GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Frankrijk. Geen toenadering tot deDuitschers. Het Duitsche comité" van den wereldbond voor vriendschapsarbeid der kerken, ontving van het wereldcomité na den oorlog een uitnoodiging om de vergadering te Oud-Wassenaar bij den Haag bij te wonen, waarbij aan de Duitschers geen enkele voorwaarde werd gesteld Duitschers hebben den wereldbond in de eerste dagen van Augustus van 1914 te Constans.mede opgericht en in Augustus 1915 afgevaardigden naar Bern gezonden tot bespreking van practische vraagstukken, als de zorg voor gevangenen enz.

Te Bern waren allen die deel uitmaakten van den bond tegenwoordig, ook Engelschen en de toen nog neutrale Amerikannen, maar geen Fianschen. In Frankrijk en België waren stemmen opgegaan dat men Duitschers niet zonder beding aan de conferentie te Oud-Wassenaar zou laten deelnemen, ofschoon het Amerikaan Eche, hederal Council BuRetin medegedeeld had, dat het Fransche en Belgische Comité tot „het zenden van afgevaardigden naar die vergadering besloten had, al was het bekend dat ook Duitsche vertegenwoordigers aanwezig zouden zijn" Volgens de Semaine Religieust heeft er in Nov. 1.1. te Lyon een algemeene vergadering plaats gehad van het Fransche protestantisme, waarbij het "bijwonen van vergaderingen tot herstel van den broederband na den oorlog, waar ook Duitschers tegenwoordig zijn, wordt afgekeurd, tenzij dezen berouw toonen en goed willen maken wat verdorven werd. In dien geest werd een motie van de heeren Elie Gounelle en Raoul Ailier aangenomen In een artikel van 17 DcC. over dit onderwerp vat Evangile et Liberie het te Lyon genomen besluit als volgt samen: „De houding die de algemeene vergadering van het Fransche protestantisme tegenover de pogingen tot verzoening met de Duitsche kerken aangenomen heeft, bewijst ten duidelijkste, dat het Fransche protestantisme van geen toenadering wil weten ea ook de Duitschers niet wil toelaten tot het houden van conferenties, voordat de Duitsche Christenen berouw toonen en bereid zijn te herstellen wat bedorven werd".

Deze houding bedroeft ons. Als men meent dat de Duitsche Christenheid onboetvaardig is, laat men dan juist met hen saamkomen om hen tot datgene te brengen, wat men van hen verlangt. Het best zou zijn, als de Fransche Protestanten zelf met belijdenis van schuld voorgingen. Staan alle Kerken niet mede schul. dig aan den wereldbrand? Hebben de apostelen geeischt dat Petrus eerst schuldbelijdenis zou doen over zijn verloochening, eer hij weer tot hun kring werd toegelaten ?

N.-Amerika. Een aanslag op de conscientie. N.-Amerika is het klassieke land van de vrijheid 1 Zoo werd er door velen over gedacht, die in Nederland in de voorgaande eeuw vervolgd werden om den wille van hunne belijdenis en die daarom een toevluchtsoord zochten in de nieuwe wereld. In Amerika zelf is men tot in den laatsten tijd zoo overtuigd, dat daar te lande de hoogste viijheid genoten werd, dat men ten oorlog ging om de oude wereld met diezelfde vrijheid te zegenen. De leening die dit oorlog voeren mogelijk moest maken, werd dan ook de „vrijheidsleening" betiteld. De Evangelist Billy Sunday besloot zelfs om zijn evangelisatiearbeid een tijd lang te staken, om te arbeiden voor het welslagen van de „vrijheidsleening". Althans hij heeft dit aan de regeering aangeboden.

Maar er wordt in Amerika een actie op touw gezet om de vrijheid op ergerlijke manier te belemmeren. Terwijl in Nederland de schoolstrijd tot resultaat verkreeg, dat de bijzondere scholen gelijk gesteld werden met de overheidsschool, wat de bijdragen uit de publieke"kas betreft, zoo heeft men het er in den staat Michigan op gezet om het bijzonder onderwijs te vernietigen. In liet oosten van dien staat vindt men Wayne county. De voornaamste plaats in dit gewest is een vereeniging, welke zich Waynt County Civic Association noemt. De (Amerikaansche) Wachter schrijft hierover:

„Én wat heeft die Wayne County Civic A ssociation nu gedaan ? Volgens de staatswet van Michigan kan ieder die wil een amendement voorstellen op de Constitutie van den staat Michigan. En indien hij een voldoend aantal handteekeningen kan verkrijgen op zijn petitie of verzoekschrift, dan moet zulk een voorgesteld amendement aan de volksstemming onderworpen worden. Welnu, de Wayoe County Civic Association stelt voor dat er aan de Constitutie van den staat Michigan een amendement zal worden toegevoegd, 't welk in 't kort hierop neerkomt dat alle kinderen in den staat Michigan verplicht zullen zijn om tot hun 16de jaar naar de publieke school te gaan.

Ieder, de eenvoudigste, kan direct inzien dat aanneming van dit amendement gehjfc staat met de vernietiging van al onze Christelijke lagere scholen in Michigan. Doch daar zou het niet eens bij blijven. Volgens de staatswet van Michigan moeten thans alle kinderen tot hun I6de jaar naar school gaan. Doch die kinderen zijn op hun 12 de, 13e, minstens op hun 14de jaar reeds door de lagere school. Allen moeten dus nog twee jaar, we zullen nu maar eens zeggen, naar de High School, Zij die op hun 12de jaar door de lagere school komen, moeten zelfs de geheele High School afioopen.

Het amendement komt dus hierop neer, dat het zich niet bepaalt tot de bijzondere lagere school, maar het strekt zich ook uit, tenminste tot op zekere hoogte, tot alle bijzondere scholen voor Middelbaar onderwijs; d. w. z. ook tot alle bijzondere High Schools, Academies, Preparatory Departments van College's of hoe men deze scholen voor middelbaar onderwijs ook noemen wU. Wordt dit amendement aangenomen, geen enkel kind in Michigan zou voordat het zijn 16de levensjaar voltooid heeft eenige soort van bijzondere school voor middelbaar onderwijs mogen bezoeken. Ia andere woorden, niet alleen onze Christelijke lagere scholen zijn daar mee gemoeid, maar ook onze Christelijke High School te Grand Rapids en het Seminary preparatory department aan Calvin College. Doch hetzelfde geldt natuurlijk ook van alle preparatory departments, van alle andere kerkelijke Colleges en van alle private Academies. En nu is er geen kwestie van of het amendement zal aan de volksstemming onderworpen worden.

Reeds een en andermaal heeft de Wayne County Civic Association het geprobeerd. Maar tot dusverre schortte er telkens iets aan de wettigheid der petities.

Ditmaal is er echter geen twijfel aan of de zaak gaat door. Op de petitie staan een voldoend aantal van bona fide, dat is van geldige, handteekeningen. De petitie is reeds ingeleverd bij den secretaris van staat in Lansing. En dit najaar, op den 4den November van dit jaar, zal er in den staat Michigan over dit voorgestelde amendement moeten worden gestemd. Er is dus in den staat Michigan een schoolstrijd ophanden.

We staan aan het begin van een strijd, waarbij het bestaan zelf van al onze scholen voor beide Christelijk lager en middelbaar onderwijs op het spel staat. Stemt straks in November een meerderheid voor dit amendement, wordt dit amendement aangenomen, dan is het met onze Christelijke scholen in Michigan gedaan.

Dan worden onze Christen-ouders beroofd van het recht om hunne kinderen op te voeden overeenkomstig hunne doopsbelofte en de innigste begeerte van hun hart. Gedaan is het dan in onzen goeden staat Michigan met de vrijheid van geweten en godsdienst. Wanneer eenmaal onze godsdienstige vrijheid op schoolterrein met voeten is getreden, is er geen enkele logische reden denkbaar waarom ook straks niet onze godsdienstige vrijheid zal worden aangerand op kerkelijk gebied". Het is te begrijpen dat onze Gereformeerde en Chr. Gereformeerde broeders in Amerika onder dit alles niet stil zitten. Zij hebben een groote beweging op touw gezet om deïe voorgenomen, bij uitstek scherpe resolutie te keeren. Dat ook de Roomschen ^n allen die nog op Chr, religie prijs stellen, daarin hun bondgenooten zijn, spreekt van zelf. Het blijkt al meer, dat de beginselen van h.et Bolsjewisme ingang vinden. "Volgens deze is de Christelijke religie de vijand die moet bestreden worden. Voor het Kremlin te Moskou, het oude paleis der Czaren, waar thans Lenin troont, is in kolossale letters het opschrift uitgehouwen: „Godsdienst is opium voor het volk". De namen van de Ctvic Association in Michigan zijn van hetzelfde oordeel. Mocht het gelukken hun toeleg te verijdelen!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 6 juni 1920

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 6 juni 1920

De Heraut | 4 Pagina's