GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 93

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 93

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vereeniging der Godl. en Menschl. Natuur.

91

gende, en de Grodheid de Menschelyke Natuure had aangenomen om daar in te wonen, als in een tempel, en dat bygevolg in Christus, zo wel twee Personen, als twee Natuuren waren. Zyn gevoelen is in een grote Kerkvergadering van Ephezen, bestaande uit meer dan twee honderd Bisschoppen, in den Jaare 431 verworpen. Men stelde tegen zyn gevoelen dat de twee Natuuren in Christus vereenigt waaren. A'^ioiiphccc: Adiairetoos, on verdeelt. Zo dat in die twee Natuuren, geen twee onderscheiden^ Personen waren, maar een eenige. A'^copitTrcoc Achoristoos, onafscheidelyk, zo dat die twee Natuuren, van de tyd af dat zy vereenigt waren, nooit konden gescheiden worden, ofte iramer zyn gescheiden geweest. 2. De dwaling van Eutyches, een Archimandryt van Konstantinopolen, die uit het bestryden van het gevoelen van Nestorius verviel tot een ander uiterste; tot een verwarring of vermenging der twee Natuuren, leerende dat door die vereeniging, de twee Natuuren als in een gesmolten waren, even als een droppel honing in de Zee uitgestort, haar met dat water vermengd, zulks dat 'er na die vereeniging ook maar een Natuur was. 't Algemeen Concilie in den Jaare 451 te Calcedon gehouden, stelde hier tegen dat Christus Mensch was geworden, K'TpsTTTag Atreptoos, zonder veranderinge, zonder dat de Goddelyke Natuure in Christi Menschelyke Natuure wierdt verandert, of de Menschelyke Natuure in de Goddelyke. AVuv^Stwi? Asunchutoos, zonder vermenginge, alzo dat d'eene Natuur, niet tot de andere was in een gesmolten maar dat ieder behoudende haare Weezendlyke Eigenschappen, zyn te samen onderscheidentlyk vereenigt geweest, en ge;

bleven.

Hoe bewyst gy dat deze vereeniginge is Adiareonverdeelt, zo dat 'er niet zyn twee Zonen Gods, nog twee personen, maar twee Natuuren, in eenen eenigen PerVrag.

toos,

soon vereenigt

Antw.

?

Dit blykt uit plaatsen, die ons de Eenheid des Middelaars leeren, 1 Cor. 8 tJ. hebben maar eenen Heere Jesum Christum. Eph. 4 5. Een Heere. Tim. 2 1 Een Middelaar Gods, ende der menschen. 5. 1.

:

Wy :

:

2. Uit de benaming van d'eene Natuur, na het geen d'andere eigentlyk toekomt, by voorbeeld Hand. 20 28. :

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 93

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's