GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Duitschland „Pinkstergroeten" onder redactie van den predikant Paul. Uu de Gemeinschaftsbeweging. Herdenking van Calvijn door den Geref Bond.

Nadat bovengenoemde predikant een tijdlang over de beweging van het spreken in tongen gezwegen had, is üij nu weder begonnen daar over te handelen, en wel in een penodiek verscbijnend tijdschrift getiteld „Pfiagstgrüsze", hetwelk op de hoogte brengen wil van „de nieuwste Gsestesbewcging". Pot het uiigtven van dit tijdschrift werd op eene conferentie van 8—II December l.l, te Himburg besloten, In het eerste woord der redactie wordt gei'-gd, dat het tijdschrift zich wel voornamelijk met het spreken in tongen zal bejig houden, doch dat zij volstrekt niet van oordeel is, dat alleen dezulken den Heiligen Geest ontvangen hebben, die in tongen leerden spreken. Ook meent zij, dat het spreken in tongen op zichzelf geen bewijs is, dat iemand met den Heiligen Geest vervuld werd. Waar de vruchten van den Heiligen Geest gevonden worden, daar heelt Hij woning gemaakt. Ook blijkt het uit een der stukken in het eerste nummer der „Pfiagst giüize", dat de redactie niet-van meening is, dat de Heilige Geest ooit geheel van de Christenheid geweken is. Alle tijden door heeft Hij op velen gewerkt, zij het ook meer of minder sterk en rijk; 'gelijk vooral in den tijd der Reformatie. Zonder die dikwijls zoo krachtige inwerkingen zouden wij nauwelijks meer een Evangelie hebben. Deze woorden zijn in 187S door pastot Blumhardt gesproken, en al neemt de redactie niet alles voor zijn rekening, wat toen door den leeraar van Bad Boii ge schreven werd, zij meent dat hetgeen Blumhardt schreef bewijst, dat hij eene nieuwe Pinksteruiïgieting verwachtte.

De predikant Boddy van Sunderland sprak ook op de Hamburgscïie conferentie en beantwoordde daarbij de vraag, of de broeders te Sunderland de geheele heiliging als een voorwaarde voor den doop des Geestes stelden, en of er ook zijn die in tongen spreken zonder werkelijk geheiligd te zijn, aldus:

„Wij kennen drie onderscaeidene trappen, i. De wedergeboorte, en dan s. de geheele heiligmaking, gelijk wij die van Jezus zelvenontvan gen in zijn dood en begrafenis. De reiniging door den Heere vóör 3, den doop met den Heiligen Geest kan ontvangen worden. De Heilige Geest moet in een rein vat komen.

Wij hebben thans het onderwerp van de heiliging aangeroerd. Hoe de Heere mij en mijn vrouw geleid heeft, toonen de lijnen van Rom. 6; 11, Wij zijn met Hem vereenigd in zijn dood. Dit ons lichaam moet een tempel des Heiligen Geestes zijn en deze lichamen behooren toebereid te worden, opdat de Heilige Geest daar binnen kome. Wij moeten in ons lichaam den dood dragen, dien Jesus droeg. Hij heeft zijn gansche leven opgegeven, Hij was dood voor de zonde. Hij is werkelijk gestorven om alle gerechtigheid te vervullen. Wij moeten de^e positie innemen : in den dood van Coristus gestorven voor de macht der zonde, met Hem vereenigd in zijn dood, overeenkom stig zijn woord „Het is volbracbt". Het kruis van Caristus staat tusschen mij en den Satan. Ik beo slechtweg aan zijn macht ontrukt. Hij IS altijd rondom de vesting, terwijl hij tracht vurige pijlen er in te schieten en in de vijf deuren te dringen, maar zij zijn alle voor hem gesloten. De Heere heeft alles in zijn bezit j ik ben met Hem vereenigd in dood en in leven".

Wanneer men nu weet, dat de predikant Boddy predikant is bij de Episcopaalsche Staatskerk, welke kerk, wat hare belijdenis betreft, op Gereformeerd standpunt staat, en daarom ook den kinderdoop belijdt en in prak tijk brengt; en wanneer men nu daarbij ook weet, dat de voorstanders der nieuwe Geestes beweging den doop van volwassenen die tot bekeering kwamen predikt en in toepassing brengt; dan is het moeilijk te verstaan, dat in zijn ziel alle poorten voor den Sitan gesloten zijn. Moest niet eerlijkheid en oprechtheid hem er toe brengen, met de Episcopaalsche kerk te breken ? Dat bij zelf zeer wel voelt, dat zijn voorstaan van den doop der volwassenen door middel van onderdompeling, niet in overeen' stemming is met zijne positie als predikant of geestelijke der Engelsche Staatskerk, blijkt uit bet feit, dat hij zelf geen doop aan volwassenen voltrekt, naar dit door een ander laat doeo. De heer Weber van Cassel zeide op de conferentie: „Het is buitengewoon gewichtig, dat broeder Boddy verklaarde dat er menschen zijn, die de gave ontvingen om in tongen te spreken, zonder geheiligd te zijn. Dit scHijnt mij licht te werpen op de beweging te Cassel, Ik denk dat de Heere ons zal leiden, om deze beweging te leeren vatten en verstaan".

Eén ding verwondert en bedroeft ons in deze beweging. Men zal toch niet kunnen ontkennen, dat de Heere de beloften voor alle eeuwen gedaan heeft, dat Hij den Trooster zoude zenden, die bij de Kerk blijven zou tot in alle eeuwigheid. Zou de Heere deze belofte niet hebben gehouden ? Zou de Geest des Heeren de kerk niet in aile waarheid hebben geleid? Toen de kerk van C-iristus Pelagius veroordeelde en Augustinus aanhing, ging dit buiten de leiding des Geestes om ? En wanneer nu de voorstanders van de beweging waarmede het spreken in tongen gepaard gaat, doen alsof Augustinus niet gebefd en gewerkt had en de dwalingen van Peligius opnieuw op den troon brengt, is dit dan niet eene miskenning van de leiding des Geistes? Het is toch niet te ontkennen, dat de dwalingen van eene algemeene verzoeningen, van de vrijtieid van den wil, door de leiders voorgestaan worden, alsof mannen als augustinus, Luther, Cilvijo, en zoovele anderen, die algemeen als grooien in Israël door het volk van God erkend worden, nooit geleefd en gestreden badden.

De „Gemeinschafts"beweging neemt in Duitschland toe. In een der Daiische kerkelijke bladen vonden wij het programma van de derde „Gemeinschafts"-conferen'ie voor predikanten en candidaten der Hannoversche landskerk, welke an 27 tot 28 April staat gehouden te worden. Tot de samenkomst noodigen een negental predikanten uit. Het hoofdthema dat daar besproken zal worden, is: „De discipelen van Jexus en de wereld".

Op 21 en 22 Februari vierde de „Gsmeinschaftsverein" voor Sleeswijk—Holstain zijn jaarfeest te Elmshorn. Dit jiaifeest wordt elk jaar meer besocht; ditmaal namen 8 a 900 personen daaraan deel. Het propagandablad der vereenigiDg heeft 135 000 aboccé's, de „Gemeinschaftsffeund" slecuts 1500. De vereeciging ontving verleden jaar / 48 000; voor de uitwendige zending bracht men slechts / 42 00 bijeen. Dat de beweging zich in DuitschUnd uitbreidt is een feit, dat niet te weerspreken is.

Van 20-22 April zal te Barmen de 133 „algemeene vergadering van den G; reformeerden Dond voor Duiischland" gehouden worden.

Deze vergadering zal voornamelijk hare beteekenis ontleenen aan de herdenking van het feit, dat voor 400 jiar Johannes Ciivijn het lev'enslicht aansccouwde. De archivaris A. Wertb te B< i.rmen zal daarbij spreken over „den invloed van Calvijn op het Wuppertal en het Bsrgsche land"; de predidant Hadotn uit Bern zal handelen over de „beteekenis van Cilvijn voor net leven in de E^angeiische kerk"; de predikant Simsa uit Barmen moet handelen over „Cilvijns persoonlijkheid", Superiutend'-nt Kiügender, over „Calvijn en Luther"; de Domprcdiker Lang uu Halle over „Calvijn en het piëtisme".

De Keikeraad der Gemeente Birmen—Gewaike spreekt in de uitnoodiging om aan de feestviering deel te nemen, hare hoop uit, dat bij de groote beteekenis die Calvijn voor het geheele Protestantisme gehad heefi, velen die niet tot de Gereformeerde Kerk behooren, aan de gedachtenisviering van den grooten reformator zullen deelnemen.

Da kerkeraad besluit zijne noodiging met de woorden: „De Heere onze God, die te zijner tijd naast Mirtijn LutQer een Johannes Calvijn als uitverkoren weiktuig voor zijne Kerk geschonken heeft, bekrone hel feest met Zijn rijke en menigvuldige genade, tot e«r Zijns naams, tot uitbreiding van Zija rijk, tot opbauwing onzer geheide Eirangelische Keik op dea grondslag der apostelen en profsten, waarvan Jezus Christus de hoeksteen is".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 11 april 1909

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 11 april 1909

De Heraut | 4 Pagina's