GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vooralsnog zonder titel - pagina 128

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vooralsnog zonder titel - pagina 128

VU-studenten in het jaar 2000

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

RELIGIEUZE

VERENIGINGEN

de lezing zijn positief, met hier en daar een kritische noot. 'Ik vond het heel interessant, maar op het laatst dacht ik toch dat 'ie alles al een keer gezegd had.' We praten nog even verder over opvoeding en studie. Ook Philippine, (eerstejaars Fysiotherapie, HvA) komt uit een gereformeerd gezin en is lid geworden van Plancius. 'Toch kom ik hier niet in de eerste plaats omdat het een christelijke vereniging is. Ik vind het hier gewoon gezellig, en er zijn altijd mensen met wie je een goed gesprek 128

kunt hebben. We gaan vaak samen uit, ergens eten of de stad in. Die omgang vind ik het belangrijkst, en dan is het mooi meegenomen dat je ook goed over het geloof kunt praten omdat je dezelfde achtergrond hebt.' Na een minuut of tien maant praeses Linda van de Kamp iedereen weer naar binnen te gaan. Het spel van vraag en antwoord verloopt vrij protocollair, maar soepel. Wie een vraag wil stellen gaat staan en wacht op toestemming van de praeses alvorens te spreken. Een meisje steekt een narcis omhoog.' Amica van Dijk, u wilt het woord?' Amica van Dijk gaat staan: 'Mijnheer de Swaan, u zei dat een staat het legitieme monopolie op geweldsuitoefening heeft, maar hoe zit dat wanneer er een coup gepleegd wordt? Een kleine groep uit de samenleving grijpt dan de macht en heeft het monopolie op geweld, hoewel de meerderheid van de bevolking het daar niet mee eens zal zijn.' Ze gaat weer zitten en De Swaan antwoordt. 'In zo'n specifiek geval heb je natuurlijk te maken met een brute vorm van machtsuitoefening, bijvoorbeeld laag overvliegende straaljagers, tanks die door de straten rijden met de geschutskoepels gericht op de huizen; een duidelijke vorm van intimidatie. Je hebt gelijk als je zegt dat zo'n groep de legitimiteit van dat geweld niet van de meerderheid van de bevolking heeft gekregen. Maar zelfs de twee meest brute regimes van de vorige eeuw, namelijk die van Hitier en Stalin, hebben toch geprobeerd de schijn van legitimiteit te wekken. Z e hadden niet voor niets zo'n geweldig propaganda-apparaat. MaxWeber heeft hierover geschreven; hij noemt dat charismatische legitimering. Hitier was natuurlijk voor velen een geweldige spreker en hij kende zichzelf ook zowat een goddelijke status toe. Daarnaast heb je dan nog vormen van legitimering als de traditionele legitimering: het is van oudsher altijd al zo geweest, en dat kan een belangrijk motief zijn in de strijd om de macht.' 'Maar hadden Hitier en Stalin dan niet veel meer macht dan de regering nu?', is het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's

Vooralsnog zonder titel - pagina 128

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's