GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1931 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 76

Bekijk het origineel

1931 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 76

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

72 liseerd. Het lust mij niet op deze zaak in te gaan. De argumenten van Hepp zijn reeds meermalen weerlegd ^). Alleen willen wij voor de curiositeit mededeelen, dat nu zelfs al ontkend wordt, dat in den Bijbel in geocentrischen zin gesproken wordt. Om dat waar te maken, moet Hepp een andere exegese geven van den bekenden tekst uit Jozua 10 : „Zon, sta stil te Gibeon en gij maan in het dal van fljalon. En de zon stond stil en de maan bleef staan." Dit is echter een klein kunstje. Deze nieuwe exegese n.l. Hij zegt : Deze teksten hebben niets met de beweging der zon te maken, want het woord zon beteekent hier zonneschijn! Na al deze uitweidingen komt de auteur weer tot de hoofdgedachte van zijn vierde lezing: Het wereldbeeld der sterrenkunde mag de Christen niet aanvaarden. Eenigszins grappig is de bewering : the heliocentric standpoint has long since been let go. Hij meent, dat het wereldstelsel van Copernicus heeft afgedaan. Dit is onjuist De ontdekking van Copernicus had betrekking op het planetenstelsel. De wereld der vaste sterren lag, zoolang telescopen ontbraken, geheel buiten het arbeidsterrein der astronomen. Copernicus heeft betoogd, dat de zon het middelpunt is van het planetenstelsel en wij gelooven het nog. Het schijnt, dat de auteur niet zoo geheel vertrouwd is met de resultaten der sterrenkunde, die hij bespreekt. Er komen in dit gedeelte van het boek tenminste wonderlijke beweringen voor. B.v. dat Nijland beweerd zou hebben, dat er slechts 100.000 sterren zichtbaar zijn. Of deze zin : De banen der sterren kunnen niet langer geteekend worden als cirkels en ellipsen, maar denkbeeldige ovalen moeten te hulp geroepen worden. Of ook : Kapteyn zag de beweging der sterren als twee zwermen vliegen, die door elkaar vliegen en ieder voor zich spotten met iedere regelmaat. De conclusie van Hepp is : The state of the question can be put thus : the need for a world-image is greater today than ever before. Neither the ancient nor the modern world-image can supply the need. Immediately the question arises : Can Calvinism? According to my conviction, most certainly. Calvinism has its own world-view; out ot this it can come to its own conception of the universe (bladz. 177). De eerste voorwaarden zijn, dat wereldbe1) Zie b.v. mijn artikel „Hef Oud^Oostersch Wereldbeeld en de Bijbel" in Geref. Theol. Tijdschrift, Jrg. XXVUI, bladz. 53.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1931

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 88 Pagina's

1931 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 76

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1931

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 88 Pagina's