GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zedelijkheid en recht - pagina 26

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zedelijkheid en recht - pagina 26

Rede, gehouden bij de overdracht van her Rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

22 als deel van de zedelijke orde, is daarvan een dienend deel, dat zich tot de overige zedelijke orde verhoudt als middfel tot doel. Van een scheiding tusschen zedelijkheid en recht wil Cathrein niet weten, evenmin als van een scheiding tusschen gezindheid en legaliteit. De rechtsplichten, die hun grond hebben, niet in wat de mensch zichzelf tegenover God schuldig is, maar in wat hij anderen als h e t h u n n e schuldig is, zijn-: óók gewetensplichten. En al laten de gewetensplichten zich niet afdwingen, uit de omstandigheid, dat de een de bevoegdheid heeft, wanneer de hem, door den ander, schuldige praestatie achterwege blijft, zijn vordering, zoo noodig, met dwang door te zetten, volgt nog niet, dat de dwang tot het wezen van het recht behoort. Een geheel ander standpunt van wereld- en levensbeschouwing dan door Cathrein^ wordt ingenomen door den Deensehen wijsgeer en zedekundige Höffding. ^) Toch is ook voor hem de rechtsorde een deel van de zedelijke orde, maar het onderscheid tusschen zedelijkheid en recht, wat voor Höffding samenvalt met positief recht, is vierderlei. Het recht toch verschilt hierin van de zedelijkheid of de moraal, dat het steunt op uitwendigen dwang; slechts gaat over de • uiterlijke handelingen; meer universeel is, d.w.z. niet met het individueele rekent; en eindelijk, dat het meer elementair is, waaronder Höffding verstaat, dat het slechts een ethisch minimum normeert. . Zoo naderen wij dan het einde van het historisch overzicht van ons probleem, waarin ik u nog heb te wijzen op wat bij enkele schrijvers in de jongste literatuur, die der tegenwoordige eeuw, daaromtrent wordt gevonden.

\'mÊ^ÊÊ^MiM^^^

I | f 1 | 'i l I | ,i Jl | :: I ^ | ; | | | | l l l I f f

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1909

Rectorale redes | 122 Pagina's

Zedelijkheid en recht - pagina 26

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1909

Rectorale redes | 122 Pagina's