GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor Kinderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Kinderen.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

AAN VRAGERS.

Is het ook bekend, vraagt G., hoe het komt, dat de Franschen dezelfde kleuren als wij in hun vlag hebben, rood, wit en blauw?

Dat die kleuren dezelfde zijn — al staan de banen anders — is zeker niet bij afspraak. De kleuren in de Fransche vlag hebben een anderen oorsprong dan de onze.

Toen Frankrijk nog een koninkrijk was, dus vóór de groote omwenteling van r789, was de eigenlijke nationale vlag, de zoogenaamde Oriflam (feitelijk de banier der abdij van St. Denis) die reeds in de tijden der kruistochten wordt vermeld. Daarbij had men den koninklijken standaard. Deze was nu eens blauw, dan rood, dan wit.

Toen nu de republiek werd uitgeroepen, besloot men ook een nieuwe vlag aan te nemen, en koos daartoe een driekleurige, waarin de oude kleuren vereenigd waren. Onder den eersten Napoleon bleef die vlag bestaan, doch toen Frankrijk weer een koninkrijk werd, verscheen ook weer de oude vlag, die wit was, gelijk in de beide vorige eeuwen. Sedert 1830 echter hebben de Franseben weer de driekleur.

P. A. Jr. te B.

Bij eenig nadenken zal u duidelijk worden, dat een vraag als de uwe, moeielijk in de aideeling „voor kinderen" is te beantwoorden. Ze zcu zelfs voor vele volwassenen tamelijk zwaar zijn.

Is er ook een beschrijving van den tweeden tempel te Jeruzalem, dien de Joden bouwden, toen zij waren teruggekeerd uit de ballingschap in Babel? — vraagt onze lezer K.

Uit den Bijbel weten wij, dat deze tweede tempel, onder den vorst Zerubbabel gebouwd, niet zoo prachtig was als de eerste, die van

Salomo, Overigens echter deelt de Schrift bijna Biets over dezen tempel mee.

Ia de apocriefe boeken, die echter niet altijd betrouwbaar zijn, staat iets meer. Daaruit blijkt o. a., dat het brandcfferaltaar en het groote waschvat in den nieusyeren tempel niet van koper maar van steen waren. Ook was er maar één gouden kandelaar en één tafel der toonbrooden. Da ark des Verbonds ontbrak geheel. In de plaats daarvan lag, naar men meent, een vlakke steen, die op grooten Verzoendag het wierookvat droeg.

Was alzoo de tweede tempel in aanzien minder dan de eeiste, toch getuigt de Heere, door het woord van den profeet Haggaï(Hagg. 2 : IO): .

De heerlijkheid van dit laatste huis zal grooter worden dan van het eerste, zegt de Heere der heirscharen; en in deze plaatse zal Ik vrede geven, spreekt de Heere der heirscharen.

Want in dezen tweeden tempel zou Hi) verschijnen, die meer was dan de tempel en dan Siioreo, de Heiland van zondaren.

Wij ie^en in Johanues 2 : 20:

De jjden dan zeiden: Z^s en veertig jaren is over dezen tempel gebouwd, en gij, zult gij dien in drie dagen oprichten?

Dit moet men zoo verstaan:

Herodès de Groote liet, cm zich bij het volk dat hem haatte wat bemind te maken, den A tweeden tempel afbreken, doch bij gedeelten, d zoodat telkens een nieuw stuk het oude verving. Het bletf dus steeds de tweede tempel, docti veel veifaaid. Deze verbouwing van den tempel B had toen al 46 jiar geduurd en was nog niet volJOoid Dat geschiedde eerst veel later onder koning Agrippa II, die in Hand. 25 wordt vermeld en het opzicht over den tempel had. Ook van dezen temp 1 zegt de Bijbel weinig. Doch elders is bij uitvoerig beschreven, 't Was deze tempel die in 't jiar 70, niet lang na zijn vol tooÜDg, door de Roiemcn werd verwoest.

Dezelfde lezer vraagt nog :

In G^n. 31 : 34 lezen wij, dat Rachel de terafitn had genomen uit haars vaders huis en heimelijk meegevoerd. Wat was dat en wat had zij aan dia terafim?

Wij lejeti in Jozua 24 : 2 en I4:

Toffn ïeide Jozua tot het gansche volk : Alzoo zegt de Heere de God Israels: Over gene zijde der rivier hebben uwe vaders van ouds gewoond, camelijk Tbéiah, de vader van Abtabam, ea de vadrr van Nahor, en zij hebben andere goden gediend.

Ea nu, vreest den Heere, en dient Hem in ©prechtigheid en in waarheid; en doet weg de goden, die uwe vaders gediend hebben, aan geüe zi)de der rivier, en in Egypte; en dient den Het re.

Hieruit, blijkt, dat de voorvaderen van Israel ook afgoden aanbaden, al kenden zij daarbij nog den waren God. Ook later vindt men in Israel wel beeldendienst bij hen, die loch niet geheel onkundig waren van den dienst des Heeren, doch Htm niet aachicgen met hun gansche hart.

Nu had men bij de oude volken zoogenaamde huisgod-; !), die aangebeden werden om hun hulp te verküjgen bij aUeilei, meer geringe aacgelegenhedt n in het gewone leven, in huiselijke zaken. Want God, de Almachtige, was, zoomeende men d'.^aselijk, te hoog en verheven, om zich met zulke kleine dingen te bemoeien 1 Dan moesten de tetr firn of huisgoden helpen! Dat ze ook wel bij gewichtige dingen te pas kwamen blijkt daaiuit, dat zelfs de koning van Babel hen ran'ïpleegdeinoorlogSEaken (Eiech. 21:21)

Dat Rachel de lerafim v£n haar vader meetam ifiss derkeiijk, opdat hij ze niet zou kunren raadplegen over den weg, dien de vluchtelinge rs badden gecomec. Ook kan zij gedacht « hebben, dat in het vreemde land, Kanaan, waar lij hefi! ging, de hulp der huisgoden van veel rut zcu wezen,

Jakcb haar man echter, die beter dingen kende, maakte etn eind aan die afgoderij, toen hij in Kansan gekomen was, zoo lezen wij in Genesis 35 : 2 en 4.

Toen zeide Jakob tot zijn huisgezin en tot allen, die bij hem waren t Doet weg de vreemde goden, die ie het midden van u zijn, en reinigt u, en veiandert uwe kleederen.

Toen gaven zij Jakob alle die vreemde goden, die in hunne hand waren, en de oorsierselen, die aan hunne ooren waren, en Jïkob verborg ze onder den eikenboom, die bij Sichem is.

Dat ook de oorsierselen werden weggedaan, was wiji daarop spreuken stonden geschreven, die, 2, 00 mea dacht, de booze geesten konden afwereE. Toch waren er later nog weer raenschen die heil zochten bij terafim, gelijk we zien in hst boek der Richteren. Ja zelfs zevea eeuwen later, in het boek van den profeet Zacharia, wordt nog van terafim gesproken.

CORRESPONDENTIE.

G. V. B. Cz. te A. — F. de H, te M. Zoodra er weer plaass is hopen we uw vragen een beurt te geven. t

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 29 maart 1908

De Heraut | 4 Pagina's

Voor Kinderen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 29 maart 1908

De Heraut | 4 Pagina's