GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 9

Rede uitgesproken ter aanvaarding van het ambt van hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik kom tot H E R B E R T SCHÖFFLER, dien de g o d s d i e n s t - s o c i o l o g i s c h e studiën v a n T R O E L T S C H en W E B E R 31) er t o e b r a c h t e n , v e r w a n t e o n d e r ­ zoekingen t e b e g i n n e n o p litterair-historisch g e b i e d . D a a r a a n danken wij zijn Protestantismus und Literatur (Leipzig, 1 9 2 2 ) . N i e u w e w e g e n n a a r de E n g e i s c h e letterkunde der 18de e e u w , z o o dient hij zijn b o e k v e r d e r a a n . W a n t v e r r a s s e n d e uitzichten, r o e m t hij, h e b b e n zich v o o r hem g e o p e n d : uitzichten op de g a n s c h e E u r o p e e s c h e literatuur-ontwikkeling. D e b e k e n d e g r o o t e feiten uit het geestelijk leven der 18de e e u w : de v e r z w a k k i n g v a n het classicisme, het o n t s t a a n van den moraliseerenden r o m a n en het v e r w a n t e b e t o o g , het o p k o m e n der g e v o e l s p o ë z i e , de m a a t s c h a p p e l i j k e en cultureele stijging v a n de burgerklasse, de a c h t e r ­ uitgang v a n het d o g m a t i s c h en bijbelsch christendom, de a l g e m e e n e zucht tot philosophie, k o r t o m de A u f k l ä r u n g en de p r a e - r o m a n t i e k , zet S C H ö F F L E R , o p g r o n d v a n een zéér o m v a n g r i j k statistisch materiaal, dat o v e r drie e e u w e n E n g e l s c h e literatuur- en k e r k g e s c h i e d e n i s g a a t , in e e n n i e u w v e r b a n d , onderling e n m e t w a t v o o r a f g i n g . D e ontzaglijke t o e n e m i n g der „ s c h ö n g e i s t i g - w e l t l i c h e " literatuur, en den d o o r g a a n s moralistischen g e e s t d a a r v a n , schrijft hij t o e a a n de openstelling v o o r dergelijke lectuur v a n de g r o o t e , calvinistisch-puriteinsche volkslagen, dissenters en a n g l i c a n e n , die tot n o g t o e d a a r v a n nauwelijks w a r e n a a n ­ g e r a a k t . D e verslapping v a n het d o g m a t i s c h g e l o o f en v a n de v r o e g p r o t e s t a n t s c h e „ a s c e s e " , als hij het n o e m t , m e t het w e g v a l l e n v a n het v o l s t r e k t e , s c h o o n o n g e s c h r e v e n , v e r b o d v o o r alle predikanten v a n a c t i e f a a n d e e l a a n dergelijke literatuur w a r e n d a a r v a n de o o r z a a k . D e c a t a s t r o p h e v a n S a l t e r s ' H a l l 32) s het c e n t r a l e p u n t ; dat de m e e r d e r h e i d der p r e s b y t e r i a n e n de o n d e r t e e k e n i n g der confessie v e r w i e r p , b e w e e s de ineenstorting der o u d e calvinistische w e r e l d b e s c h o u w i n g v o o r aller o o g e n . D o c h de b e h o e f t e a a n stichting en herderlijke leiding v e r d w e e n m a a r niet z o o p l o t s e l i n g ; en de g e e s t en het milieu van de pastorie b l e v e n w e r k e n o f n a w e r k e n in de a u t e u r s : de predikanten en hun kinderen. Z o o denkt SCHöFFLER in é é n slag alle t o e n m a l i g e stoffen en m o t i e v e n t e kunnen v e r k l a r e n : natuur, nacht, eenzaamheid, kerkhof, d o o d ; n a t i o n a a l verleden, v o l k s l e v e n , dialect, bijgeloof, volkspoëzie, de keltische o v e r l e v e r i n g e n . Z o o b e t e e k e n e n D E F O E , Y O U N G , RiCHARDSON, MACPHERSON e. t. q., met hun g e w e l d i g e n invloed o o k o p het continent, in den g r o n d niet anders dan het vrij k o m e n v a n alles, w a t tot nog t o e in het kerkelijk v e r b a n d had o p g e s l o t e n gezeten. w

a

E é n v e r d i e n s t e kan SCHöFFLER n o g het s t r e n g s t e calvinisme, dat in 16de en 1 7 d e e e u w den t o o n had a a n g e g e v e n , t o e k e n n e n : de predikanten h e b b e n m e t allen ijver de belijders tot een lezend v o l k g e m a a k t ; en zoo het lezerspubliek der 18de e e u w g e v o r m d . M a a r w a t zij het te lezen g a v e n , w a s niets dan B i j b e l , m a r t e l a a r s b o e k , d o g m a t i e k en piëtisme. M i l l i o e n e n h e b b e n er geleefd en zijn g e s t o r v e n zonder e e n i g e belletrie. Z o o l a n g het zuivere C a l v i n i s m e h e e r s c h t e , in E n g e l a n d o f o o k in a n d e r e landen, is d a a r in „ w e r e l d l i j k - s c h o o n e " letteren, o f é é n i g e zinnen-cultuur, n o o i t iets n o e m e n s w a a r d s v e r r i c h t 33). J , v o o r g o e d schijnt zulk e e n volk w e l a e s t h e t i s c h n e e r g e d r u k t ; n o g w e e t de E n g e l s c h e middenstand niet zuiver kunstzinnig te o o r d e e l e n . D u i t s c h l a n d heeft e r o o k o n d e r geleden, s c h o o n niet zoo v e e l . F r a n k r i j k het minst. a

1!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 januari 1925

Inaugurele redes | 31 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 januari 1925

Inaugurele redes | 31 Pagina's