GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 177

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 177

Een geschiedenis van Natuurkunde en Sterrenkunde aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

[6] Een nieuw laboratorium en een andere universiteit. De jaren 1965-1987

176

inleiding Op 12 oktober 1966 werd er een feestelijke bijeenkomst gehouden ter gelegenheid van de officiële opening van acht nieuwe vu-gebouwen op het terrein aan de De Boelelaan in Buitenveldert, waaronder het academisch ziekenhuis, het natuurkundig laboratorium en het cyclotrongebouw.1 Jonker, Sizoo’s opvolger als hoogleraar-directeur van het natuurkundig laboratorium, hield bij deze gelegenheid een toespraak waarin de ‘innige blijdschap en diepe dankbaarheid’ die voortkwam uit de verhuizing naar het nieuwe laboratorium de opmaat was voor een betoog over studievrijheid en efficiëntie van het wetenschappelijk onderwijs: ‘De beklemming van de oude bekrompen en vaak primitieve behuizing valt weg. Er is een verschiet waarin de realisering van lang gekoesterde wensen mogelijk zal worden en waarin het eindeloze gescharrel met geïmproviseerde noodoplossingen achter de rug is.’ Toch stonden er op het gebied van onderzoek en onderwijs ook veel beperkende maatregelen op stapel, zo voorzag Jonker, en ‘wie in het krachtenveld tussen vrijheid en efficiëntie zijn evenwicht zal willen bewaren, komt telkens opnieuw en overal in het wetenschappelijk onderwijs voor selectie en keuze te staan’.2 Het zou niet voor het laatst zijn dat er over dit onderwerp – studievrijheid en efficiëntie van onderwijs en onderzoek – gesproken moest worden. Vanaf begin jaren zestig groeide de studentenpopulatie in Nederland snel; het werd daardoor onmogelijk de traditionele, vrije opzet van de studie overeind te houden en de overheid nam verschillende maatregelen om de studieduur te verkorten en het onderzoek meer te reguleren. Ook inhoudelijk was de natuurkunde in de jaren zestig en zeventig volop in beweging. Er werd onderzoek gedaan met steeds grotere versnellers, waarmee steeds meer subatomaire deeltjes werden ontdekt. Dit soort onderzoek – ter onderscheiding van de ‘traditionele’ kernfy-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 281 Pagina's

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 177

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 281 Pagina's