GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Eenige opmerkingen over de verhouding van handelsrecht en arbeidsrecht : voorstellen omtrent de arbeidsovereenkomst ter zee - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eenige opmerkingen over de verhouding van handelsrecht en arbeidsrecht : voorstellen omtrent de arbeidsovereenkomst ter zee - pagina 9

Rede bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor een deel is de materie nog al eenvoudig. Toen op 13 Juli 1907 de nieuwe titel over de arbeidsovereenkomst in ons Bur­ gerlijk Wetboek werd ingelijfd, was tegelijkertijd in artikel 1637 z. lid 1 van dat Wetboek vastgesteld: „ D e bepalingen van dezen titel zijn niet van toepassing op de arbeidsovereenkomst tusschen de reederij en den schipper en op die tusschen den schipper en de scheepsofficieren en scheepsgezellen, behoudens de bepaling van artikel 754 van het Wetboek van Koophandel". In de Memorie van Toelichting op het eerste wetsontwerp tot de herziening van ons stellig zeerecht, in datzelfde jaar aan den Raad van State aangeboden, werd echter beloofd een „Zeemanswet" en wel zulk een wet, die niet slechts de gewijzigde bepalingen betreffende de arbeidsovereenkomst van kapitein, officieren en scheepsgezellen, en het grootste deel van de tucht­ wet zou bevatten, maar waarbij ook rekening zou worden gehouden met de voorgestelde regeling der ongevallenverzeke­ ring tot de zeelieden, alsmede met de voorgestelde regeling der ziekteverzekering. Die Zeemanswet zou dus, naar Cleveringa terecht concludeert, worden een wetboek van zeearbeidsrecht. Een gedachte, welke bij dezen kenner van ons zeerecht, hartelijke sympathie o n t m o e t ) . 10

De zaak is echter geheel anders geloopen. In 1907 verscheen in het Staatsblad de wijziging der Schipperswet houdende regeling betreffende toelating als schipper op koopvaardij­ schepen en het aan boord daarvan in dienst hebben van stuur­ lieden en machinisten, een wet, die meerdere bepalingen van zee-arbeidsrecht bevat en die belangrijke Koninklijke Besluiten ter uitvoering van verschillende bepalingen dier wet tot gevolg had. In 1909 volgde de Schepenwet, waarin o.a. in de artikelen 48 tot 51 verschillende maatregelen van tucht werden vastge­ steld. In 1915 kwam de reeds vermelde oorlogszeeongevallenwet tot stand, in 1919 uitgedijd tot de zeeongevallenwet, het nieuwe zeerecht van 22 December 1924 wijzigde ook den titel van het Wetboek van Koophandel „van den schipper" (artikelen 341 W . v. K. seqq.). Kortom allerlei stukken, die deel zouden moeten uitmaken van een zeearbeidswet, werden stuksgewijs bij afzon­ derlijke wet of wetswijziging (ook latere) geregeld en toen in 1921 Minister Heemskerk de Commissie Molengraaf f een opdracht verleende tot wijziging van het arbeidscontract ter zee, kon die opdracht heel beperkt luiden, „te onderzoeken, hoe de arbeids­ overeenkomst tusschen den reeder eenerzij ds en de kapiteins

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 september 1930

Inaugurele redes | 38 Pagina's

Eenige opmerkingen over de verhouding van handelsrecht en arbeidsrecht : voorstellen omtrent de arbeidsovereenkomst ter zee - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 september 1930

Inaugurele redes | 38 Pagina's