GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Wezen we een vorig maal

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wezen we een vorig maal

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wezen we een vorig maal op de rede, die Dr, Singels, rector van het stedelijk gymnasium^ te Utrecht, hield over de ge­ ­brekkige Bijbelkennis brj de leerlingen onzer s, gymnasia, om daarmede opnieuw te staven, dat het neutraal onderwijs ons volk geestelijk en zedelijk verarmen moet — tegelijk kan deze rede ons een zeer ernstige waarschuwing zijn, wanneer men, op zulke uitspraken afgaande, meenen zou, dat de tqd rijp was, om de openbare school weer haar christelijk karakter terug te geven.

Dr. Singels betreurt zeer zeker het gemis aan bijbelkennis met het oog op onze taal, letterkunde en geschiedenis; ook erkent hij, dat in den Bijbel voor het ethische en religieuse leven van een volk een schat van wijsheid schuilt, die niet straffeloos kan ver-^ waarloosd worden. Maar van de erkenning der Schrift als Gods Woord•vtilYü] aa.txac\\]V niets weten. De Bijbel staat hem met de heilige boeken van Boedda, van den Koran, van de Edda op éen lijn, en hij wraakt het alleen, dat waar van dese andere „heilige boeken" wel gesproken mag worden, alleen over den Bijbel moet gezwegen worden op de openbare gymnasia.

Vraagt men dan ook aan Dr. Singels, hoe hij in het gebrek aan Bijbelkennis voorzien wil, dan weet hij blijkbaar geen uitweg. In de bloemlezingen, die op de gymnasia gebruikt worden, zouden enkele dichterlijke schoone stukken uit den Bijbel kunnen opgenomen worden. Voorts zou men bij het onderwijs in de geschiedenis iets breeder kunnen stilstaan bij de geschiedenis der Israëlieten. En dan zou men aan de jongelieden den raad moeten geven den Bijbel van Oort en Hooykaas te bestudeeren, d.w.z het bekende handboek van de moderne theologen, dat geheel op het standpunt der moderne critiek staat. Eindelijk zouden dan buiten de lesuren om nog een of twee uren per week voor dit doel beschikbaar kunnen gesteld worden voor leerlingen, wier ouders daarop prijs stellen. Maar daarbij zou alle dogmatische onderricht moeten buitengesloten worden, alleen onderwijs in de bijbel sche geschiedenis mogen gegeven worden en dit onderwijs zoo moeten ingericht zijn, dat ook roomschen en joden het konden bijwonen, zonder er ergernis aan te nemen.

Dat een dergelijk voorstel bij de modernen niet anders dan toejuiching kan vinden, spreekt van zelf. Want in de handen van een openbaren geschiedenisleeraar beteekent dat breeder onderricht in de geschiedenis van Israel natuurlijk niet anders, dan dat de bekende opvatting van Israels historie van Kuenen en Wellhausen aan de jongelui •wp^ff* ls vaststaand wetenschappelijk resultaat zal orden meegedeeld. Zoo zal dit herstel van en Bijbel eenvoudig dienen om naar Groen's ernachtig woord, de openbare school tot en secteschool voor de modernen te maken. et openbaar gymnasium zal voor eenvouige lieden, die nog op den Bijbel prijs tellen, zekere aantrekkelqkheid krijgen. en zal aan de ouders vertellen, dat op eze gymnasia toch ook stukken uit den ijbel worden voorgelezen; dat de geschieenis van Israel toch breedvoerig behandeld ordt; dat men zelfs aparte uren beschikaar stelt voor onderwijs in de Bijbelsche ­eschiedenis. Het openbare gymnasium zal en ietwat christelijk vernis krijgen; niet meer zoo schreeuwend irreligieus zgn als dusver. Maar terwijl de Bijbel op de openbare gymnasia zoo weer een plaats krijgt naast de „heilige boeken van Boedda, Edda en Koran", wordt de Bijbel tegelijk beroofd van z^n Goddelijke autoriteit, ontdaan van wat in den Bijbel het middelpunt is, het dogma der verlossing door Christus bloed, en gebruikt om treffende historische verhalen en wijze levenslessen mee te deelen. •iJJ

Zoo blijkt uit dezen voorslag, hoe goed hij ook bedoeld moge zijn, waartoe weer invoering van den Bijbel op onze openbare gymnasia leiden moet. Het moge een ernstige waarschuwing zijn voor hen, die van een kerstening van het openbaar onderwijs in Nederland droornen. Want die zoogenaamde kerstening zou op den duur blijken niet anders dan een propaganda voor het modernisme te zijn en nog gevaarlijker zijn dan de thans bestaande neutraliteit.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 13 juni 1909

De Heraut | 4 Pagina's

Wezen we een vorig maal

Bekijk de hele uitgave van zondag 13 juni 1909

De Heraut | 4 Pagina's