GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 60

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 60

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

58 gemeente vele hellenisten onder hare leden telde. Het is echter niet denkbaar, dat hij dit woord aan Philo ontleende, waar zijne bedoeling eene zoo gansch andere was. Hij wil geen logosleer geven, evenmin als een lichtleer, wanneer hij Jezus noemt TÓ (pag. Johannes definieert niet, onderstelt geen vergelijking bij zijne lezers tusschen hetgeen Philo van den lóyos leert, en wat zij van Christus gelooven. Hij leidt niets af uit het begrip Xóyog, maar noemt aldus den Christus, den eeuwigen Zoon van God, door wien de Vader de wereld schiep. Het is eenvoudig dus een naam voor den Christus om hem te teekenen in zijne praeexistentie, en tegelijk in zijne openbaring onder de menschen. Zoo noemt Johannes hem ook in i Joh. i : i o Xó'/og Tijg liorjg. Hij is het eeuwige leven zelf, maar dat leven zichtbaar en hoorbaar geworden, waarom Hij heet w o o r d des levens. In Apoc. 19 : 13 wordt van den overwinnenden koning gezegd: xal xé-Ai]Tcei TÓ wo/i» aiiTov 6 Xóyog TOV &eov. Deze naam dus werd in de gemeente den Christus gegeven, en wordt door Johannes voor Hem gebruikt. Hij is het woord door God in de wereld uitgezonden, de „Amen" in persoon, in wien God zich naar Hebreen i : i volkomen en ten laatste heeft geopenbaard. Uit dezen tekst der Apocalypse blijkt dat in de omgeving van Johannes de Christus werd genoemd 6 Xóyog. Die naam is nu in den proloog van het Johannesevangelie volkomen op zijne plaats, omdat daar in groote trekken de historie van Christus en de door hem gegeven openbaring wordt beschreven; van hem die in de eeuwigheid wortelt, en nu weer is in de glorie. Zoo dunkt mij de conclusie van Z a h n de juiste te zijn: „es wird also wohl eine aus der vorher angegeben, in dem Boden der christlichen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 60

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's