GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ook het Zeeuwsch Kerkblad

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ook het Zeeuwsch Kerkblad

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ook het Zeeuwsch Kerkblad, al deelt het ons bezwaar niet, dat de Kerk niet in de eerste plaats geroepen is om bij de Oi^erheid op wederinvoering der doodstraf aan te dringen, is toch met ons van oordeel, dat de tijd daarvoor thans niet rijp is. Zelfs da antirevolutionnaire partij, zoo merkt de redactie op, heeft de wederinvoering der doodstraf niet op haar program van actie geplaatst, en de coalitie met de Christelijk - Historischen en Roomschen, waarvan het meeréndeel niet voor de wederinvoering der doodstraf in ons vaderland is, maakt het moeilijk aan het Kabinet, dat op deze coalitie steunt, den eisch te stellen, dat het thans tot wederinvoering der doodstraf zal overgaan. Men weet toch vooruit, dat dit aan doovemansdeur zou geklopt zijn.

Over de vraag, of het over 't algemeen op den v/eg der Kerk ligt, om met een dergelijk verzoek bij de 0/erheid aan te komen, kunnen we daarom kort zijn. Het SS een theoretische quaestie, die op dit oogenblik van weinig belang schijnt.

Alleen deze opmerking veroorloven we ons, dat het geheel iets anders is, dat de Kerk in haar Bslijdenis op grond van Gods Woord het goed recht van de doodstraf handhaaft, dan dat de Kerk met een bepaald verzoek tot de Overheid komt om de doodstraf toe te passen. De Kerk heeft, toen de Oi/erheid de doodstraf toepaste, wel bij voorkomende gevallen hierin stilzwijgend berust of om clementie gevraagd, maar nooit bij de Overheid aangedrongen op de uitvoering der doodstraf. Dit geschiedde natuurlijk niet, omdat de Kerk aan de Overheid het recht tot de doodstraf betwistte, of van oordeel was, dat de moordenaar de doodstraf niet verdiende, maar omdat de Kerk altoos meer voor barmhartigheid dan voor de strengste toepassing van het recht pleit. Het is hiermede ais met een moeder, die, al erkent ze de rechtvaardigheid van het vonnis, dat haar kind treft, toch met deernis over haar kind bewogen is en bij den rechter om gratie vraagt. Dat bedoelt de uitdrukking: ecclesia non sitit sanguinem, de Kerk verlangt niet naar bloed.

Met het oog daarop schreven we, dat het minder met het karakter der Kerk overeenkwam, om een dergelijk verzoek tot de Overheid te richten. Er is allerlei misstand in ons vaderland, waartegen de Kerk bij de Overheid niet protesteert. En wanneer nu juist bij uitzondering dat ééne punt met zooveel nadruk op den voorgrond geschoven wordt, geeft dit een indruk, dis voor onze Kerken minder gunstig is. De spotbladen hebben zich dan ook gehaast, in allerlei caricatuurbeeld en satyre onze Kerken om deze moties bespottelijk te maken. Een spot, die zeker nooit ons mag af houden van onzen plicht te doen, maar die toch ook de vraag voor onze conscientie legt, of het niet fijner evoeld ware geweest, wanneer onze Kerken eze zaak aan de politieke partijen hadden overgelaten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 april 1910

De Heraut | 4 Pagina's

Ook het Zeeuwsch Kerkblad

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 april 1910

De Heraut | 4 Pagina's