GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 39

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

AANTEEKENINGEN. ) Vgl. C . B U R S I A N , Geschichte der classischen Philologie in Deutschland. München und Leipzig 1883. Druck und Verlag von R. Oldenbourg, II, pag. 1 2 1 7 ; L . M Ü L L E R , Geschichte der klassischen Philologie in den Niederlanden. Leipzig, Teubner. 1869. x

2

3

) t. a. p. ) Uitgegeven in 1 5 6 5 ; vgl. B E R N A Y S : Joseph Justus Scaliger (Berlin

1855), pag.

269.

) In 't bijzonder moet hier gewezen worden op de verschillende jaargangen van het tijdschrift M n e m o s y n e , onder redactie van 4

S.

A. N A B E R , J.

VAN LEEUWEN

en

I.

M . J.

VALETON.

) Vgl. b. v. U E B E R W E G , Untersuchungen über die Echtheit und Zeitfolge Platonischer Schriften und über die Hauptmomente aus Plato's Leben. Wien, 1861, pagg. 189 sqq.; daartegen R. H . W O L T J E R , De Piatone Prae-Socraticorum philosophorum existimatore et iudice I. pag. 18, adn. 2. Overigens zie men J. W O L T J E R , Overlevering en K r i tiek, Amsterdam, 1886, pag. 26. 5

) J. W O L T J E R , Overlevering en Kritiek. Rede gehouden bij de overdracht van het Rectoraat der Vrije Universiteit, den 2 0 October 1HH6. Met eene Bijlage betreffende de Verisimilia van A . PIERSON en S. A. N A B E R . Amsterdam, J. A . Wormser, 1886. ) Hierdoor is het gebruik van de benaming: »Kritisch-rationalistische school of richting" m. i. voldoende gerechtvaardigd. Men zal mij tegenwerpen, dat ik niet voldoende onderscheid; dat hyperkritiek en rationalisme geheel ongelijksoortige dingen zijn, ieder behoorend tot gansch afzonderlijk terrein. Ik meen echter deze objectie door wat ik boven neerschreef, reeds vooruit ontzenuwd te hebben: inderdaad gaan hyperkritiek en rationalistische beschouwing niet slechts in de praktijk veelal samen, maar ook theoretisch hooren ze bijeen: één beginsel ligt aan beide ten grondslag en ééne methode volgen ze: het stellen van eigen inzicht of opvatting boven de overlevering, en het daarnaar handelen. 6

8TEN

7

) Ik ga hier uit van de opvatting der philologie, zooals die nader is ontwikkeld door den Hoogleeraar J. W O L T J E R i n : De Wetenschap van den Logos, rede bij de overdracht van het rectoraat der V . U . te Amsterdam op 20 Oct. 1891. Amsterdam, J. A. Wormser. ) Die Philosophie der Griechen in ihrer geschichtlichen Entwicklung dargestellt. Leipzig. Reisland. ík heb hier alleen het oog op die dee8

9

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's