GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1909-1910 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 159

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

153 Moeten de kinderen in slechte banken scheef zitten, de mogelijkheid blijft bij de goede bestaan, zoodat de aandacht van den onderwijzer hierop blijvend gericht moet zijn, opdat minder dan tot dusverre het scheef worden plaats vinde. Ieder die bij een keuring aanwezig is, moet erkennen dat het erger is, dan wel vermoed wordt; vooral bij meisjes treden de gevolgen vau den verkeerden schrijfstand het sterkst voor den dag. De leermiddelen. Ook op deze doet de hygiëne haar invloed gelden, daarvoor behoeft men slechts een vergelijking te maken tusschen de leesboekjes van vroeger en thans. Dat thans meer op papier dan op de lei geschreven wordt, is grootendeels ook aan haar toe te schrijven al moge een paedagogisch beginsel mede den doorslag geven. Het zou mij echter te ver voeren hierop nader in te gaan. Worden aan de localiteit, het meubilair en de leermiddelen bepaalde eischen gesteld, met het oog op het welzijn van het kind, ook het kind zelf is niet buiten beschouwing gebleven; in den laatsten tijd zelfs meer dan ooit de belangstelling genietend, met het gevolg, dat zich in vele landen het schoolartsen-instituut ontwikkeld heeft. Het doel, dat beoogd moest worden, is in verschillende landen anders opgevat. Duitschland wilde het kind beschermen tegen de lichamelijke nadeelen van het schoolleven. Het practische Engeland maakte gebruik van de gelegenheid dat vele kinderen bijeen waren, voor de toepassing van de sociale hygiëne. Amerika meende aldus vele infectie-ziekten te kunnen voorkomen. Ook ten onzent is het tot stand gekomen, en ontwikkelt zich geleidelijk, trots de bestrijding, welke vooral van Christelijke zijde gevoerd wordt. Dit kan geen verwondering wekken, want de bestrijding geschiedt met argumenten, die in hoofdzaak betrekking hebben op de verkeerde wijze waarop het aangediend is, en dus alle kracht missen. Op de vraag: moeten er schoolartsen zijn, antwoord ik dan ook, wel natuurlijk! Tal van vragen, de gezondheid der kinderen betreffende, wachten op een antwoord ; vragen, welke niet door den paedagoog, doch alleen door den geschoolden arts tot een oplossing gebracht kunnen worden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 204 Pagina's

1909-1910 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 159

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 204 Pagina's