GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 110

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 110

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

io8 behandelt in verband met de messiaansche ideeën van het Jodendom. V i s c h e r rakelde de oude stelling op dat de Apocalypse van Johannes een joodsch geschrift zou zijn, waarin velen hem volgden; zie zijn: Die 0_ffendarung Johannis, eine jüdische Apokalypse in christlicher Bearbeitung, 2e Aufl. 1895. J o h a n n e s W e i s s liet nagenoeg heel de idee van het rijk Gods opkomen uit de joodsche eschatologie in zijn: die Predigt Jesu vom Reich Gottes {QxöVdn'g^.xx, 2e Aufl. 1900), terwijl W. L u e k e n verband zocht tusschen de angelologie der Joden en de christologie van het Nieuwe Testament. Zie zijn: Michael, Eine Darstellung imd vergleichnng der jüdischen tmd der morgenlctndischchristlichen Tradition vont Erzengel Michael, Göttingen, 1898. En ook: der Erzengel Michael in der Ueberliefertmg des Jtidenthums, Marburg, 1898. Ook G. H o l l m a n n komt tot de stelling: die allgemeine Weltanschauung Jesu entstammt der Apokalyptik. Zie zijn: Welche Religion halten die Jtiden als Jesus Auftrat, Halle, 1905, pag. 65. 8) A. S c h l a t t e r , yochanait ben Zakkai, der Zeitgenosse der Apostel, Beitrage zur Forderung christlicher Theologie, III, 4, 1899. (j. D a l m a n , Die Worte Jesu, Leipzig, 1898. 9) Der Christliche Glatibe, 3e Ausg. 1835, pag. 182 vv. Vgl. zijn Psychologie S. 195 vv., 212, 461 vv. en Reden über die Religion, passim. Zie ook B. D u h m , Das Geheimnis in der Religion, Freiburg, 1898, pag. 13. En de uiteenzetting bij H e i nr i c h S c h o r s , Kirchengeschichte undnichtReligionsgeschichte, Freiburg, 1905, pag. 4 vv. 'o) Dr. H. B a v i n c k , Godsdienst en Godgeleerdheid, Wageningen, 1902, pag. 19.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 110

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's