GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Beteekenis van het Oosten voor de klassieke Oudheid - pagina 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Beteekenis van het Oosten voor de klassieke Oudheid - pagina 31

Rede, gehouden bij de overdracht van het Rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

-

29 ~

verborgen zijn gebleven. Toch acht ik het niet overbodig, nog op een enkel punt meer opzettelijk te wijzen. In de eerste plaats dan hebben we ons te wachten voor de voorstelling, als ware met de zooeven geschetste verandering van zienswijze op zich zelf voor ons het pleit gewonnen. Het Oosten is een veel omvattend begrip, en blijkt dat in klimmende mate te zijn, naargelang onze kennis ervan vermeerdert: het is geenszins uitsluitend Semitisch; en Semitisch is niet uitsluitend Israël. En ook al zou men Israëlitischen invloed op het Westen algemeen willen aanvaarden, dan ware daarmede nog niet zonder meer de strijd ten onzen gunste beslist. Alles hangt hier af van het metaphysisch uitgangspunt. Al ontken ik dus blijkens het voorgaande geenszins, dat er grond is voor de onder ons bestaande neiging, in hen die op de inwerking van het Oosten op de Helleensche kuituur den nadruk leggen, onze bondgenooten te zien, — wanneer men zich plaatst op het standpunt der Pan-Babylonisten, wanneer men in heel de overlevering van het Oude Testament vóór SAUL en DAVID eigenlijk niet veel anders dan mythen ziet, wanneer men met de „ Religiensgeschichtler" ook de Christelijke religie uitsluitend uit de saam werking van allerlei menschelijke factoren tracht te verklaren, in één woord, wanneer het geloof in eene Bijzondere Openbaring ontbreekt, dan staat men, subjectief genomen, niet veel dichter bij ons, dan het Rationalisme, dat van een samenhang tusschen Oosten en Westen niet weten wilde. En zeker kan het tot waarschuwing dienen, dat RöTH uit den Zoroastrischen ideeënkring ook het Christendom afleidt; dat dezelfde GRUPPE, die den Oosterschen invloed zoo sterk accentueert, desniettemin de empirische conclusie voor juist houdt, dat de religie, als geheel genomen, uit magie en de magie overwegend uit

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1912

Rectorale redes | 48 Pagina's

De Beteekenis van het Oosten voor de klassieke Oudheid - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1912

Rectorale redes | 48 Pagina's