GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 39

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

37 schap kwam „stemming en impressie". Niet zoeken naar het algemeene, niet vragen naar wat geldt voor het geheel, maar naar wat geldt voor den enkele. Zoodanige geestesrichting vindt bevrediging in de nieuwerwetsche voorstelling der religie en van het Christendom. Het is gelijk bij S c h l e i e r m a c h e r , die onder invloed van het Piëtisme stond. Ook nu zoekt men, onder invloed der mystiek, die breekt met al wat „kennen" heet, in gevoel en ekstase de waarheid aller religie. En om zijn gevoel te documenteeren grijpt men naar de analogie bij de andere religies, om zoo triomfantelijk te decreteeren : het Christendom is eene synkretistische religie, alleen door evolutie hooger staande in zijn ekstase en piëtistische vroomheid dan zijn voorgangers. Wil men den modernen mensch trekken door zijn prediking, zoo roept N i e b e r g a l l zijn mede-leeraren toe, dan zal men hem meer rust als die van Maria, en vrede van de mystiek moeten bieden. 49) En het is, gelijk J e r e m i a s zegt, der „religionsgeschichtliche" school er om te doen, om met de ontwikkelden van onzen tijd tot overeenstemming te komen. 5°)

Staan nu werkelijk de resultaten zoo vast, dat eenj nieuw systeem met eenige zekerheid op deze fundamenten kon worden opgebouwd ? Is de diep ingrijpende conclusie: het Christendom eene synkretistische religie in hare praemissen zoo onaantastbaar, dat zij in al haar consequentie, het ontkennen van de absoluutheid van het Christendom, moet worden aanvaard? Het zou niet gaan hier al de beweerde overeenkomst te toetsen. Dat behoeft ook daarom niet, omdat reeds door anderen op eclatante manier verschil-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's