Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 29
Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
30
der
verbaasde
menschheid in het beeld van den stervenden
Sokrates voor oogen te stellen het probleem v a n het leven, i n al zijn benauwende zwaarte, maar die ook in dienzelfden Phaedo de hoogste gevonden
solutie geeft, die buiten de Verlossersidee o m k o n w o r d e n ; los te laten a l het aardsche als onredbaar
verloren, en de ziel op te voeren het onzienlijke en onstoffelijke. Deze
1 3 1
tot de eeuwige sferen van
)
strooming komt w e l i n P l a t o het duidelijkst aan het
licht, maar
toch beheerscht
zij ook het gansche denken vóór
hem. D e n een vervult zij meer,
den ander
m i n d e r ; den een
alleen naar den vorm, den ander ook naar den i n h o u d ; de een weet zich er klaarder en bewuster rekenschap van te geven, en i n meer wetenschappelijken v o r m : zulk een noemt men dan wijsgeer; de ander drukt zich uit naar 's dichters aard en wijs; j a een derde stelt zich antithetisch tegen haar over. 132) Maar, hetzij thetisch, hetzij antithetisch, hetzij meer, hetzij minder, er door beheerscht mentarische verstaat
worden ze allen, veel meer dan uit de frag-
overblijfselen
blijkt; en wien dat bevreemdt, die
niet het kenmerkende
beteekenis
v a n deze strooming, die v a n
en gewicht moest zijn, omdat ze v o o r k o m t uit het
leven, zoekt naar het leven, en daardoor wortelt in het l e v e n ; omdat de menschheid, wier ziele lijdt wijl ze het waarom niet kan vinden in den treurgang der dingen, geen ruste kan vinden, voor ze rust in G o d . Vraagt ginselen
G e me dan ten slotte, hoe naar den eisch onzer bede philologie ten opzichte van deze dingen heeft te
staan, dan is mijn antwoord d i t : Ik heb U in deze oogenblikken gewezen op eene mystischreligieuze richting, die de G r i e k s c h e o n t w i k k e l i n g in de zesde en vijfde, ten deele o o k n o g i n de vierde
eeuw
beheerscht;
ik heb U trachten aan te toonen, hoe deze richting, antithetisch staande tegenover het G r i e k s c h e volk in zijn sociaal en politiek leven, desniettemin eene zijde van den G r i e k s c h e n geest vertegenwoordigt, die zeker niet de minst belangrijke i s ; hoe deze strooming niet alleen aan de philosophie in 't algemeen cachet
heeft
gegeven, maar ook op de andere
lyriek
en drama, een overwegenden
slotte,
hoe dit mystisch-religieuze
haar
literatuur, op
invloed heeft g e h a d ; ten
element
door
de kritisch-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904
Inaugurele redes | 69 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904
Inaugurele redes | 69 Pagina's