1946 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 207
197 stellen E e n psychologische theorie, in casu de psycho-analyse, zal ,iooit als Psychologie ( d i als samenvattende beschouwing over het psychische) vanuit een s t a n d p u n t van Christelijke ethiek a a n v a a r d kunnen worden, zoolang de geest, het geweten, niet zelfstandig blijft (ook genetisch) tegenover de drift Er mag wel een onderlinge beïnvloeding van geest en drift zijn •— die is er (denk aan zelf-kwelImg, geest-drift en h a r t s - t o c h t ) , doch geen herleiding, ook genetisch niet Z I J zal als methode a a n v a a r d kunnen worden tot en met de evidentie voor den patient van het psychisch conflict, dat van onbewust bewust w o r d t D a a r b o v e n uit zal zij niet a a n v a a r d k u n n e n worden voor zoover zij on-aannemelijke ethiek en levens-beschouw m g overdraagt, of tendeert over te dragen Als dnftpsychologie is zij ook genetisch te a a n v a a r d e n , zelfs m haar theorie van de ontwikkelmgstrappen der libido en de fixatiepunten en regressies zelfs m haar t h o n e der dnft-menging (libidoen agressieve drift) D e norm is dan die aan elke empirische w e t e n schap te stellen •— die der waarheidsgetrouwheid Als empirische psychologie is zij goed, met als Psychologie ,,überhaupt" W e l als psychologische theorie, met als theorie van het psychische, w a a r i n het geheel vervat is Tenslotte blijft de vraag hoe de geloofs-ethiek staat tegenover de beoefening der psycho-analyse d i tegenover het mede empirisch bezig zijn, het mede-bouwen Sympathiek T e lang heeft men tusschen de regels der psycho-analyse alleen relativisme, subjectivisme en eudemomsme kunnen lezen D e geloofsethiek openbare zich nièt tégen de psycho-analyse, doch in de psycho-analyse W i l men de psycho-analyse bestrijden, dan moet men dit van binnen uit met van buitenaf doen H a a r basis van feiten is te groot D e patient leere de kracht der geloofs-ethiek kennen, zij het met met woorden, dan toch m houdingen D a n ontvangt hij steun in zijn strijd tusschen drift en geest, met vanuit een objectivistische, n g o u r e u s e ethiek Doch vanuit een ethiek, die h a a r doel stelt m de herstelde harmonie tusschen de norm uit den bijbel en hetgeen de patient beseft tot zijn vrede te dienen Ook de arts, die op den achtergrond van zijn werk de geloofs-ethiek bezit, zal krachtens het groot bijbelgebod der naastenliefde worstelen om de gezondheid van zijn patient Krachtens datzelfde beginsel zal hij echter m de overdracht de reinheid der distantie evenzeer bewaren als F r e u d dat eischt, en hij zal dat, gerugsteund door de ethiek te beter kunnen M a a r tevens zal hij m het voor- en onbewuste met Jung zoeken n a a r verdrongen religie, zelfs de droomen zullen hem helpen En dan zal de patient, tot klaarheid en bewustheid komend, vragen ook n a a r den geestelijke en w a t die hem te zeggen heeft, vanuit een christelijke ethiek, en een levens- en wereld-beschouwing, die de belijdenis der kerk tot haar groot en goed bezit heeft D e arts, als arts, kenne de w a a r d e van de christelijk-religieuse
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 248 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 248 Pagina's