GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 98

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 98

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van de Uytlegginge

94

der H. Schrifture.

sonder tegenspreken van yemand die maer gesont verstant heeft, kan geschieden? A. Neen. d V. Is dat de sekerste^ dewelcke is uyt de Schrifture ofte uyt de gesonde reden ? A. Die uyt de Schrifture is met dewelcke alle reden die gesont is accorderen moet. d V. Moeten alle leerstucken gehaelt werden uyt den regel der Schrifture, ofte uyt de gesonde reden? A. Uyt den regel van de Schrifture. Doch de stucken van de natuerlicke Theologie werden voornementlick ende sekerlick gehaelt uyt de Schrifture ende dan in de tweede plaetse mede uyt de gesonde reden, d V. Is daerom gantsch geen verborgentheyt in het Avontmael ende de waerachtige gemeynschap des lichaems ende des bloets Jesu Christi, is die een enckel versiersel ') ende een fonteyn van een grouwelicke afgoderije, om dat de verborgentheyt niet conform is de Schriftuer ende de gesonde reden? A. Het is alles conform de Schrifture, als uyt dewelcke het geleert wert mitsgaders soo verre conform de gesonde reden dat het daer tegen niet en

redenen sijn

,

;

,

,

;

;

:

,

strijdet.

d

V. Houden daerom de wijse ende de verstandige van saken het Avontmael voor ydelheyt gelijck de Remonstranten voorgeven? A. Soo eenige valsch-genaemde Wijse soo verkeert oordeelen, dat en kan de waerheyt geen recht voor,

oordeel geven. V. Verbint Godts woort niemant

dan voor soo veel gedane mogelicke neerstigheyt ende wetenschap, selfs gelooft, dat het verstaen moet werden? A. Neen: want soo soude het verstant des menBchen gemaeckt werden tot een mate regel en fondament van het geloove ende van het woort Godes 't welck geheel ongerijmt is.

yemant, na

,

alle

,

,

^)

D.

i,:

Verzinsel.

,

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 632 Pagina's

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 98

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 632 Pagina's