GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1932 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 132

Bekijk het origineel

1932 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 132

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

126 meer speciaal betreft zijn weigering om voor zijn broeder zaad te verwekken. Wij gelooven niet, dat dat hier alleen de bedoeling is. Maar iedereen zal toch toegeven, als wij geen enkel ander gegeven bezaten dan dit, dat we dan toch wel tamelijk zwak stonden. Het betreft hier immers dan in elk geval een afwijken van de normale cohabitatie om verkeerde, zondige redenen, zoodat hiermee nog niet persé gezegd is, dat dat ook steeds ongeoorloofd is, in geval er overwegingen van anderen aard toe leiden. Daar komt bij, dat dit argument alleen iets zeggen zou voor Bijbelgeloovigen in enger zin, terwijl het toch èn tegenover menschen uit onze eigen Christelijke omgeving èn tegenover de menschen uit de wereld van groot belang is, dat wij maar niet met een beroep op een tekst volstaan, maar ook in deze een standpunt kiezen, samenhangend met het geheel van onze Christelijke levensvisie meer in het bijzonder in verband met het geheel van onze Christelijke huwelijksbeschouwing. Wat is nu, volgens Bijbelsche opvatting, het wezen van het huwelijk? Let wel, waarvoor geeft de bijbel ons geen definitie, geen algemeen oordeel in den geest van zoo'n Roomsche lex aeterna. De Bijbel laat ons dat zien in de concrete werkelijkheid. Hij beschrijft ons, zoo vol van de schoonste plastiek, hoe de mensch zich eerst eenzaam en incompleet voelt en hoe God daarom uit den rib van Rdam. hem een vrouw formeert, opdat die twee waren èèn vleesch zouden zijn. Wij kunnen hier vanzelf niet breed op ingaan. Maar wat ons treft is wel ten eerste, dat de vrouw aan den man gegeven wordt tot hulp, opdat ze elkaar zouden aanvullen, èn ten tweede, dat die huwelijksband niet alleen een geestelijke, maar naar Gods bestel ook uitdrukkelijk een lichamelijk karakter zou dragen. En zoo in dien geest zien we in den Bijbel in het vervolg geregeld het huwelijk ons beschreven. /\ls het echte gelukkige huwelijk wordt ons telkens voorgehouden het huwelijk, waar man en vrouw geestelijk en lichamelijk harmonisch samenleven. Dat lichamelijke, het is heel opmerkelijk, vindt men in den Bijbel nooit voorgesteld als iets, dat eigenlijk wat minderwaardig is. Geen sprake van, het draagt een even zuiver, zelfs heilig karakter als de geestelijke liefde. Paulus durft het zelfs aan het huwelijk en dat ook naar die zijde, te zien als zinnebeeld van het innige levensverband tusschen Christus en zijn gemeente. Trouwens — en dat lijkt me hier van het allergrootste belang — de Bijbel kent heelemaal niet die mechanische

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1932

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 154 Pagina's

1932 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 132

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1932

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 154 Pagina's