GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Christus en de sociale nooden en democratische klippen - pagina 7

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Christus en de sociale nooden en democratische klippen - pagina 7

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

vaardige wijze verworven

is,

maar

het beteekent: de Rijkdom

uls zoocküüg, die tot het ongeestehjke te rekenen

ongerechtigheid saamhangt

.

dat de Rijkdom als zoodanig

dom

is

.

De gedachte

.

iets

enmetde

is,

ten grondslag,

ligt

zondigs aan zich heeft Rijk-

het meest wezenlijke en meest tot verzoeking leidende

stuk in deze bedeeling. (Zie Olshausen.)

van

Zelfs G. Wiesen, de jongste exegeet

dit Kapittel

en die

allerminst op ons standpunt staat, geeft toe, dat „sprachlich"

wordt van geld of goed dat oneerlijk

hier niet gesproken

worven

maar van

is,

het gebruik

van

ver-

dat ons als

alle goed,

rentmeesters wordt toevertrouwd, zonder dat er gelet wordt op of niet eerlijke verwerving.

eerlijke

goed en geld

lieet:

met wat

Slechts

er over geschreven

de gelijke-

is.

wijze van voorbeeld wijzen

bij

alle

Mammon. Op Men kan twee boekenplanken

de onrecht vaardig

nis zelve zullen wij niet ingaan.

vullen

Alle geldelijk bezit, >'

we

op de jongste ver-

klaring van Wiesen.

Deze zegt: De Heer in de gelijkenis

maar

meesteren,

zichzelf gebruikt.

De rentmees-

G-od zelf.

het

geld

dat

God hem toebetrouwde voor

Nu werpt God hem

in doodelijke ziekte ter-

Daardoor voelt de ontrouwe rentmeester, dat

neer.

God

is

gegoed persoon op aarde, die voor G-od moest rent-

ter is elk

ter

verantwoording staat geroepen

waarvan

sprake

is

te

zijn zijne schulden.

hij

berouw en poogt nog goed

te

zijn

worden. De schulden

Hy

evenmensch geweest. En nu, gevoelende dat krijgt

voor

hij

is

hard voor

zijn

sterven gaat,

hij

maken wat

hij

kan,

naar God roepe, maar En zoo nu heeft ook elk gegoed persoon onder ons te doen. De Mammon is en blijft •een ongerechtige niacht, en wee onzer, indien we door die onheilige macht het geroep der ellendigen tegen ons naar God .opdat het verdrukte volk niet tegen

veeleer

nagedachtenis

zijn

doen opgaan. tigen

Wat we

Mammon

lendigen

hem

zegene.

veeleer doen

moeten

is,

dien ongerech-

zóo gebruiken, dat de nooddruftigen en de

el-

God loven en danken voor wat we ten goede aan

hen deden, en alzoo ons geen

vloek,

maar een welkom bereiden

tegen onzen ingang in de eeuwige tabernakelen.

Of deze exegese juist

meld

om

te

als de exegese

doen

is,

blijve hier onbeslist.

Ze

zij

slechts ver-

van een geestverwant van de Nederlander,

zien, dat zelfs

haar geestverwanten onder de theolo-

gen in de beschouwing over den

Mammon het met mij

eens

zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1895

Abraham Kuyper Collection | 96 Pagina's

De Christus en de sociale nooden en democratische klippen - pagina 7

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1895

Abraham Kuyper Collection | 96 Pagina's