GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Acta van het Zending-Congres - pagina 69

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Acta van het Zending-Congres - pagina 69

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

53 bare opgaven was het Mahomedanisme niet vóór 1620 toen de Hollanders zich te Batavia vestigden de erkende godsdienst over geheel Java.')

Het Mahomedanisme werd geënt op den heidenschea stam, doch heeft het Javaansche hei-

dendom

De voorschrifnimmer geheel aangehebben zich in het Ma-

niet geheel verdrongen.

ten van den

Koran

zijn

nomen. Ue Javanen homedanisme geschikt, doch

werden nimmer,

voor Mahomed. De afgodendienst bleef, ook waar de uitwendige vereering ophield, onder de Javanen voortleven. En zoo is het op dezen dag, ivat voor de Zending onder de Javanen van groot belang is. Immers Abram's smeeking voor Ismael, zal wel naar 's Heeren belofte vervuld worden, doch vooralsnog schijnt de deur voor het Evangelie gesloten onder de strikte volgers van Mahomed, waarvan een deel als volk, zeloten

slechts Ismaelieten zijn.

Hoe minder een heidensch volk met het Mahomedanisme in aanraking is gekomen, zoo is het ontvankelijk voor het Evangelie. omgekeerd, naar mate heidenen onder den invloed van het Mahomedanisme zijn geraakt, zoo minder vindt het Evangelie bij hen ingang. De geschiedenis, zoo van het Mahomedanisme als van de Zending in Mahomedaansche landen, toont dit klaarlijk. Het Christendom heeft geen hardnekkiger vijanden gekend dan de heidenen, die volgelingen zijn geworden van den valschen profeet. Het Mahomedanisme verstikt eiken kiem van zoeken naar schuld of vergeving en verstompt de conscientie. Mahomed is de afgod der Mahomedanen, en het

eerder

En

fatalisme

is

hun

fetislL.

Voor de

uitbreiding

van Gods Koninkrijk onder de heidenen is hzt Mahomedanisme nooit anders dan een hinderpaal en steen des aanstoots geweest, en er is voor het Evangelie geen wiuste hoegenaamd te wachten van de meestal gedwongen bekeering van heidensche volken tot Mahomed. En zoo is het als een genadige leiding des Heeren te beschouwen, dat de Javanen, waar hij het Mahomedanisme heeft aangenomen, tot nu toe geen Mahomedanen werden. Doch, het Mahomedanisme maakt thans, vooral ook door het Mekka-gaan, groote vorderingen in onzen

Oost.

Midden-Java aaneengesloten ligt en een afgerond geheel vormt. De plaatselijke ligging christen-gemeenten in verband met de der Zending is, schoon zeer in het breede, toch zoo nauwkeurig mogelijk aangegeven. In Bagelen wordt haar grootste aantal ('2-5) gevonden, in de nabijheid der hoofdstad Poerworedjo, en langs de zee, doch ook naar het Westen èn in het gebergte. In Banjoemas zijn 13 gemeenten, in het midden der Residentie, naar den kant van Bagelen, en te Tjilatjap. In Tegal zijn slechts 4 zwakke gemeenten, hoewel daar langer dan in eenige andere residentie gearbeid is. In de residentie Pekalongan zijn 6 gemeenten, nog al verspreid, terwijl in Kedoe de Evangelisatie slechts is aangevangen. In Djocjakarta echter, waar een vijftal jaren geleden naam van Christus onder de Javanen de werd, zijn 12 nog niet genoemd reeds gemeenten, te zamen 1580 zielen tellende, en vrij wel over het geheele Vorstendom verspreid. Zoo op onze kaart') gezien, schijnen de Christen-gemeenten de onderscheidene Residenties vrij wel vervuld te hebben; doch in waarheid vindt men haar kwalijk terug onder de duizende dessas, en te midden eener Mahomedaansche bevolking van bijna vijf millioen zielen. op

Vervolgens is hier vooral te letten op de korte geschiedenis der Zending in dit deel onzer Indische bezittingen.

Met de Evangelisatie van Midden-Java is een 40 jaren geleden een aanvang gemaakt. De Kerk der Vaderen heeft hier niet gearbeid. De dusgenoerade Protestantsche Kerk eerst

van N.-Indië heeft hier, gelijk overal elders in den Archipel, haar roeping om den Inlanders Gods Woord te brengen, totaal Terloochend. Ruim 18 eeuwen verliepen sedert de Heiland gebood, het Evangelie allen volken te prediken, eer fle Boodschap des Heils gebracht werd, ook

aan den .Javaan, die hier

zijn

woning

heeft.

En wie waren toen de eerste arbeiders? Een paar vrouwen. Mevrouw van Oostrom, te Banjoemas, en hare zuster. Mevrouw Philips, in Bagelen, van Javaansch-Europeesche geboorte. Eerstgenoemde onderwees hare .Javaansche bedienden, en toen eenigen dezer tot het Christen-

Een enkele blik op de kaart maakt voldoende duidelijk, dat het arbeidsveld der ')

Vgl.

baar iverk,

o.

N. G. Z. V.

m. Raffles. History of Java, een onschatVeth. Java.

Dl. II, 1

;

') het lezen van dit referaat werd gebruik geBij maakt van een groote schets-kaart van het Z»ndingsTeld der N. G. Z. V., waarvan de hierbij geroegde kaart

eene verkleining

is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 142 Pagina's

Acta van het Zending-Congres - pagina 69

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 142 Pagina's