GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 329

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 329

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

een vreemde eend in de bijt

328

van de kerkelijke situatie, in het bijzonder rond de kerkdienst.58 Ridderbos had zich daaraan buitengewoon geërgerd en schreef op raillerende toon een artikel waarin hij Dekker eerst belachelijk maakte en vervolgens diskwalificeerde als een gelovige die het wezen van de kerkdienst niet vatte. Ridderbos had in het verslag gelezen dat de kerk nog slechts bezocht werd door sociale en culturele achterblijvers. Weliswaar wilde Dekker alle bestaande kerkelijke instituten en instituties niet zomaar opheffen – er zijn nu eenmaal nog teveel mensen die deze nodig hebben, ‘zwak en achterblijvend als ze zijn in de samenleving’. De kerk zelf is geweldig achterlijk, ze doet net alsof er nog een voor allen geldende waarheid zou zijn. Wat zij eigenlijk van het christendom willen is sociale ethiek, maatschappijkritiek, politiek. Dat het in de eredienst, in het Avondmaal om nog iets anders en diepers zou kunnen gaan, daarover hoort men deze mensen niet. Aldus Ridderbos over Dekker. Het valt op dat Ridderbos op een krantenverslag afgaat en vóór publicatie geen contact heeft gezocht met Dekker. ‘Deze wordt hier, op een manier die aan stemmingmakerij grenst, afgedroogd’, zo nam Firet het voor Dekker in een boze brief aan zijn Kamper collega op.59 Het heeft niet geholpen, want Ridderbos zette enkele maanden later in Trouw de discussie voort. Hij was daartoe door hoofdredacteur Bruins Slot uitgenodigd en herhaalde zijn eerder ingenomen standpunt. Het enige verschil was dat de toon waarop hij zijn aarzelingen uitte minder badinerend was.60 Als we nu weer terugkeren naar de genoemde discussies over de theologische studie, is duidelijk waar de aarzelingen vandaan kwamen. Op zijn minst kan gesteld worden dat zij die vragen hadden bij een andere invulling van het curriculum door de Kamper hoogleraren Plomp en Ridderbos gesteund werden. Daarnaast wees ik reeds op soortgelijke weerstanden tegen de invloed van de sociologie op de theologie te Utrecht. Ondertussen onthult Firet ook iets van de spanning waarin de faculteit verkeerde, wanneer hij spreekt over stemmingmakerij. Haar medewerkers lagen voortdurend onder vuur: Kuitert, Baarda, Augustijn, en nu Dekker. Binnen enkele weken na het artikel van Ridderbos zou de zaak escaleren met het proefschrift van Wiersinga. Ook Plomp moet het wel heel hoog hebben gezeten, want toen Dekker in 1975 tot lector benoemd zou worden aan de vu, diende hij bij deputaten een protest in. Voor een kerkordelijk denkend man als Plomp

Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 328

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 329

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's