GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 136

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 136

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXI.

134

eenen keisteen beschaamt worden

steld als

Vrag.

Hoe

is

:

Artikel

want

ik

weete dat

ik niet zal

de Godheid in dit lyden aan te merken?

Christus heeft na zyne Goddelyke natuure, als Priester de menschelyke natuure, Gode tot een offerhande Die door den 14. der verzoeninge opgedragen, Hebr. 9 eeuwigen Geest hem zelven Gode onstrafFelyk opgeoffert heeft.

Antw.

1.

:

Ook kan men de Goddelyke natuur van

2.

Christus

den Altaar, welke de offerhande zyner menschheid geheiligt heeft, en daarby onze gebeden nog heiligt hebben eenen altaar van den welken Hebr. 13 10. geen magt hebben te eeten die den tabernakel dienen. Opeub. 8 3. Daar kwam een en stont aan den altaar hebbende een gouden wierookvat, ende hem wierdt veel reukwerk gegeven opdat hy 't met de gebeden der Heiligen zou leggen op den gouden altaar die voor den throon is.

aanmerken

als

Wy

:

:

Vrag.

Wat merkt gy

verder als den Altaar aan?

Antw. Niet alleen het geheele Joodsche land, in het welke Christus geleden heeft, maar voornamentlyk het hout des kruis, op welke hy onze zonden in zyn lighaam gedragen heeft, Petr. 2 20. Dus spreken de geleerde kantekenaars over Psalm 110 4. Ook leest men in een ouden druk dezer belydenis van den Altaar des kruices. ]

:

:

.•. Vrag. Dus stelt men 't kruishout boven de waardigheid van Christus Persoon, dewyl d'akaar die de gave 19? heiligt meerder is als de gave, volgens Matth. 23 :

Geenzints, want men moet die name van 't kruishout niet buiten deszelfs oogmerk en reden uitstrekken, 't Kruishout draagt alleen die naam x\ntw.

Voor zo verre Christus het slot van zyn lyden door de dood daaraan heeft ondergaan, onze zonden dragende 24. in zyn lighaam op het hout, 1 Petr. 2 1

:

En

voor zo verre dit hout een vertoninge van den vloek gaf, welke Christus voor ons moest worden, en daar door geworden is, na Paulus aanmerkinge uit Mozes, Gal. 3:13. Christus is een vloek geworden voor ons Want daar is geschreven vervloekt is een iegelyk die aan 2.

't

hout hangt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 136

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's