GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 70

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 70

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

68 te kunnen spreken, ik zal u eene /vwaig openbaren waarbij alle menschelijk weten verbleekt als het starrenlicht bij de stralen van de ochtendzon. En zoo gaat het met al die woorden en begrippen. Zij krijgen door de openbaring van den Geest, die de diepten Gods onderzoekt, een inhoud, dien het oog niet zag, het oor niet hoorde en die in het hart niet opklimmen kon. Ons tweede bezwaar gold het wezen j ^ r r e l i g i e , gelijk reeds werd opgemerkt bij het schetsen en verklaren van deze beweging. Daarom zij dit bezwaar hier slechts kort besproken, al zou zijn gewichtige beteekenis zeker breede uiteenzetting verontschuldigen. Het gaat hier om de religie .subjectief, wier wezen soms uitsluitend in kennis werd gezocht, dan weer i«-4i-e,t moreele bewustzijn, en ook in het gevoel. 94) Vooral door erf'sinds S c h l e i e r m a c h e r heeft deze opvatting vanj^^het wezen der religie haren invloed doen gelden.' Voorbereid door Rationalisme en Piëtisme kwam in de 19e eeuw de voorstelling op, waarvoor S c h l e i e r m a c h e r de formule vond, dat eigenlijk de religie niet is een weten en doen, geen zaak van verstand en wil, maar eene innerlijke verborgene gemoedsstemming, bestaande in het gevoel van volstrekte afhankelijkheid. Deze gedachte is door vele theologen nader uitgewerkt, en met name hebben de „Religionsgeschichtler" haar aangegrepen. Ekstase, vroomheid, apocalyptische droomerij, vage gemoedsstemmingen, ziedaar waarbij eigenlijk de religie moet worden gezocht. En die stemming des gemoeds is overal dezelfde. In alle godsdiensten treft ge haar aan, van elke religie is zij het hart. Naar haar moet ge zoeken als ge dit machtige verschijnsel in de historie der menschheid bestudeert. Dan zult ge zien dat de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 70

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's