Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 413
Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper
Van
het Heilige Avondmaal.
411
waar wezendis. Zo dat H gene voor die heiliging en eigentlyk gezegd brood en wyn was aanstonts na die lieiliging niet meer het wezen van brood en wyn, maar het wezen van het lighaam en bloed de^ Heereu heeft, en daarom waarlijk, wezentlyk, en op eene eigentlyk gezegde wyze niet meer brood en wyn maar het lighaam en bloed des Heeren is. Dit leerstuk der Roomsche Kerke heeft den naam van TRANSSUBSTANTIATIO dat is, eene veranderinge van substantie of het wezen der zaken. goten I
yk
,
,
,
,
.
.
,
Vrag.
Wat
zeggen de Lutheranen
?
Antw.
Dat het lighaam en bloed van Christus, in, met, on onder de blvvende teekenen zij 't welk zy noemen een CONSUBSTANÏIATIO ofte mede-wezinge: Waar toe zy dan ook de Alomteo-euwoordisrheid van Christus Mensheid verzinnen, die egter weinig met de byzondere in- en medewezendheid in het Avondmaal te zamen hangt. ;
,
Vrag. Hoe wederlegt gy het gevoelen der Papisten? Antw. 1. Uit den aart en overeenkomst van alle de Saorameuten, daar in het teeken altyd overblyvende, ook van de beteekende zaak onderscheiden blyft, zonder in wezen of substantie te veranderen. Uit de eerste instellinge des heilige Avondmaals. Christus zeide niet van het brood, dit zal mijn lighaam zyn of worden maar dit is myn lighaam voor zo verre het op eene sacramenteele wyze dat beteekende. h. 't Gene Christus nam, brak, zegende en zijne Discipelen gaf, met byvoeging, eetet, en drinket, dat zelfde nten en dronken zijne Discipelen doch 't en was niet anders als brood en wyn. Isd de zeegening en uitspraak der woorden dit is c. myn lighaam hebben de teekenen den naam van brood en wyn nog behouden. Zie Matth. 26:26 27 Zelf als Paulus de woorden der inzettinge des Avondmaals verhaalt: 1 Cor. I I 26. Zo dikwils als gy dit brood zult eeten en dezen drink-beker zult drinken. Vers 27. Zo dan wie onwaerdelyk dit brood eet, ofte den drinkbeker des Heeren drinkt. Vers 28. Eude eete alzo van liet brood, ende drinke van den drink-beker. Dit zou niet zijn by aldien de teekenen van wezen en substantie veranderden. 3. Uit de verwerping van het mondelyk en lighamelyk eeten van Christus vleesch, als onbetamelyk en onnut, wanneer de .Joden in deze vleeschelyke gedagten vielen 2.
a.
;
,
,
;
,
,
:
,
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's
![Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 413](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/zions-roem-en-sterkte-ofte-verklaaring-van-de-zeevenendertig-artikelen-der-nederlandsche-geloofsbelydenis/1890/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's