GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1940 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 63

Bekijk het origineel

1940 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 63

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

47 waaruit alle uitgangen des levens zijn, of den „mwendigen mensch" (tegenovei den uitwendigen mensch" die als het lichaam dezeb d o o d s " verdorven en ontbonden w o r d t ) . Terwijl dus de traditioneele scholastisch-Aristotelische anthropologic de dichotomie tusschen ziel en lichaam m den tijd zoekt loochent de W d W iedere dichotomie m den tijdelijken samenhang van het menschelijk bestaan ZIJ zoekt daarentegen m schriftuurlijke lijn de dichotomie op de grens tusschen het tijdelijk bestaan en zijn boven-tijdelijken wortel XXII D a a r m e d e verdwijnen voor h a a r de onvruchtbare probleemstellingen, welke uit de valsche dichotomie noodzakelijk voortvloeien In de kennistheorie vervalt daarmede de traditioneele metaphysische probleemstelling hoe de anima rationalis" kennis kan verkrijgen van de werkelijkheid ,,an sich" Niet m een substantieel complex van tijdelijke bewustzijnsfuncties, maar m de den kosmischen tijd transcendeerende ik'heid ligt het centrum en uitgangspunt der kennis (Vgl over den kosmischen tijd" stelling X X I V ) In de tijdelijke Vv erkelijkheid bestaat niets an sich" los van die modale aspecten u a a n n de menschelijke kenfuncties fungeeren D e structuur der menschelijke ervaring is identiek met de structum der kosmische werkelijkheid de laatste met m den zm van het positivisme dat de physisch-psychische aspecten der werkelijkheid mcl de volle realiteit gelijk stelt maar m den integralen zm van de totaliteit aller tijdelijk modale aspecten en individualiteits-stiucturen welke de mensch m zijn religieus zelf- en godsbewustzijn te boven gaat XXIII T e g e n o v e r het nnelleerend functiebeqiip van het moderne functionalisme dat de modale sfiuctuui der werkelijkheid uitschakelt stelt de W d W h a a r modaal functiebeqnp dat ledeie pogmg tot theoretische ehmmeermg van de modale grenzen tusschen de aspecten der werkeliikheid afweert T e g e n o v e r de functionalistische poging heel de tijdelijke werkelijkheid m een systeem van "^uncties op te lossen, maakt zij de mdividualiteits-structuren der werkelijkheid geldend welke ook met het modale functiebegrip niet te benaderen zijn daar zij als bouwprmcipes van mdwidueele totalitetten, de grenzen der modale functies overspannen XXIV D e mdividualiteits-stuictiiren dei werkelijkheid hebben met het tiadioneele substantiebegrip niets uitstaande ZIJ zijn (evenals de modale stiucturen) mhaerent aan den ko mischen tijd die alle modale aspecten overspant en in ieder de-ei aspecten een modale functie heeft ( D e tijd" der algemeene relativiteitstheorie IS dus slechts een modale tijdsfunctie welke m hel aspect der beweging fungeert)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 150 Pagina's

1940 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 63

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 150 Pagina's