Dit Aveet men uit Amerika. Door het verhuizen van honderdduizenden Chineezen naar Californië, heeft men in de Amerikaansche
zichzelf
verder
niet
ook omtrent hun intellectueelen toestand niet onl)elang-
schoolrapporten
gegevens
rijke
gekregen.
Let
wel,
werklieden van de laagste klasse,
er
van
is
wat
sprake wij
van
de Chineesche
onze polderjongens zou-
den noemen, de mannen, die daar aan de spoorwegen arbeiden; dezen tuigd,
nu
wordt
dat
onder
overal,
Chineesche
anderen
men
waar
werklieden,
het
in
onderzoek
een
niet een
er
schoolrapport
gevonden
heeft is,
te
en van
Virginia ge-
ingesteld
bij
deze
kon lezen of
die niet
schrijven.
Mag is
op
door Ik
ik in de tweede
industrieel
gebied,
meerderheid
de
plaats vragen, of België, dat ons zoo vooruit
of België dan een school heeft, zooals thans
der radicale partij voor ons land wordt begeerd?
school daar was nog zeer ellendig. Ook Duitschland is maar had men daar dan een school a l'instar van het programma-Kerdijk ? Men weet: juist omgekeerd. Engeland is ons vooruit;
dacht;
ons vooruit
die
;
beantwoordt overzijde ? Ik
soms de school over zee aan het ideaal van de heeren der ga nog verder
;
hadden onze vaderen, eens de leermeesters
van Europa, dan scholen zooals de heer Kerdijk ze verlangt dat alle Geuzen lezen en schrijven konden? slechts achter en
om
zich te zien,
om
Neen
waarlijk,
;
of meent ge,
men
behoeft
terstond te gevoelen, dat intellectueele
ontwikkeling, hoe hoog ook te waardeeren, niet het afdoend geneesmiddel
kan
ziju
voor de kwalen onzer eeuw.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's