GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 133

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 133

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

121

Scholastiek der Middeleeuwen dan, had aanvankelijk

De

ten deele (dank

zij

Boëthins' arbeid), later geheel (dank

zij

der Renaissance), kennis gekregen zoo formeel als materieel

van de Aristotelische Philosophie. Deze Philosophie nu werd toegepast op de Theologie. Onder Theologie werd in thesi verstaan de systematische verwerking van den inhoud der H. Schrift, maar in praxi kende men niet anders dan de overgeleverde leer der Patres. Hiermede ging gepaard een overmatig gebruik van philosophische woorden en kunsttermen ter oplossing niet alleen van Theologische quaesties, maar ook van philosophische spitsvondigheden, Voetius roemt als een goed element dezer Scholastiek: P. Dat er bondigheid en klaarheid (brevitas en perspicuitas) door verkregen werd. 2. Dat de Controvers er eerst goed door tot zijn recht

komen

kon.

Dat de termen en

3".

vergemakkelijkten,

ties

distincties het oplossen der quaes-

„quod

terminos

multas rebus alioquin obscurissimis et dandis excogitarint."

et

distinctiones

difficillimis

eluci-

^)

dus het oog op de dialectische methode, waarvan reeds bij de Patres sprake was. Maar dat de eerst goede Scholastiek zoo smadelijk ver-

Hier heeft

hij

men

met afschuw van de Schoaan drie fouten: V. dat de Doctoren geen Schrifttalen (Grieksch en Hebreeuwsch) kenden; 2". dat ze de Patres niet verstonden door onbekendheid met de Oude Kerkgeschiedenis; 3^ dat ze Aristoteles, in zijn slechte

liep,

en dat

straks niet dan

lastiek sprak, wijt

hij

vertaling, niet begrepen.

Zoo

wijst

Kuyper

Dr.

^)

er in zijn Encyclopaedie herhaal-

dat de gedachte der Scholastiek op zichzelf goed was. „Reeds door in Scola op te treden en het denkbeeld

delijk op,

doen opkomen, bewees ze uitnemenden dienst." Maar „men verkeerde onder den indruk, dat de studiën der oude philosophen schier uitsluitend for-

van Scola Theologiae

')

Voetius,

1.

c,

I,

p. 26.

")

Voetius,

1.

c,

I,

p.

25.

te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 133

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's