GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland.

T h e o s o p h e n i n E n g elan d enDuitschland.

Gelijk bekend is, leert de Theosophie, dat alle menschen broeders zijn en dat daarom elke oorlog is te veroordeelen. Het in Engeland verschijnende orgaan der Theosophen onthield zich niet van het bespreken van de politiek. De Berlijsche Theosophische vereeniging protesteerde daartegen, maar van Engelsche zijde antwoordde men, dat de gewraakte artikelen niet voor spoHtiek" te houden waren. Tengevolge hiervan bedankten sommige Duitsche leden voor de Theosophische vereeniging.

De voorzitter der Berlijnsche vereeniging geeft toe, dat tegenwoordig een andere geest in de Theosophische vereeniging heerscht. Hij meent, dat »het licht der Loge zich in de inwendige wereld teruggetrokken heeft, zoodat er in de buitenwereld geen uitstrahng van het licht der Loge meer gevonden wordt".

. Volgens den secretaris der Theosopische Loge te Berlijn, den heer Paul Raatz, verlaat men de vlakte der werkehjkheid, als ons gemoed zich mengt in het gevoel van den oorlog, om zich te begeven in de vlakte van de begoocheling, waarbij dan het beginsel der algemeene beöederschap hopeloos geschonden wordt. Men moet dan partij kiezen. Doch dan verUest men zijn innerlijk evenwicht, en komt in tegenspraak met de stichters der Theosophische Loge. — Van brandende vaderlandsliefde zal men den heer Raatz niet kunnen beschuldigen.

Zweden. Een verklaring van zendingsleiders.

In Stockholm vergaderde" van 15—17 Sept. m 1.1. de Conferentie van Zweedsche Zendings­ t leiders. Deze vergadering heeft aan de permanente commissie der Wereldzendingsconferentie m het verzoek gericht, het daarheen te leiden, dat t wanneer het tot vredesonderhandelingen tusschen de oorlogvoerende volken komt, de grondregel h zal vastgesteld en uitgevoerd worden, dat men bij de Christelijke zending niet met nationaliteit rekenen zal. »Een zendingsarbeid die sedert r onderscheidene menschénleeftijden gedreven g werd en welke van andere landen dan dat n hetwelk over het zendingsgebied heerscht, uitgegaan is, heeft er, om derwille van zijn hooge waarde voor de beschaving en den Godsdienst, aanspraak op, verder te worden voortgezet, zonder er op te letten tot welk volk de arbei­ h ders behooren «.

Deze verklaring is natuurlijk tegen het doen der Engelsche regeering gericht, die én uit Afrika èn uit Engelsch-Indië de Daitsche zendelingen verdreef, al kon men hun niet verwijten, dat zij bij hun arbeid de neutraliteit uit het oog hadden verloren.

N.-Amerika. Bijeengebrachte gelden voor Gere f. Hoog er Onderwijs.

De Wachter., uit Amerika, geeft de volgende verblijdende mededeelingen:

Frachtig resultaat. Zooals De Wachter-\iivi& weten, werd verleden vooijaar een /12 5, 000campagne in Grand Rapids gehouden ten bate van ons Hooger Onderwijs, In September moest het uerste kwartaal van deie soMi iukom«a. £u alles liep naar wensch. Wel moeten nog enkele achteraankomenden het beloofde opzenden, iets dat ze spoedig zullen doen, maar deze zijn de uitzonderingen. Ongeveer alles wat verwacht kon worden, is op prompte wijze ingekomen. Ook hieruit blijkt, dat de campagne een groote, maar tegelijk een gezegende onderneming is geweest..

Geld en beginsel. In De Wachtervaa 21 Sept. zegt Ds. G. D. de Jong, dat in Oskaloosa voor Penn CoUege een „campaign" werd georganiseerd, „die in drie week tijds uit het stadje en van andere plaatsen, een endowment fund van 400, 000 dollar, zegge vier honderd-duizend dollars, bijeen bracht. Ook dit is beschamend voor' een stad als Grand Rapids. Met alles op haren en snaren te zetten, is nauwelijks het achtste deel ingeschreven van wat voor Penn College is bijeengebracht".

De geachte schrijver meldt niet of Penn College een bepaalde kleur heeft en van een vast beginsel uitgaat. Zoover ik weet, is Penn College een zoogenaamd neutrale school, een school, waaraan de wereld zich niet ergert, en waarheen ook ongeloovigen hunne zonen en dochteren zenden. En zulke scholen kunnen altijd op veel grooter steun en medewerking rekenen. Toen ik bezig was in Grand Rapids de campagne voor te bereiden, is mij van meer dan een de verzekering gegeven, dat indien onze school de striktheid van haar standpunt losliet, en ook eenige Amerikanen als trustees gekozen werden, wij op minstens 250, 000 k 300, 000 dollar rekenen konden. Maar daar zijn wij gelukkig nog niet aan toe. Er is overvloed van geld, maar van buiten af kunnen wij weinig verwachten. Ons eigen volk dat onze beginselen liefheeft, zal onze school moeten bouwen. Liever arm en sukkelend, dan het beginsel prijs te geven.

Onze Duitsche broeders. De offervaardigheid van onze Duitsche broeders in het verkrijgen van een school voor Hooger Onderwijs te Grundy Center mag werkelijk voorbeeldig heeten. In zeer korten tijd is reeds een aanzienlijk kapitaal bijeengebracht. Een gaf de koninklijke som van 25, 000 dollar. Een ander van 10, 000 dollar. Nog anderen van 1000 dollar, en zeei velen van 500 dollar. Voor zeer velen onzer is dit een beschamend voorbeeld, maar een voorbeeld dat, naar we hopen, tot ijver en navolging zal opwekken. Er zijn onder ons die zeer welgesteld zijn en zonder groote zelfverloochening even veel, indien niet nog meer, zouden kunnen afstaan. En het groote, verreikende belang van Gereformeerd Hooger Onderwijs is deze offervaardigheid meer dan waard".

China. Het Confucianisme religie ? eene

Het Confucianisme zoekt zijn heerschappij in China te behouden, terwijl aan de andere zijde het Boedhisme onder Japanschen ia vloed zich verweert tegen de propaganda van het Christendom. De zendeling August Nagel te Zilong (provincie Kanton) geeft in het October nummer van het Ev. Missionsmagazin een blik in de apologetiek en polemiek van het moderne Confucianisme, door uittreksels , te geven van het voor twee jaar in het Chineesch verschenen geschrift: »De voornaamste leeringen van het . Confucianisme". De schrijver van dit geschriftt betoogt, in tegenspraak met vele Europeesche geleerden, die het Confucianisme slechts als een moraal of als een sociaal-politiek systeem beschouwen, dat het Confucianisme een religie is. In zijn geschrift komt de volgende Confuciaansche gelooibelijdenis voor, die in vijf artikelen aldus is geformuleerd :

lo. Ik geloof, dat ik het vermogen bezit, uit eigen kracht een volmaakt mensch te worden.

2o. Ik geloot aan mijn bloedeigen ouders.

3o. Ik geloof dat-ik mijn onderwijzers en allen die boven mij gesteld zijn, gehoorzaam moet zijn.

-4o. Ik geloof aan mijn vaderland.

5 o. Ik geloof aan een vereffenende gerechtigheid van de wet die alles te bepalen heeft."

Het is ons niet mogelijk in deze belijdenis ook maar een greintje religie te vinden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 december 1916

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 december 1916

De Heraut | 4 Pagina's