GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Duitschland. De troost van het mo> nisme.

De predikant Steudel te Bremen heeft een preek in het licht gezonden om te betoogen dat het „monisme" wel degelijk aan het menschdom troost geven kan. Die preek heeft tot opschrift: „De gerechtigheid als toestand en als deugd". Steudel spreekt daarin zijn overtuiging uit, dat hij niet gelooven kan aan een rechtvaardig bestuur van een hoogeren wil bij de bepaling van het lot der menschen, en geeft daarbij toe, dat zulk een beschouwing wel geschikt is om de menschen geheel twijfelmoedig te maken. Toch kon hij bedroefde menschen heel wat troost bieden, ie. „Bereid zijn is alles". Wees eiken dag op het ontzettendste ongeluk voorbereid, zoodat gij in de overtuiging leeft, dat gij weinig te verwachten, maar alles te vreezen hebt. 2e, Eiken dag dringen wij dieper in den samenhang der natuurlijke dingen in. Rijkere ervaring en beter weten doet ons menig ongeluk vermijden. 30. Hetzelfde mechanisme dat verwoest, kan onverwacht „nieuwe levensmogelijkheden" scheppen. 40. Gij zijt niet de eenige dien een zware slag treft. 50, Kunt gij de ongerechtigheid in de wereld niet keeren, zoo kunt gij door uw gerechtigheid (als deugt) de groote onrechtvaardigheid van het lot zeer verzachten.

Dh is in het kort de troost, dien volgens een bericht van pastoor Wapler in no. 46 van de Reformation, de prediker aan zijn gemeente bood. Wanneer men zich eiken dag op het ontzettendste ongeluk moet voorbereiden, dan is dit een troost die menschen met zwakke zenuwen ten slotte waanzinnig maken moet, Hoe gansch anders spreekt het geloof: „De Heere is mijn licht en mijn heil, voor wien zou ik vreezen”.

N.-Amerika. Russell's zedelijk leven. Over de leer van Russell deelden wij reeds eenen andermaal iets mede. Ia den laatsten tijd is men niet alleen critiek gaan uitoefenen op hetgeen door dezen dwaalgeest geleerd wordt, maar is men ook zijn methode van werken en zijn leven aan een niets sparend onderzoek gaan onderwerpen. Wat hierdoor aan het licht kwam, is niet gunstig. Russell's vrouw is van hem gescheiden. Toen rij bij het gerecht een eisch instelde om levensonderhoud, voerde Russell aan dat hij arm was. Dit werd echter niet aangenomen, want het werd bewezen dat hij aiin de Watch Tower Bible and Tract Society, waarvan RuEsell president is, eigendommen had overgedragen ter waarde van 317, 000 dollars. Een eigendom ter waarde van 20, 000 dollars werd door hem voor 2000 dollars verkocht. De rechter nam aan, dat het doel dezer handeling was om zijn gewezen echtgenoot van haar recht-I matig deel te berooven. In het geding bleek, I dat hij door speculatie en uit giften van volge-

lingen een fortuin had bijeengebracht. Menschenl o die" op Russell's woord geïooven, dat het duiïend-| k jarig - 'rijk - - in - -October - 1914 zal ingaan, hebben N hem schatrijk gemaakt waardoor hij duizenden d aan propaganda-litteiatuur kan uitgeven.

Nigeria. De Isiam en de zending. d Dr. Stirrett, die als zendeling in het binnenland h van Soudan arbeidt, schreef het volgende om­ N trent een uitstapje, dat hij oostwaarts van zijn v standplaats te Wushushi in Nigeria maakte.

„Ik bleef een Zondag over in een kleine stad waar ik twee jaar geleden ook vertoefde. Toen ter tijd spraken de voornaamste mannen der stad van hun geneigdheid om het Mahomedanisme te laten varen en Christendom te omhehen. Maar nu moest ik bemerken dat Mahomedaanscbe gewoonten daar meer dan te voren gevolgd worden. Toen ik verder reisde, werd het mij duidelijk hoe dit kwam. De volgende plaats waar ik aan kwam, was een groot Mahomedaansch centrum. Nadat ik de stad bezien en met vele menschen gesproken had, ging ik naar den Britschen Resident, om hem te vragen of met goed gevolg aldaar een zendingspost kon gesticht worden.

Deze overheidspersoon sprak het onomwonden uit, dat hij daar geen zending wenschte; in andere deelea van zijn jurisdictie zou hij er niets tegen hebben. Hij beweerde, dat hij zijn invloed in die stad gebruikte om het volk meer Mahomedaansch te maken. Hij scheen te vreezen dat wanneer het Christendom daar gebracht werd, er moeilijkheden zouden ontstaan inzake de toepassing van de wet. Daar kleine steden gewoonlijk schatplichtig zijn aan de grootere, en dewijl in de grootere het Mahomedanisme wordt aangemoedigd, kan men indenken, welk een invloed op de kleinere steden van den omtrek wordt uitgeoefend.

Een resident als die met welken ik sprak, is gelukkig een uitzondering, maar over het algemeen moet gezegd, dat er om staatkundige redenen met de uiterste omiichtigheid wordt gehandeld, waarvan gewoonlijk het eind is dat de Mahomedanen begunstigd worden, terwijl de hinderpalen die den dienaren van het Kiuis in den weg gelegd worden, dikwijls zeer groot zijn. Hierdoor wordt duidelijk, dat de Christelijke zending het land met het Evangelie moet door dringen, ! voordat het Mahomedanisme zich nog verder uitbreidt.

Een onzer zendelingen bearbeidde een heiden schen stam, nadat een andere pionier arbeid verricht had; en gedurende den tijd waarin hij voor het eerst verlof nam, werd de eene gemeente voor en de andere gemeente na vergaderd, terwijl door het volk zelf kerken gebouwd werden. Er werden velen gedoopt, velen deden belijdenis van de Christelijke religie; het volk leerde overal lezen om het Evangelie zelf te kunnen verstaan.

Mijn reis leidde mij door een uitnemend heidensch land, waar het Mahomedanisme over het algemeen niet doorgedrongen is en dat geheel open ligt door de genegenheid van het volk en van de regeering. Welk een heerlijke gelegenheid voor de zending 1 Wie gaat er heen? “

Een Gouvernementsambtenaar in Egypte schreef in de Faii Mali Gazette:

„De eigenschap die de Oosterling het meest respecteert, is kracht. Het doet er weinig toe of onze staatkunde voor of tegen den Islam gericht is, mits zij niet gedreven wordt door een begeerte om de Mahomedanen ter wille te zijn Wanneer ds oosterling denkt dat gij bang zijt, minacht hij u niet alleen, maar weet hij uit uw vreesachtigheid voordeel te trekken.

Wij zien uit het bovenstaande, dat ook de Engelsche zending te worstelen heeft met de gedachte van velen die, onverschillig voor het Evangelie van Christus, zoodanige macht toeschrijven aan den Islam, dat zij de propaganda van het Mahomedanisme bevorderen en meenen dat de prediking van het Evangelie daartegenover aanleiding geven moet tot opstand tegen de gevestigde heerschappij.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 29 december 1912

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 29 december 1912

De Heraut | 4 Pagina's