Johannes Maccovius - pagina 227
215
a rebus seiunctum,
usquam extra nostram mentem
adsit,
qni negando respondebit, nominalista, qui affirmando,
ille,
habendus
realista
est.
Realistae igitur, qiuim sibi constare
unam tantummodo
velint,
statuant
adesse et sum-
ov<tixv
mam
qnidem, ita ut genera et species huius èv^lx: partes habeantur. Nominalistae contra unamquamque vocem alicui singulae vere existenti respondere, universalia tarnen
rei
„flatus vocis" dicenda esse contendunt."
^)
Somtijds wordt voor het Realisme naar Plato, voor het Nominalisme naar Aristoteles verwezen. Doch zoo gezegd, kan dat tot misverstand aanleiding geven, voor wat den eerste aangaat, en is het beslist onjuist voor wat den tweede aangaat. Plato was Ultra-Realist, Aristoteles was Realist, en het Nominalisme wordt in de Stoa bij de Stoïcijnen gevonden, gelijk Nitzsch in zijn „Scholastische Theologie" ^) en Scholten in zijn „Geschiedenis der Godsdienst en Wijsbegeerte" ^) terecht opmerken.
Het standpunt van Plato
is
bekend. Hij zocht de realiteit
der dingen in de ideeënwereld, in den
bestaan zoowel afzonderlijk
in
eenheid, de idee van het goede
God
laatste
maar een chanisch
De
zelf
is.
xó(xf/.og vovjrég.
[Mvoc'le:
—
De zichtbare
yi
of
boi^sc,
staat
wereld, de
er
als in
xyx^öv
i^sx röv
afdruksel van die ideeënwereld,
mee verbonden,
De ideeën ééne
— welke
Mo-y^oc opizróc, is
is
er zuiver
me-
dualistisch tegenover.
hoort thuis in die hoogere sfeer, is voor straf aan een lichaam verbonden, dat eigenlijk een kerker voor haar is, en waarvan af te komen als verlossing geldt. Juist dat dualisme van Plato tusschen God en wereld, lichaam en ziel
ziel,
pirie
geest en stof,
is
er oorzaak
van dat
hij
De
recht van meespreken ontzegt.
alle
aan de emziel
bestond
reeds praëexistent, kent de eeuwige ideeën a priori, en alle
kennis
is
dan herinnering, ivi,av>^cr/^. Ja zelfs zoo weiis het verband tusschen ziel en lichaam, dat zijne leer der metempsychose de vereeniging van niets
nig organisch
Plato in
')
Dr. A. PiEBSON, Disquisitio Historico-Bogmatica de Reaüsmo
^)
Hekzog,
*)
Scholten,
Real. Encyclopaedie, 1.
snb voce.
c, p. 152, 3e druk.
et
Nominalismo, p. 35, 36.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's