Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 233
23c
ONDEBWIJSQUAESTIE.
prograDinui's der examina zijn het, die het peil van ontwikke-
De
U)el.
ling aangeven,
waarop
het onderwijs in de school zal staan.
lijk
Dit nu niag
maar moet wette-
nooit aan een Koninklijk Ijesluit worden overgelaten,
geregeld.
Dit wat het paedagogische betreft; nu wat de rcrhlsbeymseleti aan-
Te
gaat.
V\
dien opzichte vier eischen,
In
IG
Art.
om
meentebesturen,
men
schrijve
het imperatief mandaat voor alle ge-
zooveel schüol,-acco)Hüdali<ju in gereedheid te houden,
wier ouders of voogden toela-
als vereischt is voor het aantal kinderen,
ting
de openbare school voor hun kinderen of pupillen begeeren.
O])
Het
willekeur
heeft
aan
en
onderwijs, bij
stelde de
Waar?
bouwen.
te
waarvan schier
gemeenteraad voor In een gehucht,
noodig
en
bleek,
die
wat nog erger
Ja,
met hun
dusdanig gesitueerd,
tot
wen
bestaande
reeds
de
afstand tot wil.
kom
de
En
om
er
is),
de ouders dier kinderen waren
is,
dat de afstand van
men
was
men
(zie
ook
Herleid'uuj
2'^.
de
de nieuwe school bou-
hieruit,
hoezeer alle con-
de concurrentie te dooden, het plan doorge-
laat ik daar
Gedeputeerde Staten en
hun woning
groot of nog korter was dan
even
school
om
gezinnen een openbare
—
nog een veertiende school op te richten en
ten onrechte
nog een veertiende
waar 67 gezinnen wonen,
uit drie
van het gehucht, waar
desniettemin heeft
currentie onmogelijk zet
In die
geschied.
openbare school was er in een hulplokaal
van het gehucht.
woning
recent voorlieeld,
kinderen een school bezochten, door particulieren op-
al de
gericht, zoodat slechts voor de kinderen
school
is
Thans
zielen l)estonden reeds dertien openbare scholen voor
gemeente van 5780
school
Denk onder meer aan een
spel.
vrij
die eisch is billijk.
onlangs in een gemeente nabij Leeuwarden
Avat
lager
Ook
tarief vast te stellen bij de wet.
zelfs
van de
—
of het terecht ot
het beroep van belanghebbenden op de
op den Koning heeft niet gebaat.
ah.straclc Üieorie
van Art. 23
comrele
in een
gewelensclausule.
Zooals het artikel nu luidt, schijnt het waarborgen voor
de conscientie
geven,
dat
dus,
de
te
men
concrete
maar geeft het
die inderdaad niet.
Ik wensch
uitlichte en daarvoor insteê geve
er de abstracte formule
aanwijzing der grenzen, waarbinnen de
onderwijzer zich in
de school te bewegen heeft.
Geen
o".
gelijk de heer
Ik
gen. als len.
het stuk van onderwijs behoeft men,
Groen van Prinsterer gezegd
vraag reslüuiie.
men Daarom
staat,
want op
subsidie;
Kestitutie
recht vraagt; subsidie, als restitutie,
bijvoorbeeld
te
is
men
heeft,
geen aalmoes
de benaming, die
men
te
vra-
gebruikt
een aalmoes zoekt af te trogge-
in denzelfden zin
waarin die reeds
feitelijk
Amsterdam, waar het gemeentel)estuur
be-
restitutie
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's
![Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 233](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/eenige-kameradviezen-uit-de-jaren-1874-en-1875/1890/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's