De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 19
Rede bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
21 voor
ons
onderwerp
v a n uiterst g e w i c h t .
B e l l a r m i n u s redeneert
daar ter plaatse a l d u s : •*) D e m e n s c h bestaat v a n nature uit vleesch en geest en hij dus
een
natuur,
gemeen heeft
is.
tot
het
wil
tot
een
strijd
te
die
deels
Vandaar
met de
dat
hij
dieren deels met de
door
l i c h a m e l i j k en
heeft
engelen
z i n en begeerte een n e i g i n g
zinnelijk g o e d en d o o r verstand
het geestelijk en verstandelijk g o e d .
en
H i e r u i t n u ontstaat
en uit d i e n strijd de zeer g r o o t e m o e i e l i j k h e i d o m w e l
handelen. A l s g e n e e s m i d d e l v o o r deze k r a n k h e i d en z w a k h e i d ( m o r b u s
l a n g o r ) der m e n s c h e l i j k e
natuur,
et
w e l k e uit den toestand der materie
ontstond, v o e g d e
de g o d d e l i j k e v o o r z i e n i g h e i d den m e n s c h t o e
zekere
uitnemende
gave,
welke
als een
t.
w,
de o o r s p r o n k e l i j k e g e r e c h t i g h e i d
g o u d e n t o o m (fraenum a u r e u m ) het lager aan
het
h o o g e r en het h o o g e r d e e l aan G o d g e m a k k e l i j k o n d e r w o r p e n h i e l d . Deze
oorspronkelijke
additum val
de
niet
essentieel
mensch
dezen
natuur o n g e d e e r d .
gerechtigheid maar
was dus een d o n u n
accidenteel.
gouden
toom
D e toestand
En
toen
afwierp,
nu
superin
den
bleef dan o o k de
van den m e n s c h na den v a l ver-
schilt dan o o k niet meer v a n A d a m s toestand
in p u r i s n a t u r a l i b u s ,
dan een die g e p l u n d e r d , v a n een die naakt i s . E n n a d r u k k e l i j k v e r z e k e r t B e l l a r m i n u s , dat de c o r r u p t i e der natuur niet v o o r t k o m t uit g e m i s v a n eenig n a t u u r l i j k g o e d , n o c h uit het opk o m e n van eenige k w a d e h o e d a n i g h e i d , m a a r alleen uit het verlies, wegens A d a m s zonde, v a n het b o v e n n a t u u r l i j k De
concupiscentie
als v o o r t k o m e n d e
dan o o k , v o l g e n s B e l l a r m i n u s , den m e n s c h Vlak
tegenover
belijdenis
der
goed.
e x c o n d i t i o n e materiae is natuurlijk.
dit r o o m s c h belijden v a n ons leerstuk staat de
Luthersche
Kerk.
M e n v i n d t deze w e l niet i n de
A u g u s t a n a m a a r dan t o c h i n de d o o r M e l a n c h t o n opgestelde logie;
88
) i n de F o r m u l a Concordiae 35
Confessie,
)
die
8 4
Apo-
; ) en eindelijk i n de S a x i s c h e
d o o r M e l a n c h t o n i n 1551,
v o o r het
Trentsche
C o n c i l i e , o p b e v e l v a n K e u r v o r s t M a u r i t s , w e r d opgesteld.
Wan-
neer
blijkt,
dat
men de
deze
roomsche
symbolen
met
elkander
v o o r s t e l l i n g der
v e r w o r p e n is.
R e e d s L u t h e r had i n zijn v e r k l a r i n g o p Genesis 3
iustitiam
non
separatum
fuisse a
aan
quoddam
natura
hominis,
de
menschelijke
donum
als
gezegd:
accidenteel
iustitia o r i g i n a l i s als
superadditum,
accederet,
dus
v e r g e l i j k t , dan
donum, sed
quod
fuisse
natuur,
ab
extra
vere
natu-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890
Inaugurele redes | 38 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890
Inaugurele redes | 38 Pagina's