GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 64

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 64

Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

02 Maar keeren wij dan nu uit het eertijds tot het h e d e n terug en laat \ mij u mijn gedachten uiteenzetten, hoe de beoefening der ethiek in de | Gereformeerde Theologie moet geschieden naar de behoeften van .onzen tijd. / Vóór alles sta hier op den voorgrond, dat dit rekenen met de behoeften van onzen tijd er nooit toe mag leiden om bij die beoefening haar het karakter van ethiek in de Gereformeerde Theologie te doen verliezen. Deze Theologie, na een winterslaap, gelijk ik zeide, van een eeuw weer tot ontwaking en bezinning gekomen, heeft ook in haar ethiek de aansluiting te zoeken met het verleden, en wel met dat moment in haar verleden, waar de ontwikkeling nog zuiver was. Wijl dat moment, wat de ethiek betreft, naar ik heb trachten aan te wijzen, met haar beoefening door VOETIUS is gegeven, moet de beoefening in het heden dus bij VOETIUS weer aansluiten. Een ethiek alzoo in Voetiaanschen geest. Hierin ligt nu tweeërlei eiscli dien men haar stellen mag, en wel een formeele en een materieele.. Onder den formeelen versta ik dit. Heb ik, in het eerste deel mijner rede, gewezen op het verschil tusschen theoretische en practische ethiek en de eerste als wetenschap, de tweede als toepassing van die wetenschap of ,,angewandte" ethiek omschreven, de ethiek in de Gereformeerde Theologie ^' heeft, zal zij ook formeel in zuiver spoor loopen, dit karakter van ,,angewandte" of practische ethiek te blijven dragen. Immers de beantwoording der twee vragen: wat zedelijk.js? en: hoe het zedelijke ontstaat? vragen waar zoovele anderen mee samenhangen, blijve op het domein der theoretische ethiejk. Op die vragen nu kan een antwoord worden gezocht óf in de philosophic óf in de Theologie. Wijl haar beantwoording ten slotte afhankelijk is van ,,synthetische oordeelen a priori", die juist omdat zij aan- alle ervaring voorafgaan, niet gezien maar geloofd worden, bij voorbeeld het geloof aan creatie of het geloof aan evolutie, liggen deze vragen zoowel in de philosophic als in de Theologie, voor een groot deel althans, op het gebied der credenda. In den bloeitijd der Gereformeerde Theologie nu behoorden deze credenda, gelijk wij gezien hebben, tot de dogmatiek en zijn alleen de facienda het object der ethiek, j Zoo was het ook bij VOETIUS, die de Theologia practica, zooals wij weten, indeelde als T h e o l o g i a m o r a l i s sive d e c a l o g i c a et c a s u u m ij c ö n s i e n t i a e , en A s c e t i c a . Niet alsof ook deze practische ethiek met de twee bedoelde vragen en wat met haar saamhangt geen rekening zou hebben te houden. VOETIUS en ook anderen onzer theologische moralisten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897

Rectorale redes | 92 Pagina's

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 64

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897

Rectorale redes | 92 Pagina's