GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 90

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 90

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

88 Zij het nog zoo verbasterd, toch herinnert ons menige trek aan die eerste openbaring, die aller menschen deel was, terwijl de algemeene openbaringdoorgaat ook nu nog in natuur en conscientie. En nog geldt van hen het oude woord : nulla falsa est doctrina, quae non aliquando aliqua vera falsis intermisceat. De belijder van de gereformeerde religie, die in de gratia communis gelooft, erkent gaarne het goede en ware en schoone ook in de wereld, van het Heidendom. Alles wat in wetenschap en kunst, gezag en maatschappij, zedelijke wet en rechtsorde gezien wordt, is een uitvloeisel van die gratia communis. Maar ook in de religie wordt zij openbaar. Het semen religionis, de sensus divinitatis bleef En zij, die als stichters van godsdiensten optraden, zochten aan deze behoeften te voldoen. Daarom komt er ook zooveel wat wezenlijk aan de religie eigen is in de pseudoreligie voor. Door die gratia communis was er ook in den tijd toen Christus optrad, overal beweging in de wereld der volkeren, en werd dus de aarde voor het te strooien zaad bereid. En het Christendom kwam als de religie der waarheid, om aan de schreiende behoefte van het menschelijk hart te voldoen. Deze bijzondere openbaring ontkent de algemeene dus niet — integendeel doet haar pas in beteekenis en waarde verstaan, al laat zij ook duidelijk hare ongenoegzaamheid kennen. Langs dezen weg wordt helder verklaard hoe bij de volkeren, die alleen uit die algemeene openbaring leefden, nog allerlei uit Eden's hof, Noach's arke en Babel's stad bekend kon zijn, dat in misvormde gestalte voortleefde, aan oorspronkelijke waarheid en wet herinnert, en doet kennen stukken van de revelatio generalij, de breede basis van de revelatio specialis, maar, gelijk de historie ten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 90

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's