GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 340

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 340

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

van de vooronderstelling dat de fides divina in dit leven al volmaakt is. En dat juist ontkent Maccovius op grond der H. Schrift,

Cor. 13

1

9. ')

:

betoogt Amesius dat de verhouding van de „fides

2".

divina" tot het v^are, tot het goede

is

als die

van de „charitas divina"

^).

Hierop antwoordt Maccovius met een citaat van Camero, dien hij telkens in deze quaestie aanhaalt, dat dit werkelijk ook zoo is, en dat het met geloof, als met de liefde gesteld

Maar sub

is.

echter reeds aangetoond dat het geloof in

is

1

de^e bedeeling niet

volmaakt

is,

en met de liefde

het in

is

deze bedeeling niet anders gesteld, en de charitas divina

komt

in

recht.

Dit

leven in de verste verte niet tot

dit

volle

zijn

natuurlijk een gevolg van de onvolmaaktheid

is

des geloofs krachtens het primaat van het intellect

Daar Amesius

echter, zooals

bekend

is,

^).

het primaat van

het intellect, in afwijking van alle gereformeerden loochende, heeft dit 3".

argument voor hem natuurlijk geen kracht.

betoogt Amesius dat indien

men

onwaars kan

iets

gelooven, het geloof alsdan oorzaak van bedrog zou zijn

*).

Maccovius antwoordt dat decipere in vierderlei zin kan

genomen worden

n.

1.

van imponere, faltere,

defraudere, en

errorem inducere sive erroris alicui causam

in

zegt

hij

esse.

En dan

dat alleen in den laatsten zin (erroris causam esse)

de fides principium deceptionis kan

zijn

en wel

1

om

de

onvolmaaktheid onzes geloofs hier op aarde. 2" krachtens de historie dat zelfs de Apostelen dwaalden, en de Roomsche Kerk zoo lang gedwaald heeft, en de onzen altoos tegen de

Roomschen vindiceerden ^)

Loei Communes,

^)

Medulla,

p.

p.

ad bonum:

ferri in

malum; ergo nee

*)

sed

Loei Communes, Medulla,

p.

375

p.

^)

788. fidei divinae

divina ita

charitas

ad verum, quae est charitatis

determinatnr ad bonum, ut non possit

fides divina potest ferri in falsum."

788, 789.

„si

fidei

deceptionis." ^)

„Ecclesiam in fide errare posse."

374: „Eadem est ratio

divinae

^)

:

Loei Communes, p. 789.

posset subesse

falsum,

tum

fides esset principium

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 340

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's